Gå til innhold

Bytte fra HDD til SSD på ferdig installert maskin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men om jeg ønsker en helt clean install? Bør jeg kjøre en recovery på HDD først også bare speile over på SSD? Eller er det mulig å lage en recovery USB og installere med den på den nye SSD'n?

Dette er PCer som er fylt opp med alt mulig drit. Så ønsker å starte helt fresh med ny SSD.

Utifra hva jeg har googlet meg frem så er det veldig enkelt med Win10, men mer usikker med Win7

Lenke til kommentar

Win 10 lagrer HW info hos Microsoft, så har du aktivert det en gang, så er det for alltid aktivert.

Så bare å bytte disk å kjøre clean install så skal windows være aktivert etterpå (med mindre det er noe enterprise greier som krever kontakt med aktiveringserver osv)

Windows 7 er det litt værre med. Her ville jeg egentlig bare oppgradert til Windows 10, for så å legge inn SSD etterpå og installere 10 på nytt.

Såfremst man fortsatt gratis kan oppgradere til windows 10 (fungerer triksene enda?)

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Samsung Data Migrasjon fungerte ikke for meg fra Samsung 850 PRO til Samsung 960 PRO nvme

Migrert disk (OS) bootet til bluescreen

Brukte AOMI og det funket supert.

https://www.disk-partition.com/help/migrate-system-wizard.html

Kjekt å vite!

Jeg prøvde å klone en PCIE SSD /m integrert RAID til 2.5" SATA SSD. Det måtte jeg bare gi opp. Kanskje jeg kunne klart det med Acronis True Image, testa aldri det.

Lenke til kommentar

Men om jeg ønsker en helt clean install? Bør jeg kjøre en recovery på HDD først også bare speile over på SSD? Eller er det mulig å lage en recovery USB og installere med den på den nye SSD'n?

Dette er PCer som er fylt opp med alt mulig drit. Så ønsker å starte helt fresh med ny SSD.

Utifra hva jeg har googlet meg frem så er det veldig enkelt med Win10, men mer usikker med Win7

De som er ferdig med Windows 10 ville jeg migrert og deretter kjørt windows 10 metoden for reset (etter hvilket behov) https://support.microsoft.com/en-us/help/12415/windows-10-recovery-options

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det skal være bra gamle maskiner, om ikke lisensen er lagret i BIOS.

Ta ut gamle disker og sett i de nye.

Få aktivert UEFI og kjør en clean install. 

Lenke til kommentar

Windows vil evt trigge på reaktivering dersom det er snakk om større hardware endringer.

Bytte av disk kan trigge dette.

Er det pre-isntallert OEM versjon av Windows så lever og dør denne lisensen ifølge OEM-betingelser med opprinnelig maskinvare. (Derfor er den vesentlig billigere enn full versjon)

Er det full retail versjon av Windows så er det tillatt å reaktivere på hvilkensomhelst ny maskivare (så lenge kun 1 Windows lisens er i bruk).

Nye Win10 OEM lisenser er billige på f.eks. kinguin.net (ca 250 kr) så hvis du tar høyde for det, har du alle muligheter.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Ta nå og installer Windows 10 uten noe annet hjelpefiksfaks enn Windows 10 og se om maskinen blir aktivert av seg selv over nettet.

Lisensen ligger i BIOS, om ikke maskinen er alt for gammel.

En recovery med Windows 7, betyr at UEFI (om maskinen har det) ikke er aktivert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...