AnonymDiskusjon Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 Jeg bor i blokk, og har et nabopar (de bor rett over meg) som har totalrenoverert sin leilighet. I den prosessen har de fjernet all gammelt gulv og isolering og lagt på et nytt. Nå er det blitt ganske lytt, og jeg hører godt hva som foregår der oppe. Skritt, samtaler, TV og musikk. Dette er spesielt irriterende på nattestid, da de ofte sitter i stua og snakker til sent på natt, og stua deres er rett over mitt soverom. Før oppussingen hørte jeg nærmest ingenting fra dem. Rimelig irriterende at deres oppussing fører til negative konsekvenser for meg. Hva slags rettigheter har jeg her, om noen? De må jo rett og slett isolere gulvet på nytt for at det skal bli bra igjen. Anonymous poster hash: 43138...660 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 http://www.stoyforeningen.no/Hva-er-stoey/Boligstoey-regelverk 1 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 Du bør vel i alle fall fortelle i klartekst at etter oppussingen så hører du deres samtaler osv. Om du kunne sitere litt så bør det vel gå litt inn på dem. 3 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 27. februar 2018 Del Skrevet 27. februar 2018 Du må vente til de som har studert juss kommer på, men jeg mener å tro at du har en sak hvis du kan bevise at oppussingen deres har satt ned verdien på din bolig. Er ikke sikker på om mye støy som følge av dårligere isolering er inkludert i dette. 1 Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 27. februar 2018 Del Skrevet 27. februar 2018 Fra linken til Tigerdyr: Både luftlyd- og trinnlydisolasjonen skal sikre at støyen fra innendørs og utendørs lydkilder, f.eks. aktiviteter i naboleiligheter og i trappeoppgang, tekniske installasjoner i bygningen, vei-, fly- og togtrafikk, næringsvirksomhet, o.l. ikke skal være til vesentlig plage for beboere. Det er altså ikke krav om at det skal være helt stille, og minstekravene er ingen garanti mot at en del mennesker fortsatt kan sjeneres av støy. Med forskriftene er å sikre akseptable forhold for søvn, hvile og rekreasjon. Man skal heller ikke overhøre eller oppfatte vanlig samtale og aktivitet fra naboleiligheter i normal bruk. 2 Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 27. februar 2018 Del Skrevet 27. februar 2018 (endret) http://www.stoyforeningen.no/Hva-er-stoey/Boligstoey-regelverk Her står det jo rett ut: "Det skal likevel tas hensyn til hva som er rimelig å kreve. Lydforholdene skal ikke forverres ved oppussing eller rehabilitering fra det som gjaldt opprinnelig." Dvs at du i teorien burde ha en forholdsvis god sak. Men i praksis er det nok sikkert vanskelig å nå gjennom. Du har vel ikke noen gode målinger fra før oppussingen, og eierne vil nok være veldig lite lysten på å gjøre omigjen arbeidet. Har du tatt kontakt med styret i sameiet/borrettslaget? I mange boligblokker er det i utgangspunktet ekstremt lytt før man gjør tiltak. Der jeg bodde før var det veldig lytt overalt, og all oppussing førte stort sett bare til mindre støy. Men har det blitt gjort tiltak tidligere, som nå reverseres, har du i hvert fall en god sak. Edit: Bor du i et borrettslag/aksjelag, er det stor sannsynlighet for at all oppussing skal godkjennes. Her er et eksempel på en regel som ville vært i din favør: http://haugerudborettslag.no/0351/diverse/oppussing-av-leilighet Endret 27. februar 2018 av KalleKanin 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå