Mann48 Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 Er det noen som selger disse i Norge?Pioneer SP-T22A-LR dolby atmos add-on speakershttps://www.digitalcinema.com.au/pio...kers-pair.html Lenke til kommentar
TGB Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 (endret) Aner ikke, men styr unna for alt i verden. Dette har ingenting med atmos å gjøre Du må ha perfekt refleksjon av lyd i taket (det skjer aldri); samt rett høyde... og skulle disse scenarioene være dekket vil lyden i rommet være ekstremt dårlig for resten av lyden (5.1/7.1). Endret 26. februar 2018 av TGB 2 Lenke til kommentar
Mann48 Skrevet 26. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2018 (endret) Aner ikke, men styr unna for alt i verden. Dette har ingenting med atmos å gjøre Du må ha perfekt refleksjon av lyd i taket (det skjer aldri); samt rett høyde... og skulle disse scenarioene være dekket vil lyden i rommet være ekstremt dårlig for resten av lyden (5.1/7.1). Tror du tar feil her, les alle omtalene, omtrent alle skryter høytalerne opp i skyene... Endret 26. februar 2018 av Mann48 Lenke til kommentar
TGB Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 Aner ikke, men styr unna for alt i verden. Dette har ingenting med atmos å gjøre Du må ha perfekt refleksjon av lyd i taket (det skjer aldri); samt rett høyde... og skulle disse scenarioene være dekket vil lyden i rommet være ekstremt dårlig for resten av lyden (5.1/7.1). Tror du tar feil her, les alle omtalene, omtrent alle skryter høytalerne opp i skyene... Jeg er helt sikker på at jeg ikke tar feil; skikkelig atmos-høytalere skal henge i taket i en veldig spesifikk vinkel og avstand fra sitteposisjon (dette har jeg "litt" over snittet peiling på). Refleksjoner av lyd i tak og vegger er noe man jobber veldig hardt for å motvirke. Du kan bare prøve; muligens du blir fornøyd - men det er skrot og bortkastet penger. Det blir som 7.1 hodetelefoner, bare enda verre. 1 Lenke til kommentar
Mann48 Skrevet 27. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2018 (endret) Aner ikke, men styr unna for alt i verden. Dette har ingenting med atmos å gjøre Du må ha perfekt refleksjon av lyd i taket (det skjer aldri); samt rett høyde... og skulle disse scenarioene være dekket vil lyden i rommet være ekstremt dårlig for resten av lyden (5.1/7.1). Tror du tar feil her, les alle omtalene, omtrent alle skryter høytalerne opp i skyene... Jeg er helt sikker på at jeg ikke tar feil; skikkelig atmos-høytalere skal henge i taket i en veldig spesifikk vinkel og avstand fra sitteposisjon (dette har jeg "litt" over snittet peiling på). Refleksjoner av lyd i tak og vegger er noe man jobber veldig hardt for å motvirke. Du kan bare prøve; muligens du blir fornøyd - men det er skrot og bortkastet penger. Det blir som 7.1 hodetelefoner, bare enda verre. Veldig motstridende meninger om dette blant "ekspertene", veldig mange mener disse til og med fungerer bedre enn høytalere i taket...hvis du googler finner du mange linker som eksperter mener dette fungerer bedre, trenger ikke høytalere i taket, syns det er merkelig at ingen selger disse i Norge enda... Endret 27. februar 2018 av Mann48 Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 27. februar 2018 Del Skrevet 27. februar 2018 https://swsg.no/klipsch-reference-premiere-rp-140sa-surroundhoyttaler-atmos-sort Det sier seg vel egentlig selv at det mest optimale er å ha høytalerne i taket. Du vil simulere at lyden kommer ovenifra på en realistisk måte, hvordan kan da en høyttaler plassert på gulvet være bedre på dette? Denne "eksperten ville ikke jeg hørt på ihvertfall. Har ikke testet selv, men som TGB sier vil man unngå ekko i et hjemmekinosystem, det blir vel som disse lydbarene som vistnok skal gi surroundlyd, jeg ble ikke veldig imponert over disse ihvertfall. 1 Lenke til kommentar
Mann48 Skrevet 27. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2018 https://swsg.no/klipsch-reference-premiere-rp-140sa-surroundhoyttaler-atmos-sort Det sier seg vel egentlig selv at det mest optimale er å ha høytalerne i taket. Du vil simulere at lyden kommer ovenifra på en realistisk måte, hvordan kan da en høyttaler plassert på gulvet være bedre på dette? Denne "eksperten ville ikke jeg hørt på ihvertfall. Har ikke testet selv, men som TGB sier vil man unngå ekko i et hjemmekinosystem, det blir vel som disse lydbarene som vistnok skal gi surroundlyd, jeg ble ikke veldig imponert over disse ihvertfall. Klipsch Reference Premiere RP-140SA som du linker til er sikkert veldig bra, men de var fryktelig dyre. Pioneer SP-T22A-LR er mye billigere, og etter omtalene antageligvis omtrent like bra. Lenke til kommentar
Mann48 Skrevet 27. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2018 (endret) Høres for meg ut som slike add-on høytalere er veldig bra, disse Klipsch høytalerne får også veldig positive omtaler. Var i utgangspunktet veldig skeptisk til å kjøpe disse høyttalerne for å bygge atmos løsning, på toppen av høyttalerne jeg allerede hadde (5 høyttalere: 2 foran, 2 bak og senter), da jeg var veldig usikker på om de ville bringe noe vesentlig til lyd opplevelsen. Første testen fikk meg til å sette til side all tvil, disse ga helt klart ett rikere lydbilde til anlegget mitt. Jeg har nå sett flere av filmer med atmos støtte og detaljene i lyden er mildt sagt imponerende. Hvis du først er har vært villig til å bruke litt ekstra penger på gode høyttalere for en god filmopplevelse, så vill jeg anbefale å gå det ekstra skrittet med disse. Klipsch RP-140SA Premiere 1 Par https://www.komplett.no/product/877713/tv-lyd-bilde/hoeyttalere/gulvstaaende/klipsch-rp-140sa-premiere-1-par?gclid=CjwKCAiAoNTUBRBUEiwAWje2lsGXhWJK37I5x-NRJTYgCn_w0OjHHoBU6yL4bNmPqY5Byr9kLNWqphoC-DAQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&dclid=CPb1gK67xtkCFYWamwodUyoPBA#productinfo 96%of customers recommend this product. https://www.bestbuy.com/site/reviews/klipsch-reference-premiere-4-200-watt-passive-2-way-speaker-pair-black/5708522 Endret 27. februar 2018 av Mann48 Lenke til kommentar
Mann48 Skrevet 27. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2018 Vurderer disse også: https://www.komplett.no/product/987218/tv-lyd-bilde/hoeyttalere/gulvstaaende/psb-imagine-xa-dolby-atmoshoeyttalere# https://hometheaterreview.com/psb-imagine-xa-dolby-atmos-speaker-module-reviewed/ Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 28. februar 2018 Del Skrevet 28. februar 2018 Hva slags rom skal dette stå i?Jo flere høyttalere jo mer sårbar til akustikk blir du. Har inntrykk av at de som gønner på med mange høyttalere har viet ca 0sek til å tenke på akustikken som faktisk er det største hinderet for å få god lyd. 1 Lenke til kommentar
Mann48 Skrevet 28. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2018 (endret) Hva slags rom skal dette stå i? Jo flere høyttalere jo mer sårbar til akustikk blir du. Har inntrykk av at de som gønner på med mange høyttalere har viet ca 0sek til å tenke på akustikken som faktisk er det største hinderet for å få god lyd. i stue, ca 3 meter avtstand fra sofa til tv, har ikke så mange høytalere, 5.1, disse ekstra høytalerne er jo for å få dolby atmos. Endret 28. februar 2018 av Mann48 Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 1. mars 2018 Del Skrevet 1. mars 2018 Blir 7 + 1 da? Så i stue regner jeg med du ikke har mulighet til henge opp basstraps eller akustikkplater hvor som helst heller. Sliter med akustikken med 2 høyttalere jeg... Rommet er lydens verste fiende. Hadde vært interessant å sett en tegning av lydbølger/refleksjoner i en vanlig stue med ett atmos anlegg. 1 Lenke til kommentar
TGB Skrevet 2. mars 2018 Del Skrevet 2. mars 2018 Blir ikke 7 + 1; det blir 5.1.2 (første er normale høyttalere for surround; neste tall er antall sub'er; siste er takhøyttalere/eller høyttalere som skyter i taket). 3 Lenke til kommentar
Mann48 Skrevet 3. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2018 Blir ikke 7 + 1; det blir 5.1.2 (første er normale høyttalere for surround; neste tall er antall sub'er; siste er takhøyttalere/eller høyttalere som skyter i taket). https://www.dolby.com/us/en/guide/dolby-atmos-speaker-setup/5-1-2-setups.html Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 5. mars 2018 Del Skrevet 5. mars 2018 (endret) Blir ikke 7 + 1; det blir 5.1.2 (første er normale høyttalere for surround; neste tall er antall sub'er; siste er takhøyttalere/eller høyttalere som skyter i taket). Poenget mitt er at det blir 7 høyttalere pluss en sub. Og 5+2=7 og 1 sub. Detfor jeg skrev 7+1 og ikke 7.1. Endret 5. mars 2018 av PatSharpX Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå