Gå til innhold

Printe ut bue med gitt diameter.

Anbefalte innlegg

Jeg trenger å printe ut en bue som er en del av en sirkel på 395,8mm radius som vist på bildet.

34qv8tf.jpg

Jeg klarte dette med Sketchup, men buen blir ikke jevn. Det ser ut som buen består av flere ca 4,5 cm lange rette streker.

Finnes det noen programmer som klarer det riktig?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg trenger å printe ut en bue som er en del av en sirkel på 395,8mm radius som vist på bildet.

34qv8tf.jpg

Jeg klarte dette med Sketchup, men buen blir ikke jevn. Det ser ut som buen består av flere ca 4,5 cm lange rette streker.

Finnes det noen programmer som klarer det riktig?

I mitt hode burde dette gjøres i et program som baserer seg på å printe vektorgrafikk i stedet for å omgjøre det til bitmap (piksler) før du printer. Du kan forsøke f.eks. Adobe Illustrator eller Adobe Photoshop (helst Illustrator).

Alternativt vil kanskje resultatet bli bedre dersom det er mulig å øke oppløsningen  til filen i Sketchup? Jeg er ikke særlig kjent med Sketchup, men har du sjekket om ikke sirkelen blir fin når du printer den, og at det kanskje bare er når den skal vises som et bilde på din skjerm at den ser veldig lavoppløseslig ut?

Prøvde å lage et eksempel i PDF i Illustrator: https://www.scribd.com/document/372445175/forslag-sirkelbue

(Nå vet jeg jo ikke hvor mange grader av sirkelbuen du ønsket å ha med, eller hvilket format printen skal være i, så nå er det bare så mye jeg klarte å få med på et standard A4-ark-oppsett)

Endret av samsonicks
Lenke til kommentar

Alternativt vil kanskje resultatet bli bedre dersom det er mulig å øke oppløsningen  til filen i Sketchup? Jeg er ikke særlig kjent med Sketchup, men har du sjekket om ikke sirkelen blir fin når du printer den, og at det kanskje bare er når den skal vises som et bilde på din skjerm at den ser veldig lavoppløseslig ut?

Sirkelen er hakkete både på skjermen og på utskriften. Det er mulig det er en innstillig et sted for dette.

Her er en PDF. I A3-format er denne i format 1:1. La på femgraders-markører, sånn i tilfelle du trenger f.eks. nøyaktig 30 grader.

Suverent! Tusen takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...