Gå til innhold

Tysk teknologiprofessor: Glem elbiler med lang rekkevidde


Anbefalte innlegg

For å fungere bra på langtur, så må en elbil ha god rekkevidde, rask lading og ett bra utbygget ladenettverk. I dag er det bare to biler som oppfyller kravene; Model S og Model X. Neste år kommer Model 3, og nærmere 2020 kan man nok legge til Audi e-tron, Jaguar i-Pace og Mercedes EQC til listen, når Ionity kommer skikkelig i gang.

 

Men det at en elbil ikke fungerer bra på langtur betyr ikke at den ikke fungerer bra utenfor byene. Hvis man har 40 km til nærmeste butikk og kjører f.eks 30.000 km/år, så kan en kortrekkevidde-elbil være et bra alternativ. Man kan spare store penger på drivstoff, og elbilene er komfortable, stille biler med god akselerasjon. De blir raskt varme og krever lite vedlikehold. Det siste er så klart spesielt kjekt hvis nærmeste verksted er noen mil unna.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

 

 

Garasjeanlegget er en del av bygningsmassen,

Styrets ansvar bør være bygningen, ikke innholdet.

 

Styret er ansvarlig for alle fellesdeler av bygningsmassen. Garasjeanlegg går for det meste under dette, det gjelder også innsiden.

 

Bygningsmassen, men ikke hva gjelder innsiden i garasjeanlegg. Det bør et eget garasjelag stå for (egne felleskostnader). Dersom det er en p-plass pr bo-enhet kan styret ta ansvaret, men jeg vil allikevel anbefale bruk av eget garasjelag.

Det vil være veldig ineffektivt og kostnadsdrivende (og i praksis umulig i større sameier) om hver enkelt beboer selv skal legge opp kurs og lader for egen bruk.

Ja, så dann et garasjelag.

Hvis du er så allergisk mot at fellesmidler kan komme andre til gode foreslår jeg du satser på enebolig.

Hvordan jeg bor har ingenting med saken å gjøre.

Det vil alltid være slik i sameier og borettslag at det ikke er millimeterpresisjon på hva hver enkelt får igjen for felleskostnadene.

Hvilket er forståelig. Felleskostnadene bør imidlertid gå til vedlikehjold og drift av boligen(e).

 

Det å isteden innfri enkeltes behov vedr. transport virker på meg både som feil bruk av pengene og dessuten urettferdig for de som ikke får glede av dette.

 

Imidlertid, har man en p-plass pr bo-enhet og generalforsamling/sameiemøte er enige kan en sikkert fellesmidler finansiere et slikt projekt. Jeg vil allikevel anbefale at det settes et eget utvalg for å håndtere prosjektet, da styret ofte har nok å gjøre med driften av boligene.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

For å fungere bra på langtur, så må en elbil ha god rekkevidde, rask lading og ett bra utbygget ladenettverk. I dag er det bare to biler som oppfyller kravene; Model S og Model X. Neste år kommer Model 3, og nærmere 2020 kan man nok legge til Audi e-tron, Jaguar i-Pace og Mercedes EQC til listen, når Ionity kommer skikkelig i gang.

 

Men det at en elbil ikke fungerer bra på langtur betyr ikke at den ikke fungerer bra utenfor byene. Hvis man har 40 km til nærmeste butikk og kjører f.eks 30.000 km/år, så kan en kortrekkevidde-elbil være et bra alternativ. Man kan spare store penger på drivstoff, og elbilene er komfortable, stille biler med god akselerasjon. De blir raskt varme og krever lite vedlikehold. Det siste er så klart spesielt kjekt hvis nærmeste verksted er noen mil unna.

 

Vil si at Ioniq funker fint på langturer. På den tiden av året langturer er mest aktuelt, sommeren, så har jeg fått estimert 26 mil. Da er det minst to ladestasjoner på ruta, om ikke fler. På landevei er også 20 mil, for å ha margin, to timers kjøring minst, og mer enn halvannen på motorveien i 110. Ja ,litt oftere pauser enn med fossilen, men absolutt greit. Har det uansett ikke travelt på de turene. Og ladingen går på ca 25 minutter, sommer som vinter, pga batterivarmer.

Det er også plusset i hverdagen som drar opp fordelene, kontra fossilen. Håper bare på en med krok snart, så dieseldyret kan pushes videre ??

Lenke til kommentar

 

 

 

Garasjeanlegget er en del av bygningsmassen,

Styrets ansvar bør være bygningen, ikke innholdet.
Styret er ansvarlig for alle fellesdeler av bygningsmassen. Garasjeanlegg går for det meste under dette, det gjelder også innsiden.
Nei.

Det vil være veldig ineffektivt og kostnadsdrivende (og i praksis umulig i større sameier) om hver enkelt beboer selv skal legge opp kurs og lader for egen bruk.

Ja, så dann et garasjelag.

Hvis du er så allergisk mot at fellesmidler kan komme andre til gode foreslår jeg du satser på enebolig.

Hvordan jeg bor har ingenting med saken å gjøre.

Det vil alltid være slik i sameier og borettslag at det ikke er millimeterpresisjon på hva hver enkelt får igjen for felleskostnadene.

Hvilket er forståelig. Felleskostnadene bør imidlertid gå til vedlikehjold og drift av boligen(e).

 

Det å isteden innfri enkeltes behov vedr. transport virker på meg både som feil bruk av pengene og dessuten urettferdig for de som ikke får glede av dette.

 

Imidlertid, har man en p-plass pr bo-enhet og generalforsamling/sameiemøte er enige kan en sikkert fellesmidler finansiere et slikt projekt. Jeg vil allikevel anbefale at det settes et eget utvalg for å håndtere prosjektet, da styret ofte har nok å gjøre med driften av boligene.

Borettslagene må følge med i tiden. Derfor har vi fått mye som man før anså som unødvendig; vaskemaskin i leiligheten istedenfor felles vaskekjeller, Internett og kabel-tv, markiser, nye vinduer, selv om de gamle funket osv.

Alt dette gir en verdiøkning på leilighetene, som også villeste vil nyte godt av ved salg, og ingen direkte utgifter mens de bare sitter på det og ikke bruker ( strømmen må da selvfølgelig betales av bruker)

Bonusen blir å ikke bli vekket av kaklende dieselbiler på tomgang, og masse eksos inn på soverommet når naboene skal på jobb, eller folk kommer hjem fra nattjobb.

 

Det er en endring på gang. Den kommer enten vi vil eller ei. Gjør noe med det du kan gjøre noe med. Alt annet tar vi med bikkjemetoden; piss på det, spark over og gå videre??

Lenke til kommentar

Vil si at Ioniq funker fint på langturer. På den tiden av året langturer er mest aktuelt, sommeren, så har jeg fått estimert 26 mil. Da er det minst to ladestasjoner på ruta, om ikke fler. På landevei er også 20 mil, for å ha margin, to timers kjøring minst, og mer enn halvannen på motorveien i 110. Ja ,litt oftere pauser enn med fossilen, men absolutt greit. Har det uansett ikke travelt på de turene. Og ladingen går på ca 25 minutter, sommer som vinter, pga batterivarmer.

Det er også plusset i hverdagen som drar opp fordelene, kontra fossilen. Håper bare på en med krok snart, så dieseldyret kan pushes videre ??

Det fungerer til en viss grad, men jeg vil ikke dra den så langt som å si at det fungerer fint.

 

Utfordringen er at dagens ladenettverk vil ikke takle det om folk kjøper Ioniq, Ampera-e, osv for å dra på langtur. De som skal gjøre dette kjøper ikke Ioniq - de kjøper heller Tesla, ladehybrid eller fossilbil.

 

Skal man skalere hurtigladingen for langkjøring i stor skala, så krever det ladestasjoner som det Tesla har, altså 20-50 ladepunkter med 70-100 kW per ladepunkt. I dag er vi *veldig* langt unna dette på CCS og CHAdeMO.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Slike fremstøt fungert i Tyskland, som fortsatt er elbil U-land ...

I likhet med alle andre land...untatt "enorme" Norge som  har hele 150 000 elbiler.
Ikke «enormt» i volum nei, men ENORMT i signaleffekt på lik linje med California. Alle i elbilemiljøer verden over er veldig klar over hva som foregår i Norge. Store reduksjoner bilavgiftene på fossilbiler har stukket av med mesteparten av provenytapet, så fossilsalget er kunstig høyt. Man burde øke avgiftene betydelig på ICE biler, og avgiftene på diesel burde økes, så økonomien i å velge diesel forsvinner..

Dieselbiler er rett og slett helt ut. Porsche har stoppet dieselalternativet, flere vil følge etter...

 

Alle i elbilmiljøene ja... Men miljøet er jo heller ikke akkurat kjempestort...  :D

 

Hvorfor mener du man skal avgiftsbelegge det eneste transportmiddelet en familie på landet kan bruke? Er du blitt fullstendig sveiseblind? 

Porsche har overhodet ikke stoppet dieselalternativet, det var bare noen overivrige redaksjoner som påsto det. Porsche dementerte dagen etter...

 

Lurt å få meg seg alt, ikke bare det man liker

 

https://www.motor1.com/news/233935/porsche-keeping-diesel-engines/

På landet er ikke lading et problem, og i allefall fra Trondheim og sørover, er det ladere i passe avstander til å kunne kjøre elbil. Det er i byene det kan skorte på muligheten for hjemmelading for beboere i borettslag o.l. Men det er ikke framtiden.

 

Nei, det er overhodet ikke enkelt å kjøre elbil på landet. Det er derfor folk ikke kjører elbil på landet. De som kjører elbil er de som nyter godt av manglende bompenger og gratis parkering i byene.

På landet er elbil bare tull. Bilene er dyrere, de fungerer ikke som eneste bil og de økonomiske gevinstene forsvinner ved at man må betale mer for en tilsvarende bil.

Først og fremst bør du skaffe deg erfaring på det du snakker om. Har kjørt landet på kryss og tvers, og ikke noe problem med det, med elbil.

 

Å kjøre landet på kryss og tvers er ikke akkurat det samme som å bruke bilen i det daglige.  Jeg tilbrakte en halvtime på en bensin/ladestasjon i helga. (venta på noen) To elbiler sto på lading, to sto å venta på å få plass, en tredje kom med bergingsbil. En av de som ventet måtte også skyves bort til laderen. Når den var på plass kom det enda en å stilte seg i kø. Så liker man å tilbringe  t par timer av en søndagskveld på en CirkleK stasjon er det sikkert kjempefint med elbil. Jeg fylte forrige søndag jeg, så da venter jeg til neste mnd før jeg "tilbringer" 3 minutter til på en stasjon.

 

Jammen sa jeg "ikke noe problem"

Når jeg klarer å passere fleresteder p landet ,og innom for å lade avogtil. Hva er forskjell på meg og noen som bor der, om de og jeg kjører elbil i samme området?? De som bor der lader hjemme. De slipper å vente. Jeg so mer på gjennomfart, tar en kaffe og strekker på beina etter to timers kjøring.

Det er dessuten, for en stund siden kommet analyser, som viser at daglig kjørelengde ikke er noe større på landet enn i byene, heller tvert i mot.

 

Hvor bor du?

Hjemme, og lite relevant for turene som har gått på kryss og tvers i den sørlige delen av landet, forbi mange landlige steder, det det er hus og gårder med strøm, for de som bor der, og hurtigladere godt innenfor bilens aksjonsradius, hele veien.

Det er ikke slik, at det er 20 mil til butikken og jobben, selv om man bor utenfor verdens navle, Oslo.

 

Akkurat. Du mener jeg bør skaffe meg erfaring med elbil før jeg uttaler meg. Og så viser det seg at du uttaler deg om ting du overhodet ikke har erfaring med selv...

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Slike fremstøt fungert i Tyskland, som fortsatt er elbil U-land ...

I likhet med alle andre land...untatt "enorme" Norge som  har hele 150 000 elbiler.
Ikke «enormt» i volum nei, men ENORMT i signaleffekt på lik linje med California. Alle i elbilemiljøer verden over er veldig klar over hva som foregår i Norge. Store reduksjoner bilavgiftene på fossilbiler har stukket av med mesteparten av provenytapet, så fossilsalget er kunstig høyt. Man burde øke avgiftene betydelig på ICE biler, og avgiftene på diesel burde økes, så økonomien i å velge diesel forsvinner..

Dieselbiler er rett og slett helt ut. Porsche har stoppet dieselalternativet, flere vil følge etter...

 

Alle i elbilmiljøene ja... Men miljøet er jo heller ikke akkurat kjempestort...  :D

 

Hvorfor mener du man skal avgiftsbelegge det eneste transportmiddelet en familie på landet kan bruke? Er du blitt fullstendig sveiseblind? 

Porsche har overhodet ikke stoppet dieselalternativet, det var bare noen overivrige redaksjoner som påsto det. Porsche dementerte dagen etter...

 

Lurt å få meg seg alt, ikke bare det man liker

 

https://www.motor1.com/news/233935/porsche-keeping-diesel-engines/

På landet er ikke lading et problem, og i allefall fra Trondheim og sørover, er det ladere i passe avstander til å kunne kjøre elbil. Det er i byene det kan skorte på muligheten for hjemmelading for beboere i borettslag o.l. Men det er ikke framtiden.

 

Nei, det er overhodet ikke enkelt å kjøre elbil på landet. Det er derfor folk ikke kjører elbil på landet. De som kjører elbil er de som nyter godt av manglende bompenger og gratis parkering i byene.

På landet er elbil bare tull. Bilene er dyrere, de fungerer ikke som eneste bil og de økonomiske gevinstene forsvinner ved at man må betale mer for en tilsvarende bil.

Først og fremst bør du skaffe deg erfaring på det du snakker om. Har kjørt landet på kryss og tvers, og ikke noe problem med det, med elbil.

 

Å kjøre landet på kryss og tvers er ikke akkurat det samme som å bruke bilen i det daglige.  Jeg tilbrakte en halvtime på en bensin/ladestasjon i helga. (venta på noen) To elbiler sto på lading, to sto å venta på å få plass, en tredje kom med bergingsbil. En av de som ventet måtte også skyves bort til laderen. Når den var på plass kom det enda en å stilte seg i kø. Så liker man å tilbringe  t par timer av en søndagskveld på en CirkleK stasjon er det sikkert kjempefint med elbil. Jeg fylte forrige søndag jeg, så da venter jeg til neste mnd før jeg "tilbringer" 3 minutter til på en stasjon.

 

Jammen sa jeg "ikke noe problem"

Når jeg klarer å passere fleresteder p landet ,og innom for å lade avogtil. Hva er forskjell på meg og noen som bor der, om de og jeg kjører elbil i samme området?? De som bor der lader hjemme. De slipper å vente. Jeg so mer på gjennomfart, tar en kaffe og strekker på beina etter to timers kjøring.

Det er dessuten, for en stund siden kommet analyser, som viser at daglig kjørelengde ikke er noe større på landet enn i byene, heller tvert i mot.

 

Hvor bor du?
Hjemme, og lite relevant for turene som har gått på kryss og tvers i den sørlige delen av landet, forbi mange landlige steder, det det er hus og gårder med strøm, for de som bor der, og hurtigladere godt innenfor bilens aksjonsradius, hele veien.

Det er ikke slik, at det er 20 mil til butikken og jobben, selv om man bor utenfor verdens navle, Oslo.

 

Akkurat. Du mener jeg bør skaffe meg erfaring med elbil før jeg uttaler meg. Og så viser det seg at du uttaler deg om ting du overhodet ikke har erfaring med selv...

Det er noe som heter evne til å estimere. Kan du forklare hvorfor en elbil som tilhører en fastboende, skulle funke dårligere en maken elbil som passerer samme sted?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Borettslagene må følge med i tiden. Derfor har vi fått mye som man før anså som unødvendig;

vaskemaskin i leiligheten istedenfor felles vaskekjeller,

Aldri hørt om borettslag/sameie som spanderer vaskemaskin på den enkelte, merkelig bruk av midlene.

Internett og kabel-tv,

En dyd av nødvendighet for å hindre hver enkelt i å punktere det som er av fuktsperrer etc.

markiser,

De felste har vel vinduer, men slikt bør ikke prioriteres over mer nødvenig vedlikehold.

nye vinduer, selv om de gamle funket osv.

...nye vinduer er nødvendig vedlikehold. Jeg tror ikke det er mange som betaler millioner for å få "morsommere" vinduer dersom de gamle funker.
Lenke til kommentar

 

Borettslagene må følge med i tiden. Derfor har vi fått mye som man før anså som unødvendig;

vaskemaskin i leiligheten istedenfor felles vaskekjeller,

Aldri hørt om borettslag/sameie som spanderer vaskemaskin på den enkelte, merkelig bruk av midlene.

Internett og kabel-tv,

En dyd av nødvendighet for å hindre hver enkelt i å punktere det som er av fuktsperrer etc.

markiser,

De felste har vel vinduer, men slikt bør ikke prioriteres over mer nødvenig vedlikehold.

nye vinduer, selv om de gamle funket osv.

...nye vinduer er nødvendig vedlikehold. Jeg tror ikke det er mange som betaler millioner for å få "morsommere" vinduer dersom de gamle funker.

Ingen spanderte vaskemaskiner, mn badene ble oppgraderte. Tor ikke noen betaler millioner mer for lademuligheter heller, men verdien øker uansett ved salg. Tenk deg å være den eneste med tapet og interiør fra 1967, ingen lademulighet osv.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Slike fremstøt fungert i Tyskland, som fortsatt er elbil U-land ...

I likhet med alle andre land...untatt "enorme" Norge som  har hele 150 000 elbiler.
Ikke «enormt» i volum nei, men ENORMT i signaleffekt på lik linje med California. Alle i elbilemiljøer verden over er veldig klar over hva som foregår i Norge. Store reduksjoner bilavgiftene på fossilbiler har stukket av med mesteparten av provenytapet, så fossilsalget er kunstig høyt. Man burde øke avgiftene betydelig på ICE biler, og avgiftene på diesel burde økes, så økonomien i å velge diesel forsvinner..

Dieselbiler er rett og slett helt ut. Porsche har stoppet dieselalternativet, flere vil følge etter...

 

Alle i elbilmiljøene ja... Men miljøet er jo heller ikke akkurat kjempestort...  :D

 

Hvorfor mener du man skal avgiftsbelegge det eneste transportmiddelet en familie på landet kan bruke? Er du blitt fullstendig sveiseblind? 

Porsche har overhodet ikke stoppet dieselalternativet, det var bare noen overivrige redaksjoner som påsto det. Porsche dementerte dagen etter...

 

Lurt å få meg seg alt, ikke bare det man liker

 

https://www.motor1.com/news/233935/porsche-keeping-diesel-engines/

På landet er ikke lading et problem, og i allefall fra Trondheim og sørover, er det ladere i passe avstander til å kunne kjøre elbil. Det er i byene det kan skorte på muligheten for hjemmelading for beboere i borettslag o.l. Men det er ikke framtiden.

 

Nei, det er overhodet ikke enkelt å kjøre elbil på landet. Det er derfor folk ikke kjører elbil på landet. De som kjører elbil er de som nyter godt av manglende bompenger og gratis parkering i byene.

På landet er elbil bare tull. Bilene er dyrere, de fungerer ikke som eneste bil og de økonomiske gevinstene forsvinner ved at man må betale mer for en tilsvarende bil.

Først og fremst bør du skaffe deg erfaring på det du snakker om. Har kjørt landet på kryss og tvers, og ikke noe problem med det, med elbil.

 

Å kjøre landet på kryss og tvers er ikke akkurat det samme som å bruke bilen i det daglige.  Jeg tilbrakte en halvtime på en bensin/ladestasjon i helga. (venta på noen) To elbiler sto på lading, to sto å venta på å få plass, en tredje kom med bergingsbil. En av de som ventet måtte også skyves bort til laderen. Når den var på plass kom det enda en å stilte seg i kø. Så liker man å tilbringe  t par timer av en søndagskveld på en CirkleK stasjon er det sikkert kjempefint med elbil. Jeg fylte forrige søndag jeg, så da venter jeg til neste mnd før jeg "tilbringer" 3 minutter til på en stasjon.

 

Jammen sa jeg "ikke noe problem"

Når jeg klarer å passere fleresteder p landet ,og innom for å lade avogtil. Hva er forskjell på meg og noen som bor der, om de og jeg kjører elbil i samme området?? De som bor der lader hjemme. De slipper å vente. Jeg so mer på gjennomfart, tar en kaffe og strekker på beina etter to timers kjøring.

Det er dessuten, for en stund siden kommet analyser, som viser at daglig kjørelengde ikke er noe større på landet enn i byene, heller tvert i mot.

 

Hvor bor du?
Hjemme, og lite relevant for turene som har gått på kryss og tvers i den sørlige delen av landet, forbi mange landlige steder, det det er hus og gårder med strøm, for de som bor der, og hurtigladere godt innenfor bilens aksjonsradius, hele veien.

Det er ikke slik, at det er 20 mil til butikken og jobben, selv om man bor utenfor verdens navle, Oslo.

 

Akkurat. Du mener jeg bør skaffe meg erfaring med elbil før jeg uttaler meg. Og så viser det seg at du uttaler deg om ting du overhodet ikke har erfaring med selv...

Det er noe som heter evne til å estimere. Kan du forklare hvorfor en elbil som tilhører en fastboende, skulle funke dårligere en maken elbil som passerer samme sted?

 

Nettopp... Men det tenkte du ikke på da du ba meg skaffe meg erfaring med elbil

Lenke til kommentar

 

Vil si at Ioniq funker fint på langturer. På den tiden av året langturer er mest aktuelt, sommeren, så har jeg fått estimert 26 mil. Da er det minst to ladestasjoner på ruta, om ikke fler. På landevei er også 20 mil, for å ha margin, to timers kjøring minst, og mer enn halvannen på motorveien i 110. Ja ,litt oftere pauser enn med fossilen, men absolutt greit. Har det uansett ikke travelt på de turene. Og ladingen går på ca 25 minutter, sommer som vinter, pga batterivarmer.

Det er også plusset i hverdagen som drar opp fordelene, kontra fossilen. Håper bare på en med krok snart, så dieseldyret kan pushes videre ??

Det fungerer til en viss grad, men jeg vil ikke dra den så langt som å si at det fungerer fint.

 

Utfordringen er at dagens ladenettverk vil ikke takle det om folk kjøper Ioniq, Ampera-e, osv for å dra på langtur. De som skal gjøre dette kjøper ikke Ioniq - de kjøper heller Tesla, ladehybrid eller fossilbil.

 

Skal man skalere hurtigladingen for langkjøring i stor skala, så krever det ladestasjoner som det Tesla har, altså 20-50 ladepunkter med 70-100 kW per ladepunkt. I dag er vi *veldig* langt unna dette på CCS og CHAdeMO.

Ja, akkurat som med bensinstasjoner har blitt fler og fler, så står ikke verden stille, og nye ladepunkter, samt raskere ladere kommer.

Lenke til kommentar

Nettopp... Men det tenkte du ikke på da du ba meg skaffe meg erfaring med elbil

Du må tydeligvis skaffe deg erfaring, i mangel av å kunnet trekke konklusjoner, selv på basale ting.

En gang til; hva er forskjellen på min elbil og en fastboende på landet sin, på det stedet jeg passerer, og som gjør samme elbil ubrukelig plutselig når man bor et sted, og ikke er på gjennomfart?

Endret av Hårek
Mega sitatpyramide
Lenke til kommentar

Men her var det altså ingen mangel på strøm, så sammenligningen din er hinsides. Dette er bare noen som skal på ferie. Og dette er bare ca 15 mil fra Oslo

Like fullt, en overdramatisering 10 elbiler og åtte ladere .Blir ikke en evighet å vente.

Endret av Hårek
Mega sitatpyramide
Lenke til kommentar

Han om det. Man tar høyde for eventualiteter, uansett. Og en liten halvtime ekstra er ikke noe å skrike opp om, en gang eller to i livet. Bare å konstatere at det har skjedd, og så gå videre, dersom det ikke er noe av det største og verste man har opplevd.

Endret av Hårek
Mega sitatpyramide
Lenke til kommentar

28167096_537287839987299_815363425823471

Nei jøss! Noen i Norges rikeste land har opplevd en gang å måtte stå i kø med bilen sin for å fylle drivstoff. Skandale! :roll:

 

Med 8 ladeplasser og antagelig noen med 5 minutter lading igjen og noen med 30 minutter igjen, så kortes køa ned relativt kjapt. En time senere antar jeg at sistemann i køa var ferdig ladet. Må bare legge til at jeg aldri har opplevd så lang kø med elbil, noe jeg derimot har med fossilbil flere ganger. Det lengste jeg har stått i kø må ha vært rundt en time for å fylle bensin til 10 kr literen for 6-7 år siden. Nå fyller jeg ca 80% av årlig kjørelengde hjemme for ca 1/5 av den superprisen, regnet per km kjøring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...