Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøpe seg inn i nybolig


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg har nylig kjøpt en nybolig (ferdigstillelse i 2019). Min samboer har på nåværende tidspunkt ikke mulighet til å kjøpe denne sammen med meg pga studier i en annen by. 

 

I tillegg til kjøpet har jeg foretatt en del tilvalg på leiligheten (gulv etc.) slik at kjøpesummen har økt fra X til Y.

 

Planen er at samboer skal kjøpe seg inn ved overtakelse av leiligheten.

 

Vi lurer nå på; 

skal samboer kjøpe seg inn med pris X eller Y som grunnlag? Eller kjøpe seg inn til markedsverdi ved overtakelsestidspunktet? 

 

Hva er gunstigst for begge parter?

 

(andelsleilighet; ingen dok.avgift)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Y så lenge dere ønsker 50/50 eierskap, om ikke velger dere X eller hva enn som passer dere / samboers økonomi. Jeg har særeie på 1'000'000, resten av bopel og verdiøkning osv har vi 50/50. Jeg har et barn fra før, samboer har satt barnet mitt som arving, grei motytelse for min mill som skaffet oss bedre bopel.

Lenke til kommentar

Hei,

 

jeg har nylig kjøpt en nybolig (ferdigstillelse i 2019). Min samboer har på nåværende tidspunkt ikke mulighet til å kjøpe denne sammen med meg pga studier i en annen by. 

 

I tillegg til kjøpet har jeg foretatt en del tilvalg på leiligheten (gulv etc.) slik at kjøpesummen har økt fra X til Y.

 

Planen er at samboer skal kjøpe seg inn ved overtakelse av leiligheten.

 

Vi lurer nå på; 

skal samboer kjøpe seg inn med pris X eller Y som grunnlag? Eller kjøpe seg inn til markedsverdi ved overtakelsestidspunktet? 

 

Hva er gunstigst for begge parter?

 

(andelsleilighet; ingen dok.avgift)

 

Markedsverdi, selvfølgelig. Det er gunstigst for henne at hun kjøper seg inn med pris X som utgangspunkt, men det er ingen grunn til at du skal gi henne denne rabatten. Uansett, hvorfor kan hun ikke bare leie hos deg til dere finner noe større? Eller trenger dere kanskje ikke noe større på sikt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...