stine__ Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Heisann. Jeg har formatert pc'n min to ganger pga virus (og litt fordi det ser så gøy ut) Har hatt xp pro hele tiden, og alt går greit bortsett fra en ting. (jeg formaterer ved hjelp av xp-cd'n for jeg har null peiling på bios og format:C, som jeg har lest mye om her) Men så til problemet Når jeg kommer dit hvor man skal (husker ikke navnet....parsjonere??part..ehh...dere skjønner sikkert) , da få jeg beskjed om å markere den (partisjonen?) som jeg skal slette. Tror jeg skal trykke D, eller noe sånt. I hvertfall skjer det ingenting når jeg gjør det....får bare beskjed at den jeg forsøker å slette, inneholder noen system-et-eller-annet. Jeg har blitt nødt til å gå videre uten å part... og det har gått greit, men når jeg er ferdig med istallasjonen så ligger det mange gamle filer og sånn igjen. Det jeg altså lurer på, er om det finnes en enkel måte å formatere på, dersom det ikke går med cd'n. Eller om noen vet et sted hvor det står en sånn skritt for skritt beskrivelse av hvordan man gjør det gjennom bios (vet ikke engang hvordan man kommer til bios....hehe) Får snart ny pc, så det er ikke så farlig om jeg gjør noe galt God jul Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 For å komme til BIOS, kan du prøve å trykke F1, F8, F10 eller delete ved oppstart. Ins-tasten blir også brukt av og til tror jeg. Men du får nok ikke formatert HD derifra. Partisjonering; Partisjonering er så vidt jeg har forstått bare å dele opp HD'en i flere partisjoner. Dvs i stedet for å bare ha C:, kan du ha flere partisjoner. Her finner du litt om formatering; http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=179702 god j00l til deg også! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Jeg tror du gjør en elementær feil: du kjører XP CD under Windows. Derfor nekter den å fjerne partisjonen, for Windows bruker den jo! Du må avslutte Windows og boote fra CD for å gjøre dette skikkelig. Partisjonering må du gjøre enten du skal dele disken eller ikke, du må alltid ha minst en partisjon. Lenke til kommentar
stine__ Skrevet 12. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2003 Hva betyr å "boote"? ehh...å starte? I hvilket øyeblikk skal jeg sette inn den cd'n? Jeg skjønner hvordan jeg avslutter windows, men jeg er liksom ikke helt sikker på akkurat NÅR windows begnner å kjøre etter at jeg har starta pc'n. Jeg må forresten skru av pc'n med knappen bak, for den gjør det ikke automatisk *visstnok en feil i.....ehhh...bios eller dos eller noe.....har lest om det* Men det kan vel ikke ha noe med det å gjøre? Herregud som jeg gruer meg til å formatere nå....tenk om jeg ikke kommer meg på nett i helga!! En ting til....jeg har lest masse i det siste og har funnet ut hvorfor jeg ikke klarer å fjerne masse gammelt skrap etter at jeg har formatert oppå hverandre....altså ikke slettet harddisken....jeg tror det har noe med Administrator å gjøre....jeg har hatt 4 forskjellige brukernavn på xp'n, og jeg får liksom ikke sletta alle de tinga som jeg la inn med tidligere brukernavn. Dere skal bare vite hvor lang den lista på "explore" er. Selv om jeg hadde satt 5 pc'er oppå hverandre så hadde det ikke blitt plass til den lange rekka. Sånne ting som "my documents"...."my shared.." o.l. står opptil flere ganger, hulter til bulter med forskjellig innhold i alle. Håper forresten ikke at norsklæreren min er medlem av forumet.....jeg ser selv at jeg ikke har peiling på å skrive om data, altså Takk til alle hjelpsomme folk her inne Lenke til kommentar
stine__ Skrevet 12. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2003 Jeg forlanger at alle tar seg en tur inn hit! Eller er dette "bumping" eller hva dere kaller det? Lenke til kommentar
erikindre Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Er litt vanskelig å få oversikt her. Kunne du prøve å formulere deg litt klarere? En ting av gangen: Du vil formatere disken og legge inn XP på nytt? Du må selvsagt starte fra CD. Du kan ikke gjøre sånt i windows. Det går ikke ann å slette filer som er i bruk. FOr å starte fra CD setter du bare CD'n i, og restarter maskinen. Problemet er at du sannsynligvis må inn i BIOS for å velge at du skal boote(starte) fra CD. Bios kommer du inn i ved å trykke "del" eller "F1" når du starter maskinen. Lenke til kommentar
stine__ Skrevet 12. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2003 Jeg tror jeg har forstått det nå.....skal forsøke å formatere nå, og da skal jeg passe på å boote fra cd,n. Hvis jeg er tilbake her om et par timer, så er jeg kjempehappy Og du....jeg har lov til å trykke meg litt dårlig, for jeg er bare 14 Takk for all hjelp Lenke til kommentar
stine__ Skrevet 12. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2003 jippi.....jeg klarte det.....naa er min kjaere pc dobbelt saa kjapp, men som dere ser, saa har de tre siste bokstavene i alfabetet forsvunnet.....noen som vet hva som er feil...oiii...jeg har ikke spoersmaalstegn lenger heller. Hvis det kommer noen innom her, saa hadde det vaert fint om dere hadde lagt igjen noen tips om programmer som er greit aa ha. De jeg har pleid aa ha, er Norton Antivirus, Ad Aware, Kazaalite, MSN messenger....pluss de som ligger paa xp da N[ skal jeg legge inn Norton....ha det bra, og takk for hjelpa til dere her og til de som har send meg meldinger med masse hjelp Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 WinAMP er jo et must. Nero eller EZCD Creator er greit dersom du har brenner. WinZip, WinRAR, WinAce om du laster ned filer/drivere fra nett. DivX-spiller. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Du har antagelig hoppet forbi den plassen hvor du kan velge hvilket tastatur du har når du installerer, dermed har du fått engelsk tastatur. Men det er enkelt å ordne opp. Gå inn på Control Panel, Regional and Language Options, Languages, Details, Add. Du kan samtidig fjerne Engelsk tastatur. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Jeg har ikke XP, så jeg vet ikke nøyaktig hvordan, men jeg regner med at Håreks oppskrift stemmer. Det er iallefall det du må gjøre, forandre fra engelsk tastaturoppsett til norsk. Lenke til kommentar
stine__ Skrevet 12. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2003 Nå funker det her....takk igjen, alle sammen....jeg lurer på en ting til, da.......jeg hadde en Java fra microsoft før, og den var helt ok.....men den fra Sun funker ikke når jeg skal spille på jippii.no.....den fra microsoft finner jeg ikke igjen....har noen greie på hvor man kan finne den? (den er ikke på microsoft sine sider lenger, pga en krangel med Sun eller noe) Og takk igjen Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Skal finnes her: http://java-virtual-machine.net/download.html Lenke til kommentar
stine__ Skrevet 13. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2003 Før jeg formaterte, så hadde jeg en pakke med codecs, eller hva det heter. For å spille av spille av film i Media Player. Men jeg husker ikke hva det programmet het. Noen som vet? Jeg lurer oxo på om det finnes et alternativ til kazaa.....som er enkelt å bruke Oiii...nå snør det ute! God jul Lenke til kommentar
wil Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 hei, joda, det finnes mange alternativer til Kazaa. Winmx, Direct Connect, Limewire+ mer. Winamp er den beste og den enkleste mp3 spilleren synes jeg da. Coedecs har jeg ikke så mye peil på, men vet at det skal gå an å laste ned Codecs til WMP, men husker hva de het. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Før jeg formaterte, så hadde jeg en pakke med codecs, eller hva det heter. For å spille av spille av film i Media Player. Men jeg husker ikke hva det programmet het. Noen som vet? Det er så mange kodekpakker, så det er vanskelig å gjette seg fram til den rette. Personlig så hater jeg kodekpakker, og bruker bare ffdshow til DivX/XviD: http://prdownloads.sourceforge.net/ffdshow...ow-20030523.exe Denne her er ikke så verst, dog (og du får vite hva den inneholder): http://hellninjacommando.com/defilerpak/ K-lite kodekpakken skal visstnok også være grei, me thinks: http://home.hccnet.nl/h.edskes/finalbuilds.htm Jeg lurer oxo på om det finnes et alternativ til kazaa.....som er enkelt å bruke Du kan lese denne gjennomgangen av diverse alternativ: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=169217 Oiii...nå snør det ute! God jul I like måte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå