Gå til innhold

MSI GeForce GTX 1070 Ti AERO 8G eller vente på Volta?

Anbefalte innlegg

Har fått et tilbud på 1070 TI kortet nevnt over på tittelen, til 4663kr. Jeg anser det som billig, siden jeg ser mange av de 1070 uten TI går for 5k +- 

Er jo også i denne bølgen med mining, som jeg vil tippe ikke vil dra pascal kortene noe spesielt ned i pris. Selv om det lanseres Volta, men så er det jo spørsmålet. Hvor bra kommer volta til å bli?

Fått med meg såpass at det skal gå til 12nm, noe som er litt big deal?

Så nå sitter jeg å tenker hardt på hva jeg vil velge, velger jeg bort å oppgradere nå. Så mister jeg sjansen på tilbudet. Oppgraderer jeg nå, så kan jeg gå glipp av bedre teknologi.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville kjøpt GTX 1070\1080 brukt slik det er i dag.

Eller ventet på neste generasjon. Syns ikke det er billig

Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 Gaming

Går vel rykter om GTX 1180 er 40% raskere.

Men regn med nå som AMD ikke kan konkurere noe særlig med RX Vega 56 at nvidia muligens øker prisene på den nye serien. Husk kvittering når du kjøper brukt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Dersom du har grei nok ytelse med skjermkortet du har nå. Så ville jeg helt klart ventet. Fordi ytelses hoppet til neste generasjon er ventet å bli svært hyggelig. Vi snakker om GTX1080Ti ytelse fra "GTX2070".. Men du må være forberedt på at ventingen kan bli en stund..

Rykter er rykter. Så det er ikke særlig lurt å gå ut fra at kortet du eventuelt venter på, nødvendigvis kommer nå i mars. Det sies at et kort skal lanseres på GTC i slutten av mars. Samtidig så går det rykter om at det kortet bare er et dedikert mining kort, med Pascal arkitektur. Altså kanskje et kort uten skjerm utganger, men med bios som optimaliserer RAM timings til å passe bedre for mining? Kanskje et GTX1080/Ti med GDDR5 RAM f.eks. Disse har GDDR5X RAM i dag. Som gir høyere båndbredde, men med "slappe" timings, som ikke er like godt egnet for mining, som RAM med "stramme" timings..

Samtidig må vi være klar over at Nvidia "alltid" har hatt en plan for et gaming kort som skal ta over for nåværende Pascal. Så det er på vei. Det de ikke har planlagt med, er mining. Ettersom det har vært umulig å forutse. Så Nvidia er nå klemt sammen mellom en pupp og en myk plass. :p De klarer ikke levere nok GPU'er til minings markedet med Pascal en gang. Så hvorfor "drepe" en produktlinje de ikke klarer lage nok av til etterspørselen som det er?

Og om de hopper over på neste generasjon arkitektur. Hva skjer da? Om de egner seg veldig bra til mining. Så vil fort bruktmarkedet bli oversvømmet av Pascal kort til en billig penge. Mens minerne hopper over på neste generasjon som en av guds jævla pester over Egypt. :p

Jen Hsun (Nvidias "head honcho") sa i Januar at han så for seg at Pascal kom til å være den ledende gaming arkitekturen "for the foreseeable future". Så om det kommer et nytt gaming kort i mars, er han en jævla løgner.. Men så er det det da.. Historisk sett, så er han en jævla løgner.. :p

Summa summarum; om du forbereder deg på at den nye gamer kort generasjonen kommer i juli, og kan leve med det. Så for all del, vent. Ellers kan du jo handle fra Komplett eller Elkjøp nå, og benytte "åpent kjøp" innen 45/50 dager, og ha det kortet som "ventepølse". Men å vente fordi "det nye kortet kommer i slutten av mars".. Det er det ikke hold for å si. Det er bare en bonus i så fall..

Lenke til kommentar

Jeg venter egentlig ikke på noe spesielle kort, men mer value for en oppgrade fra det jeg bruker. Nå sitter jeg med en bråkete 970, og skulle gjerne vært forberedt på diverse spill. Fikk også nylig en 1440p skjerm, så vil jo utnytte den.

Håper jo at  det ikke skal ta så altfor lang tid, før de annonserer noe. Men etter som det du har skrevet, og det jeg har lest. Så virker det som det er mest fornuftig å vente :p

Å benytte seg av åpent kjøp har jeg ikke tenkt på :p

Lenke til kommentar

Vel, normalt vil jeg ikke anbefale å benytte åpent kjøp med mindre man faktisk hadde tenkt å beholde produktet, men så senere reellt fant ut at det ikke falt i smak likevel. Det er jo det åpent kjøp egentlig er beregnet på. Så å spekulere i det som ellers er god kundeservice er litt ufint i mine øyne.

Men med prisene i dag, der prisøkningen grunnet minere mer eller mindre uavkortet går i lommen på salgs leddene. Så klarer jeg ikke ha den helt største dårlige samvittigheten for et lite "lån", mens man venter på bedre tider. :p

Ellers kan man jo kikke på "NVIDIA’s GPU Technology Conference (GTC) is the premier AI and deep learning event". Og se om man synes det ser ut som en plass der Nvidia er særlig sannsynlig å release et nytt gaming skjermkort fra? For meg ser det ut som at det skal handle kun om AI og Deep Learning. Gaming fokuset ser også litt innsnevret til bruk av AI i gaming ut. Som egentlig betyr noe sånt som: Kan ikke dere begynne å bruke "Tensor cores" til gaming, slik at vi slipper å lage 2 forskjellige arkitekturer?".. :p

Så den mest sannsynlige plassen et skjermkort for gaming blir released, om det kommer i mars. Er da GDC. Men den begynner 19. mars tror jeg det er. Og om det er så nærme skulle vi hatt noen lekkasjer for lenge siden også. Ting som antall CUDA Cores, mengde RAM, frekvenser og slikt.. Men jeg har ikke sett en dritt..

Jeg tror vi for en gangs skyld kan stole på Jen Hsun, og at et nytt gaming kort er en god del lenger frem i tid..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...