steinjarle Skrevet 27. februar 2018 Del Skrevet 27. februar 2018 Nå er den offisiell: Hyundai Kona får Tesla-liknende rekkevidde Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 27. februar 2018 Del Skrevet 27. februar 2018 Nice. Gleder meg til jeg får min. :-) 2 Lenke til kommentar
JSBS Skrevet 27. februar 2018 Del Skrevet 27. februar 2018 Det kan ikke stemme, rett og slett, at Leaf har 30 % større forbruk enn Kona. Målingene må være foretatt i gjørmete veier i kuldegrader med Leafen, og i solskinn og tørr asfalt med Kona. Jeg synes ikke det blir riktig å foreta måling med en bil i gjørme og kuldegrader og den andre i ideelle forhold. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 27. februar 2018 Del Skrevet 27. februar 2018 Det kan ikke stemme, rett og slett, at Leaf har 30 % større forbruk enn Kona. Målingene må være foretatt i gjørmete veier i kuldegrader med Leafen, og i solskinn og tørr asfalt med Kona. Jeg synes ikke det blir riktig å foreta måling med en bil i gjørme og kuldegrader og den andre i ideelle forhold. Ioniq har jo vist seg å være den minst "tørste" av elbilene så langt. Er det så vanskelig å akseptere at de har funnet ut noe som smart som de andre ikke har fått til? Forbrukerer noe over Ioniq som forventet, men holder seg fremdeles lavt i forhold tilde andre. Jeg er i hvertfall positivt overrasket over det, men ikke sjokkert. 3 Lenke til kommentar
Finn Schultz Skrevet 27. februar 2018 Del Skrevet 27. februar 2018 Det kan ikke stemme, rett og slett, at Leaf har 30 % større forbruk enn Kona. Målingene må være foretatt i gjørmete veier i kuldegrader med Leafen, og i solskinn og tørr asfalt med Kona. Jeg synes ikke det blir riktig å foreta måling med en bil i gjørme og kuldegrader og den andre i ideelle forhold. Nja,For å ta EPA testen f.eks og som jeg har forstått og greid å lese meg til så bygger den på initierte og dokumenterte faktadata fra fabrikken, denne blir så supplert av fysisk test i 31min over 18mil med en gjennomsnittelig hastighet på 37Km/t og max 90km/t. Ingen gjørme eller sne men på dynobenk i lab kjørt fra computer. Lenke til kommentar
Saklighet Skrevet 27. februar 2018 Del Skrevet 27. februar 2018 Det kan ikke stemme, rett og slett, at Leaf har 30 % større forbruk enn Kona. Målingene må være foretatt i gjørmete veier i kuldegrader med Leafen, og i solskinn og tørr asfalt med Kona. Jeg synes ikke det blir riktig å foreta måling med en bil i gjørme og kuldegrader og den andre i ideelle forhold. Elbil foreningen var nylig på langtur med blant annet nye Leaf og fant stor forskjell i forbruk mellom bilene. Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 27. februar 2018 Del Skrevet 27. februar 2018 Hvis man bruker oppgitt snittforbruk på 15.2 kW/100 km rekker ikke det til 470 km rekkevidde, da er det tomt på 420. En flink Elbilist kan gjerne få snittet ned til 13.6 og da vil det stemme i den varme årstiden. Lenke til kommentar
Tor Rasmussen Skrevet 27. februar 2018 Del Skrevet 27. februar 2018 Det kan ikke stemme, rett og slett, at Leaf har 30 % større forbruk enn Kona. Målingene må være foretatt i gjørmete veier i kuldegrader med Leafen, og i solskinn og tørr asfalt med Kona. Jeg synes ikke det blir riktig å foreta måling med en bil i gjørme og kuldegrader og den andre i ideelle forhold. Sikker= Nylig ble det gjort en test av nye Leaf40 og blant annet Hyundai Ioniq her i Norge på vinterføre. Selv om nye Leaf40 har 33% større batteri enn Ioniq, klarte Ioniq å kjøre like langt som Leaf. Hyundai har vist med sin Ioniq at de lager en av de mest energieffektive elbilene. Nye Leaf er ikke like effektiv pr kWh. https://www.tu.no/artikler/nissan-ingen-grunn-til-a-tvile-pa-forbrukstallene-pa-nye-leaf/431359 https://www.tu.no/artikler/bilen-med-minst-batteri-har-samme-rekkevidde-som-ny-nissan-leaf/431095 3 Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 28. februar 2018 Del Skrevet 28. februar 2018 Veldig fin Kona. Men mangler bagasjeplass for å bli en grei familiebil. Ønsker vi hadde flere elbil SUVer i EL segmentet. Men det kommer vel det og. Tesla Model X er dessverre uaktuelt. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 28. februar 2018 Del Skrevet 28. februar 2018 Hengerfeste? Ser foreløpig ikke ut til at det kommer. Men jeg avventer ihvertfall til etter Geneva Motor Show og prisene legges frem, før jeg helt tror på at det ikke kommer. Kan være så enkelt som at det krever noe mere testing for å finne ut hvor mye man mener at den skal tåle, og at man da må etterbestille dette. Blir det klart tidsnok, så kan kanskje bilen selges med ferdig betalt for dette, men at det ikke er på ved utlevering av bilen. Kommer det skal jeg ha det, men det stopper ikke meg fra å kjøpe den. Lenke til kommentar
kennethx Skrevet 1. mars 2018 Del Skrevet 1. mars 2018 Regner med denne kommer med CCS? Lenke til kommentar
Marius_2018 Skrevet 1. mars 2018 Del Skrevet 1. mars 2018 Problemet med listene her er at folk legger setter seg på lista med x-antall navn og eposter. De prøver også å selge kø nummeret sitt (ved at de inngår kontrakt at kjøper legger ut for bilen, så blir det eierskifte når bilen er mottatt), sa slipper de unna en del regler.. Har sett flere på facebook som selger kø nummeret sitt til den nye Hyundai Kona´en. Sånn blir det når det ikke er noe depositum. Dårlig deal.. Lenke til kommentar
Øyvind Lunde Skrevet 4. mars 2018 Del Skrevet 4. mars 2018 Det kan ikke stemme, rett og slett, at Leaf har 30 % større forbruk enn Kona. Målingene må være foretatt i gjørmete veier i kuldegrader med Leafen, og i solskinn og tørr asfalt med Kona. Jeg synes ikke det blir riktig å foreta måling med en bil i gjørme og kuldegrader og den andre i ideelle forhold. Joda det kan stemme godt det. Hvorfor er det flere som gjerne skulle visst. Vi har Testet LEAF mot øvrige i klassen og noen "sparegris" er den definnitivt ikke. Alle ble kjørte sammen på en lengre tur og hyppige sjåførbytter på alle bilene burde redusere risikoen for at sjåføren er den skyldige part . https://elbil.no/stor-test-vinterens-vakreste-elbileventyr-til-fjells/ Lenke til kommentar
CFD Skrevet 5. mars 2018 Del Skrevet 5. mars 2018 Det kan ikke stemme, rett og slett, at Leaf har 30 % større forbruk enn Kona. Målingene må være foretatt i gjørmete veier i kuldegrader med Leafen, og i solskinn og tørr asfalt med Kona. Jeg synes ikke det blir riktig å foreta måling med en bil i gjørme og kuldegrader og den andre i ideelle forhold. Joda det kan stemme godt det. Hvorfor er det flere som gjerne skulle visst. Vi har Testet LEAF mot øvrige i klassen og noen "sparegris" er den definnitivt ikke. Alle ble kjørte sammen på en lengre tur og hyppige sjåførbytter på alle bilene burde redusere risikoen for at sjåføren er den skyldige part . https://elbil.no/stor-test-vinterens-vakreste-elbileventyr-til-fjells/ Ikke helt umulig at Leaf har høyere forbruk. Leaf er 34cm lenger enn Kona, så den er en mye større bil. Så den vil sikkert ha et større forbruk, men usikkert hvor mye. Nå ser det ut som Teslabjørn mener at BMS på Nissan Leaf er litt ruskete og at man ikke kan stole på tallene. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 (endret) Regner med denne kommer med CCS? Ioniq har CCS, så ser ingen god grunn for at ikke Kona også får dette. Det kan ikke stemme, rett og slett, at Leaf har 30 % større forbruk enn Kona. Målingene må være foretatt i gjørmete veier i kuldegrader med Leafen, og i solskinn og tørr asfalt med Kona. Jeg synes ikke det blir riktig å foreta måling med en bil i gjørme og kuldegrader og den andre i ideelle forhold.Joda det kan stemme godt det. Hvorfor er det flere som gjerne skulle visst. Vi har Testet LEAF mot øvrige i klassen og noen "sparegris" er den definnitivt ikke. Alle ble kjørte sammen på en lengre tur og hyppige sjåførbytter på alle bilene burde redusere risikoen for at sjåføren er den skyldige part . https://elbil.no/stor-test-vinterens-vakreste-elbileventyr-til-fjells/ Ikke helt umulig at Leaf har høyere forbruk. Leaf er 34cm lenger enn Kona, så den er en mye større bil. Så den vil sikkert ha et større forbruk, men usikkert hvor mye. Nå ser det ut som Teslabjørn mener at BMS på Nissan Leaf er litt ruskete og at man ikke kan stole på tallene. Det er litt annen batterikjemi på de batteriene som Hyundai bruker på Ioniq og Kona sammenlignet med bl.a. Nissan, så det kan faktisk ligge noe der. Leste forøvrig at Leaf 2 kommer med samme batterier på 60 kWh-utgaven, så med mindre de putter færre celler i batteriene, så kan vi kanskje forvente oss 64 kWh og rekkevidde og forbruk på nivå med Kona. Eventuelle forskjeller i hvordan Hyundai og Nissan klarer å sett opp bilene, vil i så tilfelle krystallisere seg ut da. Blir ihvertfall spennende å se når vi kommer dit. Edit: ufullstendig siste setning., Endret 6. mars 2018 av Snowleopard Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå