Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Salg av telefon

dibotech

Anbefalte innlegg

Den 31.01.2018, ble det gjennomført en privat handel, hvor undertegnede solgte en iPhone 7 128GB til en pris av 3995 NOK. Telefonen ble overlevert sammen dag hvor partene møttes, og kjøper fikk anledning til å se på telefonen før overlevering.

En uke senere blir jeg oppringt av kjøper, som sier at det er noe feil med lyden på telefonen. Jeg er behjelpelig, og ber kjøper om å komme til meg, så jeg kan se på det. Kjøper møter opp, og telefonen fremstår som den gjorde når jeg solgte den, men lyden er nå noe annerledes (dårlig lyd fra høyttaler).

Da jeg har solgt telefonen i god tro om at den var i orden, så begynner jeg å få en litt dårlig magefølelse, og har ikke lyst til å heve kjøpet der å da. Jeg ber dem om å kontakte Telia hvor telefonen er kjøpt ettersom det fremdeles er garanti på den.

Nå én måned senere blir jeg kontaktet av kjøper som sier de har fått svar fra Telia, og verkstedet som har sett på telefonen, og de konstaterer at det er «tett høyttaler-gitter», og at det ikke dekkes av garantien (noe jeg også finner merkelig ettersom telefonen skal tåle støv i henhold til IP67 klassifisering). Kjøper får tilbud om en erstatnings-mobil til over 4400 NOK.

Telefonen jeg solgte var under ett år gammel, og har fungert utmerket i den tiden jeg har hatt den. Hva skal jeg gjøre videre. Jeg synes tiden fra jeg solgte den til klagen på lyden kom, er litt for lang, og jeg har en mistanke om at noe kan ha skjedd i mellomtiden. I tillegg så har jeg ikke hatt telefonen i min besiktigelse på over en måned, så jeg føler at jeg får tilbake noe som jeg leverte fra meg i god stand, i ødelagt tilstand.

Hvor står jeg med dette? Hva kan jeg gjøre?

Jeg er fult klar over, og også forberedt på at jeg må ta tilbake telefonen og betale tilbake kjøpesummen.  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke gå på garanti, den er ofte verdiløs. Reklamer. Om kjøper ikke vinner frem her kan du sannsynligvis prøve å avvise kjøpers krav med samme begrunnelse som Telia. 

Forøvrig skal det godt gjøres å tape en reklamasjonssak på at støv er kommet inn i en gjenstand med ip6X- grad. Da må selger bevise at du har behandlet enheten feil.

Lenke til kommentar

Kjøper har normalt angrerett selv ved privat kjøp. Men om han vil bruke den må varen være i samme stand når han leverer den tilbake som når han kjøpte den. i dette tilfellet fikk kunden også inspisere varen før kjøp. i tillegg han kunden brukt varen 1 uke, som tyder på at lydproblemet ikke var tilstedte ved overtagelse. Mener du står sterkt i denne saken. 

For senere salg på bruktmarkedet anbefaler jeg at du inkluderer "selges som er" i annonsen. 

Anonymous poster hash: c704e...50f
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Kjøper har normalt angrerett selv ved privat kjøp. Men om han vil bruke den må varen være i samme stand når han leverer den tilbake som når han kjøpte den. i dette tilfellet fikk kunden også inspisere varen før kjøp. i tillegg han kunden brukt varen 1 uke, som tyder på at lydproblemet ikke var tilstedte ved overtagelse. Mener du står sterkt i denne saken. 

For senere salg på bruktmarkedet anbefaler jeg at du inkluderer "selges som er" i annonsen. 

Man har normalt ikke angrerett, hverkern fra forhandler eller privat selger. Unntaket er der avtale om kjøp er inngått utenfor selgers vanlige utsalgssted, eller ved internetthandel. Og selvsagt der forhandler har gitt kjøper det som en ekstra tjeneste.

Men: Kjøper har reklamasjonsrett ved mangler, denne gjelder både ved kjøp fra private og fra forhandler (med litt forskjellige betingelser). Denne kan man ikke unngå ved å selge ting "som den er", men man kan, ved privatkjøp, skrive en avtale hvor kjøper spesifikt fraskriver seg retten til denne paragrafen.

Lenke til kommentar

Kjøper har normalt angrerett selv ved privat kjøp. 

Nei!

(Angrerett gjelder kun ved salg fra næringsdrivende til forbruker, se angrerettsloven for komplett forklaring)

Whoops! my bad. Trodde man hadde angrefrist under kjøpsloven, var nok litt forvirret av en egen sak i familien min. min mor kjøpte en hund privat. dagen etter angret hun fordi hundenvar for stor for hennes leilighet. Hun fikk hevet kjøpet. men endte i retten  fordi hun ga hunden tilbake. men fikk ikkeoverført pengene. vant fram der selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...