Gå til innhold

Kommunale regninger sendes til Altinn?


Budeia

Anbefalte innlegg

Blir visst et nytt utbrudd om betalinger, Men er det flere som uten forvarsel får kommunale regninger sendt til Altinn og ikke i posten?

 

Fant en orientering fra Vestre Toten kommune, som selvsagt forklarer mye. Men hvorfor finnes bare orientering hos den kommunen, når det gjelder flere kommuner? 

 

Trodde Altinn kun skulle brukes til spesielle ting som selvangivelser, og ikke regninger som sendes ut flere ganger i året. 

 

Min opplevelse med dette er at dokumentet helst bør skrives ut, siden beløpet i fjor tydeligvis var delt opp over flere giroer. Og jeg betalte kun beløpet på den første giroen, i den tro at det var hele beløpet. Noe jeg bitterligen fikk erfare at det ikke var.  

 

 

Fra august 2017 sendes kommunale regninger ut elektronisk, og regningene vil man finne i Altinn (eksternt nettsted)

Brukere varsles via SMS og /eller e-post når en faktura er utsendt dersom brukere har lagt de opplysningene i Altinn. Fordelen med Altinn og løsningen er at de av brukerene som fortsatt ikke bruker Altinn vil få regningen tilsendt dersom man ikke åpner «Min meldingsboks» innen 2 dager. Innbyggere som har e-faktura eller avtalegiro vil fortsatt få fakturaer rett inn i sin nettbank.

Vestre Toten kommune oppfordrer alle sine innbyggere til å benytte digitale løsninger for å spare miljøet og oppnå en mer effektiv samhandling med kommunen.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk beskjed om selve regningen fra Altinn. Men Altinn ga meg ikke varsel om at det var kommet en purring, og flere måneder etter fikk jeg et papirbrev om at det var sendt en purring tidligere og at restbeløpet nå ville gå til inkasso. Den papirregningen betalte jeg, så saken var ute av verden. 

Men hadde inkassovarslet også gått til Altinn uten at jeg hadde fått beskjed om det, ville det faktisk vært en inkassosak uten at jeg hadde visst noe om det. 

 

Det kan da ikke være bra nok. Det kunne påvirket sjansen til å opprette mobilabonnement og andre ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De har en oppdatert e-post, for fikk post der nå nylig fra Altinn om en ny regning. (i fjor høst ble det sendt ut en SMS og ikke e-post). 

 

Vet ikke om du mener spamfolder på min e-post, men at jeg fikk en e-post nå tyder jo på at beskjedene kommer riktig. Men at Altinn ikke tolket purringen som en egen, ny melding som de skulle sende beskjed om?

 

Og det kan også være brukere i Altinn som ikke har lagt inn slik info i det hele tatt. 

 

I orienteringen fra Vestre Toten står det at brukerne der får brev dersom meldingsboksen på Altinn ikke er åpnet innen to dager. Så får forsøke å vente noen dager, kanskje de sender brev i stedet. Men det er ikke sikkert de har den praksisen i min kommune. 

Lenke til kommentar

Du mener at jeg er treig som ikke logger ofte inn på Altinn? 

I tillegg vil de at jeg skal ha en digital postkasse, og e-post, og mobil.

Sparer det egentlig miljøet med mobiltelefoner og laptoper?

 

Vel.. det er flaut hvis det er bare jeg som har disse problemene, men må ærlig si at jeg ikke skjønner hva som foregår. Har vært på Altinn, og der var det ikke kommet inn noen purring på den kommunale regningen fra i fjor høst. 

Trodde jo at det ville være en gammel purring der, men nei. 

 

Og det nye beløpet for kommunale utgifter er svært lavt. Beløpet fra i fjor høst var litt lavt, nærmere 7000 kr men såpass høyt at jeg ikke reagerte på det. Det beløpet skulle altså vært på ca 1000 kr mer. 

 

Regningene kan selvfølgelig godt være lave for min del, men hvis det ikke er det reelle beløpet blir det en baksmell senere. 

 

Og så kommer vi til dette at jeg trodde at de kommunale regningene på pdf hadde en side 2, som jeg ikke hadde oppdaget og som en kunne scrolle seg ned til. Men til mitt sjokk har de faktisk bare en side 1. 

Så da gjorde jeg ikke noe feil likevel? En tidligere melding fra Ligningskontoret har to sider, som lett lar seg finne. Så det skulle ikke være noe problem å finne en side 2 fra kommunen. 

 

Det jeg eventuelt gjorde feil var å ikke kontakte kommunen for å spørre om beløpet var for lavt?

Det nye beløpet de ber om er svært lavt, som delvis kan skyldes at vannmåler har senket beløpet. Men det er likevel svært, svært lavt. Blir nok nødt til å kontakte dem, eller bare betale dem 7800 kroner så de iallfall blir fornøyde og jeg unngår inkassotrusler. 

 

Edit: Tror nå at beløpet med moms ikke er synlig i pdf-format. Så da blir det opp til kunden å regne dette ut selv  :nei:

 

Med purringen som forsvant, kan de ha sendt et papirbrev som ble rotet vekk. Kan ikke garantere noe. Men det kan også være deres feil...

Endret av festus haggen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...