Peterman Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 (endret) Jeg tror endel muggsopp har bosatt seg i brødskuffen min. Kjøpte nytt brød igår, da jeg skulle ha frokost i dag var det store menger mugg på det. Hva må jeg bruke for å ta knekken på ulumskhetene? Funker det med vanlig grønnsåpe? Endret 12. desember 2003 av Peterman Lenke til kommentar
DummeGaas Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Klor dreper vel det meste... Skyll og skrubb den med en kloroppløsning, så vasker du den som du gjør med oppvask. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 (endret) Ingen bakterier overlever mer enn 60 grader temperatur. Varmtvannet i springer holder neppe over 50 grader, så det er ingen vits. Kok opp en kjele vann, og bruk vannet med en gang til å skrubbe inni boksen med. Du kan sikkert bruke Chlorin, men den lukta setter seg sinnsykt fast, og det er ikke noe særlig med brød det lukter klor av! Særlig hvis det er en brødboks i tre. Ellers har jeg sett anbefalt på diverse kokkeprogrammer å ikke bruke brødboks som er lukket. Muggbakterier får PERFEKT levevilkår når det er mørkt, romtemperert og litt fuktig, noe det blir, fordi gjæret i brødet "puster". Er visst best å bruke brødposer, og la det ligge i lys eller en åpen brødboks med pose rundt. Endret 12. desember 2003 av Bitex Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Legg brødet i plastpose. Det har mamma lært meg. Lenke til kommentar
kaiern Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Prøv med diverse kjemikalier å se hva som skjer Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 kjøp ny brødskuff Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Prøver du masse kjemikalier blir det bare stygg lukt som setter seg i veggene på boksen. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Kjøp ny brødboks! Vi har amerikansk kjøleskap med egen brødskuff, det er vel bare best?! Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 bruk en deodorant sprayboks og lighter som flammekaster, det burde lære muggen å ikke kødde med brødboksen din Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Ja, det hørtes smart ut! Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Mange fine forslag. Jeg hadde satset på oppvask- kum først, og Klorinoppløsning (Vann med en klunk Klorin i) etterpå, Lukten setter seg ikke fast, men la det lufte godt over natten. Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 12. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2003 Mange gode forslag. Har skrubba med vann og klorin. Lukta ******, så det lover bra Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Kaustisk soda tar vel knekken på det meste. Lenke til kommentar
PT Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Du har kanskje sett Alien. bruk fremgangsmåten som knuser alien-tingen på slutten av filmen. Eller kjøp ny brødboks. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Du har kanskje sett Alien. bruk fremgangsmåten som knuser alien-tingen på slutten av filmen. Eller kjøp ny brødboks. hiv brødboksen ut airlocken, ut i vacuum? tror jeg blir den dyreste metoden av alle nevnt her tidligere Lenke til kommentar
kaiern Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 (endret) Du skulle prøvd å ha en mus oppi der å se om han overlevde natta. Hvis han ikke hadde overlevd så hadde nok vært lurest å kjøpe en ny Endret 12. desember 2003 av kaiern Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 eller lag litt hjemme laged napalm, og smør boxsen in og tenn på, hvis muggen ovelever da så er ikke den fra jorda og da bør du løpe forlivet:) Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Loven om sopp på hus 33 Herren talte til Moses og Aron og sa: 34 Når dere kommer inn i Kanaan, som jeg gir dere til eiendom, og jeg lar det komme sopp på et hus i deres land, 35 skal husets eier gå til presten og si: «Det ser ut til å være kommet sopp på huset.» 36 Da skal presten la huset rydde før han selv kommer for å se på flekkene, så ikke alt det som er i huset, blir urent. Så skal han komme og se på huset. 37 Finner han da at flekkene på veggene er grønnlige eller rødlige fordypninger som synes å ligge dypere enn veggen, 38 skal han gå ut av huset, låse døren og holde huset stengt i sju dager. 39 Den sjuende dagen skal presten komme tilbake. Finner han da at flekkene har bredt seg på veggene i huset, 40 skal han sette folk til å bryte ut de steinene som det er flekker på, og kaste dem på et urent sted utenfor byen. 41 De skal skrape huset rundt omkring innvendig, og leiren som er skrapt av, skal kastes på et urent sted utenfor byen. 42 Så skal en ta andre steiner og sette inn i stedet for de gamle og ta ny leire og pusse huset med. 43 Bryter flekkene ut igjen på huset etter at steinene er tatt ut og huset er skrapt og pusset, 44 skal presten komme og se på det. Finner han at flekkene har bredt seg, er det tærende sopp på huset. Det er urent. 45 Da skal huset rives ned, både steinene, treverket og all leiren, og føres til et urent sted utenfor byen. 46 Den som går inn i huset så lenge det holdes stengt, blir uren til kvelden. 47 Den som ligger i huset, skal vaske sine klær, og den som spiser i huset, skal vaske sine klær. 48 Finner presten, når han kommer og ser på huset, at flekkene ikke har bredt seg etter at huset ble pusset, skal han erklære det for rent. For skaden er leget. 49 For å rense huset skal han ta to fugler, litt sedertre, karmosinrød ull og isop. 50 Den ene fuglen skal han slakte over et leirkar som er fylt med friskt vann. 51 Så skal han ta sedertreet, isopen, den karmosinrøde ullen og den levende fuglen og dyppe det i blodet av den fuglen som er slaktet, og i det friske vannet og stenke på huset sju ganger. 52 Når han således har renset huset for synd med fugleblodet, det friske vannet, den levende fuglen, sedertreet, isopen og den karmosinrøde ullen, 53 skal han slippe den levende fuglen og la den fly ut av byen. Slik skal han gjøre soning for huset. Da er det rent. Sorry, kunne ikke dy meg. Kom ikke her og si at Bibelen ikke gir konkrete svar! Lenke til kommentar
IceCool Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Mugg kan da ikke angripe SÅ fort og kraftig, må ha vært no rart med det brødet. Forteste jeg har sett brød bli ødelagt er 3 dager. Mugg er den mest agressive soppen så det er mye sporer (sopp frø) i luften. Prøv på nytt, kjøp ferskt brød og plasser på samme plass like lenge med samme type innpakning. Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 13. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2003 Mugg kan da ikke angripe SÅ fort og kraftig, må ha vært no rart med det brødet. Forteste jeg har sett brød bli ødelagt er 3 dager. Mugg er den mest agressive soppen så det er mye sporer (sopp frø) i luften. Prøv på nytt, kjøp ferskt brød og plasser på samme plass like lenge med samme type innpakning. Snakka med en nabo om det. Fikk vite butikken jeg handler i selger flere dager gammelt brød til fullpris, uten å opplyse om hvor gammelt det egentlig er. Det er ikke uvanlig å få ferdig mugla pølsebrød fra den butikken. Betryggende Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå