Gå til innhold

Føler meg så dum!

Pepsimax94

Anbefalte innlegg

Hadde eksamen i dag, og det gikk rett i dass for å si det rett ut. Jeg er tatt opp til et studieprogram som er revidert, og det betyr at jeg ikke hadde noen eksamen å se tilbake på og er først ut. Spørsmålene var vanskelige og det var flere som slet. Var flere oppgaver jeg rett og slett ikke greide å svare på... Hva tror dere? Stryk? I såfall må jeg bare bite i det sure eplet og ta den opp å gjøre så godt jeg kan :)

Noen som har erfaringer med at man stryker hvis man ikke svarer på flere oppgaver? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs korleis spørsmåla og besvarelsen er vekta. Spørsmåla i eksamensbesvarelsen treng ikkje å være laga til slik at du enten får rett eller feil på spørsmålet, det kan f.eks. være slik at kandidaten får delvis uttelling sjølv om ikkje alt er heilt rett.

Når det gjeld det å ikkje svare på 3 oppgåver så er det avhengig av kor mange spørsmål det var på eksamenen, og på om spørsmåla er vekta heilt litt, eller om enkelte spørsmål står for større del av karakteren enn andre.

UiO bruker denne skalaen som utgangspunkt for karaktersetting:

92 - 100 poeng A
77 - 91 poeng B
58 - 76 poeng C
46 - 57 poeng D
40- 45 poeng E
0- 39 F

På denne skalaen så er det lagt opp til at du må ha minst 40% rett for å få bestått.
Så dersom du på eksamenen din hadde 10 spørsmål som alle gir like stor uttelling, så vil du ved å hoppe over 3 spørsmål maks kunne få karakteren C dersom du har dei 7 andre spørsmåla heilt rett.
Lenke til kommentar

Det spørs korleis spørsmåla og besvarelsen er vekta. Spørsmåla i eksamensbesvarelsen treng ikkje å være laga til slik at du enten får rett eller feil på spørsmålet, det kan f.eks. være slik at kandidaten får delvis uttelling sjølv om ikkje alt er heilt rett.

Når det gjeld det å ikkje svare på 3 oppgåver så er det avhengig av kor mange spørsmål det var på eksamenen, og på om spørsmåla er vekta heilt litt, eller om enkelte spørsmål står for større del av karakteren enn andre.

UiO bruker denne skalaen som utgangspunkt for karaktersetting:

92 - 100 poeng A
77 - 91 poeng B
58 - 76 poeng C
46 - 57 poeng D
40- 45 poeng E
0- 39 F

På denne skalaen så er det lagt opp til at du må ha minst 40% rett for å få bestått.
Så dersom du på eksamenen din hadde 10 spørsmål som alle gir like stor uttelling, så vil du ved å hoppe over 3 spørsmål maks kunne få karakteren C dersom du har dei 7 andre spørsmåla heilt rett.

Hadde eksamen med 3 deler, hvor del 1 ble vektet 1/5, del 2 2/5 og del 3 2/5. Var i alt 13 spørsmål, og jeg hoppet over 6 av de, men prøvde så godt jeg kunne å svare på resten :) Men jaja, gjort er gjort :)

Endret av Pepsimax94
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...