treant Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 Hei, er usikker om dette er postet på riktig sted. Jeg skal kjøpe min første bolig, og fant om boligen i Grunnboksinformasjon fra Statens Kartverk Er det noen som vet hva dette betyr? Har banken til de forrige eierne lagt pant i denne boligen uten å slette panten? Har dette noe betydning for meg? Takk for svar! Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 Pantet blir jo normalt ikke slettet før lånet blir slettet - og det skjer vanligvis når du har betalt? -Det er derfor du har megler (evt) og deres oppgjørsavdeling. 3 Lenke til kommentar
treant Skrevet 26. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2018 Pantet blir jo normalt ikke slettet før lånet blir slettet - og det skjer vanligvis når du har betalt? -Det er derfor du har megler (evt) og deres oppgjørsavdeling. Tusen takk for svar! Ja, det gir jo mening, men det står at de forrige eierne kjøpte boligen i 2012, eller misforstår jeg nå? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 Kan ikke se det? Det står at pantet er registrert i 2016, det kan være når boligen ble kjøpt, eller en refinansiering f.eks. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 Med mindre du har betalt kjøpesummen allerede, direkte til motparten, er dette helt normalt. Hvis oppgjør skjer gjennom megler er ikke dette noe å være bekymret for. Fremgangen ved boligsalg er vanligvis at det inngås kontrakt om at selger skal overføre heftelsesfri bolig. Så betaler kjøpers bank inn penger til megler, mot at megler innestår for at heftelser vil slettes og kjøpers bank vil få pant på første prioritet. Pant til fordel for kjøpers bank tinglyses. Så slettes eksisterende pant til fordel for selgers bank. Sletting av pant skjer dermed vanligvis etter at du har betalt. Så lenge oppgjør skjer gjennom megler, og kjøpesummen overstiger pantet, er dette ingenting å bekymre seg for. 3 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 Pantet blir jo normalt ikke slettet før lånet blir slettet - og det skjer vanligvis når du har betalt? -Det er derfor du har megler (evt) og deres oppgjørsavdeling.Tusen takk for svar! Ja, det gir jo mening, men det står at de forrige eierne kjøpte boligen i 2012, eller misforstår jeg nå? Pantet er registrert i 2016. Det kan være fordi de kjøpte da, fordi de byttet bank da, eller fordi de refinansierte og fikk høyere belåning da. 2 Lenke til kommentar
treant Skrevet 26. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2018 (endret) Med mindre du har betalt kjøpesummen allerede, direkte til motparten, er dette helt normalt. Hvis oppgjør skjer gjennom megler er ikke dette noe å være bekymret for. Fremgangen ved boligsalg er vanligvis at det inngås kontrakt om at selger skal overføre heftelsesfri bolig. Så betaler kjøpers bank inn penger til megler, mot at megler innestår for at heftelser vil slettes og kjøpers bank vil få pant på første prioritet. Pant til fordel for kjøpers bank tinglyses. Så slettes eksisterende pant til fordel for selgers bank. Sletting av pant skjer dermed vanligvis etter at du har betalt. Så lenge oppgjør skjer gjennom megler, og kjøpesummen overstiger pantet, er dette ingenting å bekymre seg for. Tusen takk for svar! Kjøpesummen var 2.600.000, og skal skje i samarbeid med selgers megler og min bank ja. Endret 26. februar 2018 av vjhn90 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 Da ville jeg vurdert å sjekke med megler at det er sikkert at heftelser vil bli slettet. Siden heftelsen er større en kjøpesummen skjer ikke det nødvendigvis automatisk. 1 Lenke til kommentar
treant Skrevet 26. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2018 Da ville jeg vurdert å sjekke med megler at det er sikkert at heftelser vil bli slettet. Siden heftelsen er større en kjøpesummen skjer ikke det nødvendigvis automatisk. Da skal jeg få dette avklart med megleren! Tusen takk for svar! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 Da ville jeg vurdert å sjekke med megler at det er sikkert at heftelser vil bli slettet. Siden heftelsen er større en kjøpesummen skjer ikke det nødvendigvis automatisk. Da skal jeg få dette avklart med megleren! Tusen takk for svar! Merk i den anledning at dette kan være helt OK. Lånet kan være delvis nedbetalt (registrerte heftelser viser et tak på hva som kan kreves dekket, men beløpet kan alltid være lavere). Eller så kan banken ha akseptert å slette pantet sitt mot å motta kjøpesummen, selv om de har mindre lån (fordi det er bedre å få penger enn å ikke få det). Det er altså mange grunner til at dette kan løse seg, men det er viktig å være bevisst problemstillingen. 1 Lenke til kommentar
treant Skrevet 27. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2018 Da ville jeg vurdert å sjekke med megler at det er sikkert at heftelser vil bli slettet. Siden heftelsen er større en kjøpesummen skjer ikke det nødvendigvis automatisk. Da skal jeg få dette avklart med megleren! Tusen takk for svar! Merk i den anledning at dette kan være helt OK. Lånet kan være delvis nedbetalt (registrerte heftelser viser et tak på hva som kan kreves dekket, men beløpet kan alltid være lavere). Eller så kan banken ha akseptert å slette pantet sitt mot å motta kjøpesummen, selv om de har mindre lån (fordi det er bedre å få penger enn å ikke få det). Det er altså mange grunner til at dette kan løse seg, men det er viktig å være bevisst problemstillingen. Da har jeg snakket med megleren, boligen overtas fri for heftelser bortsett fra fellesgjelden. Tusen takk for oppklaringen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå