Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Å referere til ekte personer, ved gjennomgang av dom

EndreT_

Anbefalte innlegg

Om man skulle holdt en presentasjon om tematikken i følgende dom, kan man referere til de faktiske personene med fornavn og etternavn selv om dommen er "anonymisert"?

YT dommen;

https://lovdata.no/dokument/TRSIV/avgjorelse/toslo-2017-151387

Stikkord i dommen som identifiserer saksøker og saksøkede:

Prebz og Dennis, Tappelino .. et raskt søk viser hvem som er involverte..

En rekke medieoppslag identifiserer også personene:
https://www.dn.no/etterBors/2017/12/21/1945/Jus/youtube-stjernen-dennis-vareide-tar-mann-til-retten-krever-130000-kroner-for-aerekrenkelser

Det er tenkt at man skal presentere utdrag fra dommen til en forsamling.
Så spørsmålet er, har jeg lov identifisere de?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg forstår mener Filter Nyheter at det ville være i strid med god presseskikk å legge ut dommen, fordi dommen gjennomgår anklagene mot Dennis. Altså, Dennis bør få slippe at falske anklager mot ham publiseres, selv i konteksten "dette er vedkommende dømt for å si offentlig". Jeg tror ikke dette holder rent rettslig (filternyheter kan åpenbart ikke dømmes for ærekrenkelser eller lignende), men det er mulig det er presseetisk problematisk.

Det er altså ikke fordi Oslo tingrett har anonymisert dommen at koblingen ikke gjøres, men fordi dommen inneholder en grundig redegjørelse for de underliggende anklagene.

Jeg kan ikke se noe grunnlag for at du ikke kan omtale dem med navn når du gjennomgår dommen.

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle dommer som publiseres på Lovdata (med noen unntak) er anonymisert - selv Breivik-avgjørelsene.

Du bør be Oslo tingrett om en kopi av dommen. Tingretten kan bestemme at den kun skal omtales offentlig anonymisert, jf. domstolloven § 130, og det vil i så fall fremgå av dommen. Å sitere det du får fra tingretten vil ikke være rettsstridig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...