Redaksjonen. Skrevet 27. februar 2018 Del Skrevet 27. februar 2018 Nå kan de produsere én kilometer med solceller per dag. Sa opp professorjobb for å bli solgründer: - Tror teknologien kan endre verden Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 27. februar 2018 Del Skrevet 27. februar 2018 Dette virker Flott! Men: "silisiumsolceller har høyere ytelse og lengre levetid enn plastsolceller." Hva er ytelsen, og ikke minst; hvor lang er levetiden? 1 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 27. februar 2018 Del Skrevet 27. februar 2018 "– Jeg følger drømmen min, fordi jeg tror at teknologien kan endre verden." Ja, kanskje dette er starten på et nytt "Vestas"? Kanskje han også har rett i at det er lurt å holde seg borte fra "Økonomene" en stund, men før eller siden må en bedrift inn i klørne på finansinstitusjonene. Da er du i "Dødens dal" noen år, og historien viser at da går det ofte galt for en oppfinner. Samtidig er det ikke en naturlov som sier at finansfolkene skal sitte med denne enorme makten, så derfor har jeg egentlig mest tro på en form for statskapitalisme for å bevare velferden i land som Norge og Danmark. Det er tross alt fellesskapet(staten) som håver inn de store pengene når alle som jobber betaler 60% av lønnen sin inn i staten sin pengebinge. 1 Lenke til kommentar
Kjell B. Mortensen Skrevet 27. februar 2018 Del Skrevet 27. februar 2018 Solceller fanger energi direkte fra solinnstrålingen. Energi anvendt til alminnelig forsyning i bygninger vil til slutt ende opp i atmosfæren. Akkurat som energi direkte fra sola absorbert i gassen CO2 i atmosfæren. Hva blir klimagevinsten ved bruk av solceller? Lenke til kommentar
Surge Skrevet 27. februar 2018 Del Skrevet 27. februar 2018 Dette virker Flott! Men: "silisiumsolceller har høyere ytelse og lengre levetid enn plastsolceller." Hva er ytelsen, og ikke minst; hvor lang er levetiden? RTFA! https://img.gfx.no/2271/2271919/grafikk.670x639.jpg 2 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 27. februar 2018 Del Skrevet 27. februar 2018 Dette virker Flott! Men: "silisiumsolceller har høyere ytelse og lengre levetid enn plastsolceller." Hva er ytelsen, og ikke minst; hvor lang er levetiden? RTFA! https://img.gfx.no/2271/2271919/grafikk.670x639.jpg Takk. Da var det ikke så mye å rope flott for. Lenke til kommentar
5V115MSQ Skrevet 27. februar 2018 Del Skrevet 27. februar 2018 Imponerende utvikling i både effektivitet, levetid og pris! Har troen på dette jeg. Virker lovende, spesielt for bruk på diverse elektriske fremkomstmidler. og kanskje også hustak. De bør nok uansett finne seg en nisje å satse på først, så må teknologien modnes. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 27. februar 2018 Del Skrevet 27. februar 2018 (endret) Minner meg litt om nanosolar som fantes for noen år tilbake:) De gikk konk, men jeg tror nok det er mye spennende som kan skje på solcelle fronten fremover. Graphen (batteri og solceller), takplater med integrert solceller (tesla og andre tilsvarende) , vantablack solceller og «solcellevinduer» Så får en se hva som er praktisk gjennomførbart, rimelig i produksjon og instalasjon, og har bra effekt i forhold til pris og holdbarhet. Endret 27. februar 2018 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Hallvard The Horrible Skrevet 1. mars 2018 Del Skrevet 1. mars 2018 Solceller fanger energi direkte fra solinnstrålingen. Energi anvendt til alminnelig forsyning i bygninger vil til slutt ende opp i atmosfæren. Akkurat som energi direkte fra sola absorbert i gassen CO2 i atmosfæren. Hva blir klimagevinsten ved bruk av solceller? Mulig jeg missforstår hva du mener, men generelt ligger vel klimagevinsten i at man "slipper" å bruke fossile energiklider. I likhet med vann, vind og andre "grønne" energikilder. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 1. mars 2018 Del Skrevet 1. mars 2018 Solceller fanger energi direkte fra solinnstrålingen. Energi anvendt til alminnelig forsyning i bygninger vil til slutt ende opp i atmosfæren. Akkurat som energi direkte fra sola absorbert i gassen CO2 i atmosfæren. Hva blir klimagevinsten ved bruk av solceller? Problemet med drivhusgasser som CO2 er ikke først og fremst at de absorberer direkte innstrålt sollys (Det gjør jorden også, og i mye større grad) Problemet er at de reflekterer og absorberer varmestråling fra jorden slik at varmetapet reduseres. Totalt innstrålt effekt fra solen endres ikke med eller uten solceller. En del blir direkte reflektert, men veldig mye absorberes og blir til varme. Varmen gjør at jorden selv stråler (hovedsaklig i IR spekteret), når denne strålingen unnslipper ut i rommet bidrar det til å kjøle planeten. Absorberes eller reflekteres den tilbake i atmosfæren blir strålingen absorbert igjen og varmetapet reduseres. 2 Lenke til kommentar
delxzen Skrevet 3. mars 2018 Del Skrevet 3. mars 2018 Mann med slips. Åpen maskin. Uff da.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå