Gå til innhold

Referanse på jobb uten særlig kontakt med arbeidsgiver?

Gjest medlem-400411

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-400411

Heisann, jeg bare lurte på en ting angående det med å oppføre referanser på CV. Jeg har en deltidsjobb hvor jeg er ansatt på skolen min til å veilede noen studenter etter forelesninger. I denne stillingen jeg har, så har jeg ingen kontakt med arbeidsgiveren min.

Blir det overflødig å i det hele tatt tenke på å ha arbeidsgiveren min som referanse på CV-en, med tanke på at arbeidsgiveren tilnærmet ikke vet noen ting om jobben jeg gjør? Jeg ønsker gjerne å gjøre CV-en min vanntett, men denne situasjonen gjør meg litt usikker på hva som er best å gjøre.

Endret av medlem-400411
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skolen er arbeidsgiveren din? Det må vel være en ansatt der som har ansvar for din jobb? Da må det vel være mulig å spørre den personen om det er greit at du skriver din jobberfaring på cv'en din?

Tror det er første gang jeg har hørt/lest om noen som har vært usikker på om arbeidsgiveren i det hele tatt vet om at de jobber for dem ^^ Artig!

Lenke til kommentar

Det er eigentleg heilt vanleg at arbeidsgiver ofte ikkje har fyrsthandserfaring med alle arbeidstakarane. Det arbeidsgiver kan fortelle om dersom du sett opp han/ho som referanse er tilbakemeldingar som ein har fått frå mellomleiarar eller kundar, og kanskje viktigast av alt, om du har utført dine forpliktelsar som arbeidstakar utan at det er registrert noke negativt i din personalmappe.

Forøvrig så ville eg ikkje som hovedregel ikkje ha ført opp referansar i CV'en. Du bør sjølvsagt notere deg aktuelle referansar med kontaktinformasjon, men i sjølve CV'en held det at du listar opp din utdanning og erfaring.

Så skriv du heller i søknaden at referansar kan oppgis ved forespørsel.

Då slepp du at potensiell ny arbeidsgiver plutselig ringer ein oppført referanse som du kanskje ikkje har snakka med på åresvis og som er heilt uforberedt på å få ein slik telefon, og du kan tilpasse kven du oppgir som referanser alt etter behov.

Husk at ein tidlegare arbeidsgiver som er kjempepositiv til deg og kun har skryt å kome med, kanskje ikkje er like positiv over telefonen etter den tiande telefonen den veka. Det kan være fornuftig å ikkje "bruke opp" gode referansar på dårlege jobbar.

Ein anna ting som du bør tenke på er kven som er den beste referansen til den jobben du søker. I forhold til denne spesifikke jobberfaringa så kan det godt være at du er betre tjent med å framlegge dokumentasjon på at du faktisk har hatt den jobben som du påstår ved å legge fram sluttatesten, og at du heller spør ein av studentane om å være din referanse.

Studentane som du har veileda vil i langt større grad kunne seie noke om din veiledningskompetanse, dyktigheit og resultatoppnåelse enn ein arbeidsgiver som kun kan bekrefte at det ligg ei ansattmappe på deg i arkivet.

Du kan også vurdere å bruke referansar utanfor arbeidslivet, men som du på ein eller anna måte har hatt eit profesjonelt forhold til.

Til dømes vil ein (tidlegare) husvert kunne være ei god referanse på at du har kontroll på økonomien ved å betale i tide, har vist initiativ ved å uoppfordra ha holdt eigendommen ved like, osv.

Andre potensielle referansar kan også være personar som du har hatt verv saman med i f.eks. idrettslag og liknande, osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...