Kahuna Skrevet 4. mars 2018 Del Skrevet 4. mars 2018 En seilbåt har da aldri trengt å kompensere avdrift med motorkraft? Du setter retningen med ror og skrog, at det går fortere på tvers av vinden ligner på sånn du setter fart når du skøyter. Du sparker ikke bakover, du sparker sidelengs. Problemet med dragen var vel heller at den var vanskelig å lande kontrollert? Ikke med motorkraft, men av vindkraft. Det går rett og slett saktere. Problemene med dragen forstod jeg var mer generelt at den ikke fungerte autonomt og at den havnet i vannet. Wikipedia-artikkelen om vindmøller på skip sier at energipotensialet er størst *mot* vinden men også at ingen har klart å utnytte det til fremdrift ennå. Kan ikke si annet enn at intuisjonen er til liten hjelp her, jeg hadde nok trengt et par kvelder med blyant, papir, kalkulator og regneark for å finne ut av det. Denne båten bruker myke skjermer ala det man bruker til paragliding/kiting. Det norske firmaet kitemill startet også med myke skjermer men gikk over til stive 'glidefly' med 4 propeller i en quadcopter-konfigurasjon så dragen kan lette og lande uten hjelp. Å lande på et skip i bevegelse er selvfølgelig vanskeligere enn å lande på et jorde og jeg har ikke hørt at kitemill har prøvd seg på det ennå. Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 4. mars 2018 Del Skrevet 4. mars 2018 Wikipedia-artikkelen om vindmøller på skip sier at energipotensialet er størst *mot* vinden men også at ingen har klart å utnytte det til fremdrift ennå. Kan ikke si annet enn at intuisjonen er til liten hjelp her, jeg hadde nok trengt et par kvelder med blyant, papir, kalkulator og regneark for å finne ut av det. Denne båten bruker myke skjermer ala det man bruker til paragliding/kiting. Det norske firmaet kitemill startet også med myke skjermer men gikk over til stive 'glidefly' med 4 propeller i en quadcopter-konfigurasjon så dragen kan lette og lande uten hjelp. Å lande på et skip i bevegelse er selvfølgelig vanskeligere enn å lande på et jorde og jeg har ikke hørt at kitemill har prøvd seg på det ennå. Neh, da må du lese hele artikkelen. Bla. annet "Note that sailing upwind, while resulting in more power generation by the wind turbine, requires more power to be expended by the engine and thus it is still more efficient to sail down wind. ". Her tror jeg vi beveger oss inn i noe så basalt som Newtons tredje lov. Så dette er nok litt mer enn bare intuisjon. Merk her at strømretning i forhold til vindretning kan påvirke veldig mye. Og så vidt jeg vet har man ikke noen teknologi som både kan utnytte Magnus-effekten OG produsere strøm samtidig. Det er mulig at ved å kombinere flere "Magnus-generatorer" kan gi mer kraft enn det som kreves for å motvirke kraften på hele skroget. Når det gjelder kiten så forstår jeg ikke hva slags system de har siden de påstår at den både kan gi kraft, og kunne trekke båten. Jeg skjønner ikke helt problemet med å lande en kite på et fartøy i fart. Så lenge den har litt oppdrift så er det jo bare å trekke inn snora. Denne er jo festet i båten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå