mepy Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 Bra test. Setter ting i perspektiv. Det er langt igjen når man skal lade 3 ganger på en så kort tur. Min bensinbil med 2 liters motor og 52 liters tank kommer jeg fint 8-900 km på en tank. At de bruker 2kwh er ikke noe kvantesprang i forhold til mine 5kwh. Produseres strømmen i et kraftverk på 40% virkningsgrad så er jeg like CO2 venlig. Ikke riktig i Norge, ei heller noe annet sted i Europa. http://itavisen.no/wp-content/uploads/2017/11/electricymixesclimatechange-1.png Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 Å lese forskning på oljekoking og kondensering er ikke min store interesse. Om du har noen fakta som sier at vi sparer strøm på å ikke rafinere olje så kan nok det være rett. Poenget er at rafenerier tar mesteparten av energien fra oljen og ikke strømnettet. Derfor kan du ikke kjøre el bil på energien man sparer på å ikke produsere olje. Poenget er at du ikke tar konseptet om energi,man kunne brukt den på en mer effektiv måte og derfor kunne en lett kjørt på dette, jo. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 26. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2018 Bra test. Setter ting i perspektiv. Det er langt igjen når man skal lade 3 ganger på en så kort tur. Min bensinbil med 2 liters motor og 52 liters tank kommer jeg fint 8-900 km på en tank. At de bruker 2kwh er ikke noe kvantesprang i forhold til mine 5kwh. Produseres strømmen i et kraftverk på 40% virkningsgrad så er jeg like CO2 venlig. Ikke riktig i Norge, ei heller noe annet sted i Europa. http://itavisen.no/wp-content/uploads/2017/11/electricymixesclimatechange-1.png Denne analysen er basert på hvordan landets elproduksjon er i forhold til CO2. For å få denne lav må man ha mye vannkraft vindkraft og atomkraft. Mindre fossil gir lavere tall. Poenget er at om tyskland kjøper 10% av sin energi fra norge og den plutselig forsvinner pga høyt forbruk i norge så må tyskland bruke mere fossil for å kompensere. Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 Nå kjenner jeg ikke rafineringsprosessen men innbiller meg at størsteparten energiforbruket er varme som blir generert ved å brenne en del av fuelen.Olen må varmes opp for å rafineres. Det betyr at strømforbruket til anlegget er ikke 1kwh pr liter bensin produsert men mye lavere. Energiforbruket som taes fra lasta derimot er nok 1 kwh pr liter bensin. Derfor får du aldri 1 kwh strøm ut på nettet pr liter fuel som ikke blir produsert,med mindre at oppvarming av fuel blir gjort eletrisk. Det tviler jeg på. El kraft blir nok bare brukt til pumper kompressorer og styring. Dessuten blir disse tapene akkurat like store når tyske fossile kraftverk må dra på når Norge bruker kraften selv. For det første, sjekk ut bilder av raffineringsanlegg. Det er mye strøm som går til div ting. For det andre kunne en brukt drivstoffet mer forsvarlig enn i bilen som har latterlig lav virkningsgrad og må ha rafineringsprosessen. Som jeg har sagt tidligere, les lca. Elbiler er overlegne. Vanskelig å finne tall fra raffinerier, de er flinke til å gjemme bort... Men 2003/2004 brukte visstnok Slagenraffineriet i Tønsberg 110 GWh http://local.exxonmobil.com/Files/PA/Norden/Miljoogsamfunnsansvar2003_2004.pdf Det burde være nok til ca 75000 Hyundai Ioniq Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 Nå kjenner jeg ikke rafineringsprosessen men innbiller meg at størsteparten energiforbruket er varme som blir generert ved å brenne en del av fuelen.Olen må varmes opp for å rafineres. Det betyr at strømforbruket til anlegget er ikke 1kwh pr liter bensin produsert men mye lavere. Energiforbruket som taes fra lasta derimot er nok 1 kwh pr liter bensin. Derfor får du aldri 1 kwh strøm ut på nettet pr liter fuel som ikke blir produsert,med mindre at oppvarming av fuel blir gjort eletrisk. Det tviler jeg på. El kraft blir nok bare brukt til pumper kompressorer og styring. Dessuten blir disse tapene akkurat like store når tyske fossile kraftverk må dra på når Norge bruker kraften selv. For det første, sjekk ut bilder av raffineringsanlegg. Det er mye strøm som går til div ting. For det andre kunne en brukt drivstoffet mer forsvarlig enn i bilen som har latterlig lav virkningsgrad og må ha rafineringsprosessen. Som jeg har sagt tidligere, les lca. Elbiler er overlegne. Vanskelig å finne tall fra raffinerier, de er flinke til å gjemme bort... Men 2003/2004 brukte visstnok Slagenraffineriet i Tønsberg 110 GWh http://local.exxonmobil.com/Files/PA/Norden/Miljoogsamfunnsansvar2003_2004.pdf Det burde være nok til ca 75000 Hyundai Ioniq Slagen raffinerer 5,5 millioner tonn råolje per år. Det vil si at elektrisititsforbruket for å raffinere en liter bensin er helt minimal og mindre enn strømmen som trengs for å kjøre en elbil hundre meter. Påstanden om at man kan kjøre lengre med en elbil på den strømmen som brukes for å raffinere en liter bensin er dermed feil. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 Slagen raffinerer 5,5 millioner tonn råolje per år. Det vil si at elektrisititsforbruket for å raffinere en liter bensin er helt minimal og mindre enn strømmen som trengs for å kjøre en elbil hundre meter. Påstanden om at man kan kjøre lengre med en elbil på den strømmen som brukes for å raffinere en liter bensin er dermed feil. Her må en skille mellom energi og strøm. Poenget er som nevnt i tråden tidligere at raffinerier raffinerer på forskjellige måter og derfor kan en ikke bare se på strømforbruket. Som man kan se i fra rapporten delt i tråden tidligere så er det typisk 15-20% tap i denne prosessen. Dette kunne blitt brukt til å drifte en elbil. 1 Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 (endret) Nå kjenner jeg ikke rafineringsprosessen men innbiller meg at størsteparten energiforbruket er varme som blir generert ved å brenne en del av fuelen.Olen må varmes opp for å rafineres. Det betyr at strømforbruket til anlegget er ikke 1kwh pr liter bensin produsert men mye lavere. Energiforbruket som taes fra lasta derimot er nok 1 kwh pr liter bensin. Derfor får du aldri 1 kwh strøm ut på nettet pr liter fuel som ikke blir produsert,med mindre at oppvarming av fuel blir gjort eletrisk. Det tviler jeg på. El kraft blir nok bare brukt til pumper kompressorer og styring. Dessuten blir disse tapene akkurat like store når tyske fossile kraftverk må dra på når Norge bruker kraften selv. For det første, sjekk ut bilder av raffineringsanlegg. Det er mye strøm som går til div ting. For det andre kunne en brukt drivstoffet mer forsvarlig enn i bilen som har latterlig lav virkningsgrad og må ha rafineringsprosessen. Som jeg har sagt tidligere, les lca. Elbiler er overlegne. Vanskelig å finne tall fra raffinerier, de er flinke til å gjemme bort...Men 2003/2004 brukte visstnok Slagenraffineriet i Tønsberg 110 GWh http://local.exxonmobil.com/Files/PA/Norden/Miljoogsamfunnsansvar2003_2004.pdf Det burde være nok til ca 75000 Hyundai Ioniq Slagen raffinerer 5,5 millioner tonn råolje per år. Det vil si at elektrisititsforbruket for å raffinere en liter bensin er helt minimal og mindre enn strømmen som trengs for å kjøre en elbil hundre meter. Påstanden om at man kan kjøre lengre med en elbil på den strømmen som brukes for å raffinere en liter bensin er dermed feil. De har visstnok spillvarme nok til oppvarming av en by størrelse Tønsberg, men det går ut til luft ubenyttet Ca. 800 GWh Nok til ca 500000 til av Hyundai Ioniq Endret 26. februar 2018 av Xaphoon Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 Nå kjenner jeg ikke rafineringsprosessen men innbiller meg at størsteparten energiforbruket er varme som blir generert ved å brenne en del av fuelen.Olen må varmes opp for å rafineres. Det betyr at strømforbruket til anlegget er ikke 1kwh pr liter bensin produsert men mye lavere. Energiforbruket som taes fra lasta derimot er nok 1 kwh pr liter bensin. Derfor får du aldri 1 kwh strøm ut på nettet pr liter fuel som ikke blir produsert,med mindre at oppvarming av fuel blir gjort eletrisk. Det tviler jeg på. El kraft blir nok bare brukt til pumper kompressorer og styring. Dessuten blir disse tapene akkurat like store når tyske fossile kraftverk må dra på når Norge bruker kraften selv. For det første, sjekk ut bilder av raffineringsanlegg. Det er mye strøm som går til div ting. For det andre kunne en brukt drivstoffet mer forsvarlig enn i bilen som har latterlig lav virkningsgrad og må ha rafineringsprosessen. Som jeg har sagt tidligere, les lca. Elbiler er overlegne. Vanskelig å finne tall fra raffinerier, de er flinke til å gjemme bort... Men 2003/2004 brukte visstnok Slagenraffineriet i Tønsberg 110 GWh http://local.exxonmobil.com/Files/PA/Norden/Miljoogsamfunnsansvar2003_2004.pdf Det burde være nok til ca 75000 Hyundai Ioniq Slagen raffinerer 5,5 millioner tonn råolje per år. Det vil si at elektrisititsforbruket for å raffinere en liter bensin er helt minimal og mindre enn strømmen som trengs for å kjøre en elbil hundre meter. Påstanden om at man kan kjøre lengre med en elbil på den strømmen som brukes for å raffinere en liter bensin er dermed feil. De har visstnok spillvarme nok til oppvarming av en by størrelse Tønsberg, men det går ut til luft ubenyttet Ca. 800 GWh Nok til ca 500000 til av Hyundai Ioniq Hvis du er overbevist om det så er det bare å lage en Ioniq som går på spillvarme. 1 Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 Nå kjenner jeg ikke rafineringsprosessen men innbiller meg at størsteparten energiforbruket er varme som blir generert ved å brenne en del av fuelen.Olen må varmes opp for å rafineres. Det betyr at strømforbruket til anlegget er ikke 1kwh pr liter bensin produsert men mye lavere. Energiforbruket som taes fra lasta derimot er nok 1 kwh pr liter bensin. Derfor får du aldri 1 kwh strøm ut på nettet pr liter fuel som ikke blir produsert,med mindre at oppvarming av fuel blir gjort eletrisk. Det tviler jeg på. El kraft blir nok bare brukt til pumper kompressorer og styring. Dessuten blir disse tapene akkurat like store når tyske fossile kraftverk må dra på når Norge bruker kraften selv. For det første, sjekk ut bilder av raffineringsanlegg. Det er mye strøm som går til div ting. For det andre kunne en brukt drivstoffet mer forsvarlig enn i bilen som har latterlig lav virkningsgrad og må ha rafineringsprosessen. Som jeg har sagt tidligere, les lca. Elbiler er overlegne. Vanskelig å finne tall fra raffinerier, de er flinke til å gjemme bort...Men 2003/2004 brukte visstnok Slagenraffineriet i Tønsberg 110 GWh http://local.exxonmobil.com/Files/PA/Norden/Miljoogsamfunnsansvar2003_2004.pdf Det burde være nok til ca 75000 Hyundai Ioniq Slagen raffinerer 5,5 millioner tonn råolje per år. Det vil si at elektrisititsforbruket for å raffinere en liter bensin er helt minimal og mindre enn strømmen som trengs for å kjøre en elbil hundre meter. Påstanden om at man kan kjøre lengre med en elbil på den strømmen som brukes for å raffinere en liter bensin er dermed feil. De har visstnok spillvarme nok til oppvarming av en by størrelse Tønsberg, men det går ut til luft ubenyttetCa. 800 GWh Nok til ca 500000 til av Hyundai Ioniq Hvis du er overbevist om det så er det bare å lage en Ioniq som går på spillvarme. Javisst, kjøres på damp Lenke til kommentar
Boba_Fett Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 Men ærlig talt, er det mange her som bryr seg om miljøet? Er det ikke slik at den største grunnen til kjøp av el-bil er økonomi? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 Men ærlig talt, er det mange her som bryr seg om miljøet? Er det ikke slik at den største grunnen til kjøp av el-bil er økonomi? Det er åpenbart mange som bryr seg om miljøet. Spiller det noen rolle hva grunnlaget er, miljø aspektet er det samme. Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 Men ærlig talt, er det mange her som bryr seg om miljøet? Er det ikke slik at den største grunnen til kjøp av el-bil er økonomi? De aller fleste av oss tar valg ut ifra vår økonomi. De5 er kun noen få, rike og politikere som kan bevilge seg ut av det sirkuset.Men da er det flott, at insentiver som gjør et miljøvennlig alternativ funker, og flest mulig kan, uansett personlig begrunnelse. 2 Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 Å lese forskning på oljekoking og kondensering er ikke min store interesse. Om du har noen fakta som sier at vi sparer strøm på å ikke rafinere olje så kan nok det være rett. Poenget er at rafenerier tar mesteparten av energien fra oljen og ikke strømnettet. Derfor kan du ikke kjøre el bil på energien man sparer på å ikke produsere olje. Raffineriet bruker vel noe sånt som 1kWh strøm/kg bensin eller diesel raffinert, selv om mesteparten av energien ellers kommer fra oljen selv. Så kommer alt forbruk før dette; strømmen på plattformen som skal ta opp oljen, strømmen brukt til å raffinere oljen som brukes til å distribuere oljen. Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 Å lese forskning på oljekoking og kondensering er ikke min store interesse. Om du har noen fakta som sier at vi sparer strøm på å ikke rafinere olje så kan nok det være rett. Poenget er at rafenerier tar mesteparten av energien fra oljen og ikke strømnettet. Derfor kan du ikke kjøre el bil på energien man sparer på å ikke produsere olje. Raffineriet bruker vel noe sånt som 1kWh strøm/kg bensin eller diesel raffinert, selv om mesteparten av energien ellers kommer fra oljen selv.' Nei, det stemmer ikke. Strømforbruket er omtrent 20 ganger mindre enn det. Så kommer alt forbruk før dette; strømmen på plattformen som skal ta opp oljen, strømmen brukt til å raffinere oljen som brukes til å distribuere oljen.Ja, det kommer i tillegg og det finnes tall på det. Bruker man 1 liter bensin så må man legge på omtrent 20% på CO2-utslippet for å dekke utvinning, raffinering og transport. Jeg vil tro de 20% ekstra CO2 tilsvarer energitapet well-to-tank. 1 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 Nå kjenner jeg ikke rafineringsprosessen men innbiller meg at størsteparten energiforbruket er varme som blir generert ved å brenne en del av fuelen.Olen må varmes opp for å rafineres. Det betyr at strømforbruket til anlegget er ikke 1kwh pr liter bensin produsert men mye lavere. Energiforbruket som taes fra lasta derimot er nok 1 kwh pr liter bensin. Derfor får du aldri 1 kwh strøm ut på nettet pr liter fuel som ikke blir produsert,med mindre at oppvarming av fuel blir gjort eletrisk. Det tviler jeg på. El kraft blir nok bare brukt til pumper kompressorer og styring. Dessuten blir disse tapene akkurat like store når tyske fossile kraftverk må dra på når Norge bruker kraften selv. For det første, sjekk ut bilder av raffineringsanlegg. Det er mye strøm som går til div ting. For det andre kunne en brukt drivstoffet mer forsvarlig enn i bilen som har latterlig lav virkningsgrad og må ha rafineringsprosessen. Som jeg har sagt tidligere, les lca. Elbiler er overlegne. Vanskelig å finne tall fra raffinerier, de er flinke til å gjemme bort...Men 2003/2004 brukte visstnok Slagenraffineriet i Tønsberg 110 GWh http://local.exxonmobil.com/Files/PA/Norden/Miljoogsamfunnsansvar2003_2004.pdf Det burde være nok til ca 75000 Hyundai Ioniq Slagen raffinerer 5,5 millioner tonn råolje per år. Det vil si at elektrisititsforbruket for å raffinere en liter bensin er helt minimal og mindre enn strømmen som trengs for å kjøre en elbil hundre meter. Påstanden om at man kan kjøre lengre med en elbil på den strømmen som brukes for å raffinere en liter bensin er dermed feil. I tillegg til 110 GWh strøm, så bruker raffineriet 120.000 tonn olje til å holde prosessene (forbrenning) i gang. !20.000 tonn olje tilsvarer ca 1440 GWh, eller nok til holde ca 700.000 Ioniq'er kjørende ett år! Omregnet til energi brukt per liter drivstoff produsert får jeg 0,23 kWh/liter. Altså nok til å kjøre en Ioniq ca 2000 meter! Andre raffinerier får sin strøm fra fossilkraftverk slik at energiforbruket blir langt høyere (mål som energiinnhold i kull, olje eller gass som går inn i kraftverket). I stedet for 110 GWh må en regne i området 120 til 400 GWh. Lavest verdi om en utnytter spillvarme. Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 Slagen raffinerer 5,5 millioner tonn råolje per år. Det vil si at elektrisititsforbruket for å raffinere en liter bensin er helt minimal og mindre enn strømmen som trengs for å kjøre en elbil hundre meter. Påstanden om at man kan kjøre lengre med en elbil på den strømmen som brukes for å raffinere en liter bensin er dermed feil. I tillegg til 110 GWh strøm, så bruker raffineriet 120.000 tonn olje til å holde prosessene (forbrenning) i gang. Det betyr at raffineringen skjer med litt over 2% tap, noe som er en del mindre enn de 15-20% som folk strør om seg med her. Jeg vet ikke hvor høy temperatur spillvarmen har og det hadde selvfølgelig vært fint om den kunne blitt brukt til fjernvarme eller noe sånt, men det er et rent økonomisk spørsmål. Omregnet til energi brukt per liter drivstoff produsert får jeg 0,23 kWh/liter.0,23kWh er 0,8MJ og veldig lite sammenlignet med de 35MJ en liter diesel inneholder. Jeg foretrekker forresten å bruke Joule for bruker man kWh så kan man lett misforstå og tro at energien er ekvivalent med strøm. Altså nok til å kjøre en Ioniq ca 2000 meter!slik som du gjør her. 1 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 Omregnet til energi brukt per liter drivstoff produsert får jeg 0,23 kWh/liter.0,23kWh er 0,8MJ og veldig lite sammenlignet med de 35MJ en liter diesel inneholder. Jeg foretrekker forresten å bruke Joule for bruker man kWh så kan man lett misforstå og tro at energien er ekvivalent med strøm. Altså nok til å kjøre en Ioniq ca 2000 meter!slik som du gjør her. Jeg skjønner hva du mener vedrørende joule. Min beregning vedrørende Ioniq forutsetter 100% virkningsgrad ved omforming av 120.000 tonn olje til strøm. Men jeg mener allikevel at det er mest fornuftig å bruke en måleenhet for energi (kWh) for å gjøre sammenligninger lettere. Men det forutsetter at en tar i betraktning virkningsgrader. Denne virkningsgraden (fossilt til strøm) kan være fra 90% til 30%, noe som illustreres av mine antagelser av hva 110 GWh tilsvarer i energiinnhold (brennverdi) i fossile brensler. Litt over 2% energitap/omkostning i raffinering (ifølge tall fra raffineriet) er et lavt tall og det er positivt! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL Skrevet 27. februar 2018 Del Skrevet 27. februar 2018 Moderatormelding Minner på at innlegg skal holdes i en høflig tone. Flere innlegg er av den grunn fjernet fra diskusjonen. Dette innlegget skal ikke kommenteres, reaksjoner på moderering kan sendes via Personlig Melding. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå