Gå til innhold

Forkurs for ingeniørutdanning

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg driver å fullfører IKT Servicefag med svært gode karakterer og har lyst til å bli dataingeniør. Jeg har alltid tenkt å ta påbygg etter vg2, men så fant jeg ut om forkurs. Det høres mye mer lettvindt ut ettersom jeg slipper å ta fag ved siden av påbyggningsåret eller året etter, med tresemesterordningen eller realfagskurs. Tror dere at det er en god ide å starte på forkurs?

Det jeg også lurer på er om noen av dere har noen erfaringer med forkurs, angående vanskelighetsgrad, hvilke skoler som er best osv.  Setter stor pris på alle svar! 

Endret av bjarnedenstore
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, du sparer tid og ikke minst masse unødvendig pensum. En annen ting å se på er fagbrev og y-veien.

Hei! Takk for svar. Ja, det tenker jeg også. Man lærer mye av det essensielle til ingeniørstudiet.

Fagbrev har jeg tenkt litt på, men jeg syntes det virker lite lærerrikt. Det kommer jo selvfølgelig ann på hvor man jobber. Det tar også 2 år å få fagbrev, og jeg ser liten fordel ved å ha det hvis jeg blir ferdig utdannet dataingeniør. 

Endret av bjarnedenstore
Lenke til kommentar

Ja, du sparer tid og ikke minst masse unødvendig pensum. En annen ting å se på er fagbrev og y-veien.

Hei! Takk for svar. Ja, det tenker jeg også. Man lærer mye av det essensielle til ingeniørstudiet.

Fagbrev har jeg tenkt litt på, men jeg syntes det virker lite lærerrikt. Det kommer jo selvfølgelig ann på hvor man jobber. Det tar også 2 år å få fagbrev, og jeg ser liten fordel ved å ha det hvis jeg blir ferdig utdannet dataingeniør.

Ett fagbrev er verdt mye, det vill hjelpe deg i fremtiden ift jobb. Men, det vill by på en lengre utdanning, ja. Men, bare ett år om du får alt til å klaffe å starter på y-veien.

Har selv fagbrev, tatt forkurs og gått y-veien. Dog ikke i data.

Lenke til kommentar

Ett fagbrev er verdt mye, det vill hjelpe deg i fremtiden ift jobb. Men, det vill by på en lengre utdanning, ja. Men, bare ett år om du får alt til å klaffe å starter på y-veien.

Har selv fagbrev, tatt forkurs og gått y-veien. Dog ikke i data.

Jeg ser at det kan hjelpe meg i fremtiden med jobb, men jeg syntes ikke det er verdt det og det frister veldig lite

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvordan det er med andre skoler men i Kongsberg så får man 3 tillegspoeng om man allerede har fagbrev, men som andre også har nevnt her, om du bedre får en jobb med det avhenger litt på bransje/yrke du søker på. Det er bare noen få som absolutt foretrekker søkere med fagbrev, og det er heller ikke alle som garantere lærlingplass da det er begrenset med "reserverte" plasser.

Med IKT så blir du ofte plassert sammen med andre med forskjellige utdannelser (igjen, varer mye fra arbeidplass til arbeidsplass) og du får gjerne mindre i lønn. Så man må nesten veie opp mot å få lønn tidligere med fagbrev OG erfaring vs høyere lønn som ing. På markedet så er man også mer ettertraktet og kan søke bredere med ing, men igjen krever også langt mere.

Ut i fra bøkene så kunne man mer eller mindre hoppe rett fra ungdomskolen til et forkurs, og den tiden det tar det å få fagbrev så kunne man ha tatt BSc i ing. fag.

Personlig så er jeg enig at du like så gjerne bare kan hoppe på forkurs så fort du har mulighet. Vankelighetsgrad? Kommer helt an på holdning og hvor mye du faktisk arbeider, det er ganske mye man skal igjennom. Min erfaring er at bøkene er gode.

EDIT: Ang fagbrev eller ikke; på elektro vel og merke så er dette ofte en fordel, men innen IT/IKT så kan du fint hoppe over det stadiet...

Endret av herbiwere
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvordan det er med andre skoler men i Kongsberg så får man 3 tillegspoeng om man allerede har fagbrev, men som andre også har nevnt her, om du bedre får en jobb med det avhenger litt på bransje/yrke du søker på. Det er bare noen få som absolutt foretrekker søkere med fagbrev, og det er heller ikke alle som garantere lærlingplass da det er begrenset med "reserverte" plasser.

Med IKT så blir du ofte plassert sammen med andre med forskjellige utdannelser (igjen, varer mye fra arbeidplass til arbeidsplass) og du får gjerne mindre i lønn. Så man må nesten veie opp mot å få lønn tidligere med fagbrev OG erfaring vs høyere lønn som ing. På markedet så er man også mer ettertraktet og kan søke bredere med ing, men igjen krever også langt mere.

Ut i fra bøkene så kunne man mer eller mindre hoppe rett fra ungdomskolen til et forkurs, og den tiden det tar det å få fagbrev så kunne man ha tatt BSc i ing. fag.

Personlig så er jeg enig at du like så gjerne bare kan hoppe på forkurs så fort du har mulighet. Vankelighetsgrad? Kommer helt an på holdning og hvor mye du faktisk arbeider, det er ganske mye man skal igjennom. Min erfaring er at bøkene er gode.

EDIT: Ang fagbrev eller ikke; på elektro vel og merke så er dette ofte en fordel, men innen IT/IKT så kan du fint hoppe over det stadiet...

Takk for svar!

Har du gått på forkurs i Kongsberg? I såfall, hvordan syntes du det var å gå der? Flinke lærere? Hvilke bøker bruker dere?

Jeg har søkt på Porsgrunn, men Kongsberg er jo også en mulighet.

Jeg er enig med deg om hvorvidt fagbrev virkelig er nødvendig innenfor IKT. Det er jo kjempefordel med fagbrev innen elektro eller andre yrker, men IKT er et fagbrev som jeg vil si er lite nødvendig. Jeg tenker at jeg går for forkurs, med full innsats. Har ikke hatt utfordrene matte siden ungdomsskolen, så lurer på hvordan det blir. 

Endret av bjarnedenstore
Lenke til kommentar

Uenig i denne, Forkurs er mye arbeid med matte og kjemi. Strykprosenten er veldig høy. Selvfølgelig er det mulig å fullføre, men det er ingen /svært få som kommer fra ungdomsskolen med forkunnskaper som gjør R1+R2 matte og kjemi lett.

Lenke til kommentar

snip

Takk for svar!

Har du gått på forkurs i Kongsberg? I såfall, hvordan syntes du det var å gå der? Flinke lærere? Hvilke bøker bruker dere?

Jeg har søkt på Porsgrunn, men Kongsberg er jo også en mulighet.

Jeg er enig med deg om hvorvidt fagbrev virkelig er nødvendig innenfor IKT. Det er jo kjempefordel med fagbrev innen elektro eller andre yrker, men IKT er et fagbrev som jeg vil si er lite nødvendig. Jeg tenker at jeg går for forkurs, med full innsats. Har ikke hatt utfordrene matte siden ungdomsskolen, så lurer på hvordan det blir. 

Kongsberg ja. Helt greit, men man må tenke at mengdetrening og det å jobbe litt med andre vil få mest uttelling på læringen. USN Kongsberg og Drammen har slått seg sammen med kino'n og biblioteket med egen mat/kaffe-kiosk, så jeg vil absolutt anbefale Kongsberg. Forkurs Sinus og RST.

Så bra, ønsker deg lykke til uansett hvor du havner.

Lenke til kommentar

Uenig i denne, Forkurs er mye arbeid med matte og kjemi. Strykprosenten er veldig høy. Selvfølgelig er det mulig å fullføre, men det er ingen /svært få som kommer fra ungdomsskolen med forkunnskaper som gjør R1+R2 matte og kjemi lett.

Er enig at det er tøft, jeg mente absolutt ikke at det var noe lett oppgave.

Men det var en grunn til at jeg formulerte meg med "mer eller mindre" og "til et forkurs". I nåværende form så er det ikke mulig, men det kommer mest av regelverket. Bak statistikken til strykprosenten kan det skjule seg mange årsaker, spesielt sykdom, familieproblemer, eller rett og slett dårlig arbeid og/eller motivasjon. Om man ser på fagbøkene til GENS og bøkene til forkurs så er det mye på VGS man egentlig ikke trenger å gå igjennom.

La oss ta et tankeeksperiment for det som er absolutt nødvendig og starte med slik det er lagt opp i dag;

GENS for voksene: 1 år. (kun bestått grunnutanning er kravet, rent faglig sett)

Forkurs: 1 år (Norsk og teknologi, 1T,R1,R2, FY1 + litt til)

BSc: 3 år.

Bare Naturfag på VGS er nesten litt bortkastet; mye lærer man allerede på ungdomskolen og resten kommer gjerne senere i fysikken/biologien/kjemien. (Kanskje jeg er litt misunnelig for jeg sjekket en bok for ungdomskolen og der lærte man allerede om nevroner og dendritter... lærte ikke det da jeg gikk på ungdomsskolen :p)

Og om vi nå visker ut mye av det som ligger i de 6 fagene i GENS så kan forkurs fint bli gjort om til et toårig-forkurs, for eksempel for ungdomskoleelever som allerede vil bli ingeniør. Se det som vinn-vinn når matematikken og fysikken blir dratt utover to år for disse elevene, og samtidig som skolene fokuserer på å involvere elevene i prosjekter fra arbeidslivet for å forbedre motivasjonen :-)

Dessuten, mange yngre vil i større grad i dag ty til utdanninggsvideoer på nettet ganske tidlig. Men ja, skal bli interessant å se hvordan utdanningssystemet blir i fremtiden, og sist jeg sjekket så ligger den internasjonale skolen langt forran den norske.

Endret av herbiwere
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...