Gå til innhold

Hvilken bank bruker du?

1Dr.E

Anbefalte innlegg

Etter veldig mange små, irriterende momenter* ved banken vurderer jeg å bytte.

Noen som vil dele sine erfaringer med min bank, gjerne med refleksjoner rundt mitt "behov":

- 31 år

- Boliglån på ca 2.3 mill, effektiv rente 2,06%

* Ved husbytte/kjøp/salg reduserer banken lånebeløpet til maks 1,9 mill etter nye regler fra nyttår (barnefordeling, 50% omsorg telte før som et halvt barn i deres modell, nå telles det som ett).

Jeg må med andre ord hoste opp nesten 400.000 mer i egenkapital enn jeg hadde gjort om jeg hadde flytta før nyttår.

* Banken tar 50 kr i termingebyr hver måned på lånet mitt. Synes det er dritkjipt å skulle ut med 600,- i året (15.000,- over lånets løpetid) for noe som går helt automatisk. Spurte om å betale kvartalsvis istedet, det var helt greit, men da ble termingebyret justert opp til 150,-. Svelget det da effektiv rente ble lav nok likevel.

- BSU.

* Har en beholdning som nærmer seg 300.000,- Om 3 år setter banken min renta ned fra 3,2 til 0.55%, og jeg går glipp av ca. 8.000,- i året i renter om jeg har tenkt til å la pengene stå der.

- Har en brukskonto med VISA, en matkonto med et BankAxept og et Mastercard jeg kun bruker sporadisk til bestilling av dyrere ting eller reiser. Gebyrfrihet ved kortbruk er et pluss.

- ASK med 80-90.000 spredt i et par aksjefond.

- Bruker en del tid i nettbanken, samkjører bevegelser med et Excel-ark jeg har for å planlegge økonomien og kartlegge forbruk. Viktig for meg at nettbanken er oversiktlig og grei å bruke.

- Vipps-støtte. Bruker Vipps hele tiden.

Har vært kunde i banken siden jeg var barn, har hatt lån hos dem i 10 år, hatt en ryddig og sunn økonomi hele tiden. Føler jeg ikke får spesielt mye igjen for det, og er frista til å bytte bank dersom jeg kan komme bedre ut av det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker SBanken selv (uheldig navnebytte fra Skandiabanken, føles som jeg er medlem av en avart av gamle S-Laget) men det er stort sett bare godord å si om ordningene de har. Alt styres og ordnes selvsagt i nettbanken, de har tilgjengelig kundeservice til langt på kveld både på chat og telefon, og oversikten er god. Stadig flere vps-tjenester i banken og jeg satser på at de etter hvert også tilbyr utenlandske børser.

Greie funksjoner for busjettering og forbruksregnskap. Verdt å se nærmere på. De gjør det alltid bra i forbrukerundersøkelser. Ingen gebyrer.

Lenke til kommentar

Bruker SBanken selv (uheldig navnebytte fra Skandiabanken, føles som jeg er medlem av en avart av gamle S-Laget) men det er stort sett bare godord å si om ordningene de har. Alt styres og ordnes selvsagt i nettbanken, de har tilgjengelig kundeservice til langt på kveld både på chat og telefon, og oversikten er god. Stadig flere vps-tjenester i banken og jeg satser på at de etter hvert også tilbyr utenlandske børser.

Greie funksjoner for busjettering og forbruksregnskap. Verdt å se nærmere på. De gjør det alltid bra i forbrukerundersøkelser. Ingen gebyrer.

Jeg bruker også Sbanken der jeg kan, men trådstarter har såpass høyt lån at det nok ikke lønner seg. Sbanken har pr. i dag 2,30% effektiv rente, og så vidt jeg vet tilbyr de ikke bedre rente ved forhandlinger. Det er for så vidt en god ting, men det gjør også at de ikke har sjans på kunder som har spesialavtaler med sin bank.

Lenke til kommentar

Ja det er nok riktig. I tillegg har de, eller ihvertfall hadde, litt tynt med produkter som ikke falt helt i standardlån, som da vi bygget hus og måtte betale steg for steg. Dermed havnet huslånet i annen bank og der har forhandling gjort at vi kommer bedre ut enn SBanken akkurat der. Men alt annet er de bedre betingelser på.

Lenke til kommentar

I Vipps legger man vel bare inn VISA kortinfo og kontonummer?

Må vel ikke være støttet av banken i så måte?

Bruker Sparebanken Vest selv, og de har også en egen Vennebetaling. Men Vipps fungerer utmerket uansett...

I forhold til Sparebanken Vest så har de ikke noen utpregede positive eller negative sider. Jeg flyttet dit da det var der jeg fikk boliglån. Synes Sparebank1 som jeg hadde tidligere hadde en bedre nettbank, mens mobilbanken (appen) til SPV er bedre enn Sparebank1.

Endret av NoTrace
Lenke til kommentar

BSU kan du hvertfall flytte til andre banker som lar deg beholde renten på dagens nivå, selv når du fyller 34. Vet KLP har denne muligheten om du er offentlig ansatt og har pensjonen din der. Kan være andre banker har det samme, men vet i så fall ikke hvilke. 

Lenke til kommentar

Jeg har i det siste vært innom DNB, Sparebank1 Østlandet og nå OBOS-banken. Synes DNB sin nettbank er gsmmel og dårlig. Skal visstnok komme en flunkende ny versjon om en kort stund, men det hjalp ikke oss når vi ønsket å øke lånet vårt med 70 000 kr og de ikke kunne innvilge det. Har hatt Sparebank1 i mange år og vært veldig fornøyd, men de har endel kortgebyrer som jeg ikke er fan av. Har nå blitt kunde i OBOS-banken og er så langt veldig fornøyd. Renten ble økt med 0,6% i forhold til DNB, men det får gå så lenge de leverer mye bedre service og produkter.

Lenke til kommentar

ikke skjønner jeg hvorfor folk gidder å  bruke dnb. men ja lånerenta di er jo temmelig fin, men flytt nå i det minste din bsu konto og alt annet over i en annen bank. 

selv har jeg brukt diverse banker men stort sett holdt meg til skandiabanken til min brukskonto da de hadde brukbar nettbank i gamle dager og grei nok aksje plattform. så vidt jeg husker så er nettbanken deres fremdeles grei men lenge siden jeg har brukt noen andre.

Lenke til kommentar

Eg er veldig nøgd med DNB. I nettbanken har eg ikkje sakna noko og kan utføre det meste sjølv. Kundeservice går det sjeldan meir enn 1-2 minutt før eg får kontakt med.

Dei har derimot endra reglane for BSU nyleg, så du mistar renta ved 34. Eg er ikkje der endå, så eg veit ikkje om eg vil flytte den til ein anna bank, få det inn i fond eller betale på lån.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skal du bare ha én bank?
Selv har jeg boliglån i DNB, lønns- og fondskonto i Sbanken, og sparekonto i Komplettbank.

Alle daglig innkjøp og bruk betales med kredittkort.

Å forholde seg til en bank alene vil sjelden være lurt. Etter min erfaring finnes det ikke én bank som er best på alt.

Hvis jeg skulle trekke frem en favoritt, så er det Sbanken. Men de har ugunstige renter, både på lån og sparing.

Lenke til kommentar

Eg har ikkje sett noko grunn til å bruke to-tre forskjellige bankar. Har ikkje pengar på sparekonto og kredittkortet gjennom DNB er greit. Eg kunne kanskje fått litt meir ut av å spre ting her og der, men eg gidda ikkje. Betalar heller litt for bekvemmelighet.

Den viktigaste faktoren er renta på lånet, og den kan du få lågare med å ha fleire produkt banken tilbyr.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...