Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc booter to ganger etter bytte av komponenter

Anbefalte innlegg

System:

Asus hero maximus vii

I7-4790k

Corsair vengeance 1600mhz 4x4 gb

Gigabyte gtx 1080 windforce

Corsair rm850

120gb ssd til win10

2 tb snurredisk til games/stuff

Etter jeg satte inn ekstra ram og byttet skjermkort så begynte pcen og boote to ganger før den starter opp og fungerer normalt. Jeg opplever også dårligere grafikk enn det jeg hadde før med r9-290 kortet jeg hadde. Så det er litt merkelig.

Dette har jeg gjort så langt:

Bytte kjølepasta cpu ( holder ca 50 grader under full load nå)

Skjermkort har nyeste driver (69 grader på full load)

Så det jeg lurer er forslag til hva jeg kan sjekke når jeg kommer hjem ikveld?

Jeg har ikke overklokket noe som er nevnt over.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det etter windows 10 er starter opp? Bluescreeen frysninger etc?

For kan være windows 10 feil med drivere som er årsaken er samme problemet i bios må det være maskinvare feil.

Jeg tipper gamle drivere til AMD drivere er årsaken, prøv å reinstallere windows 10 og se om det er bedre, du har liten SSD disk så du kunne kjøpt 250 GB eller mere å reinstallert windows 10 på den.

Lenke til kommentar

Er det etter windows 10 er starter opp? Bluescreeen frysninger etc?

For kan være windows 10 feil med drivere som er årsaken er samme problemet i bios må det være maskinvare feil.

Jeg tipper gamle drivere til AMD drivere er årsaken, prøv å reinstallere windows 10 og se om det er bedre, du har liten SSD disk så du kunne kjøpt 250 GB eller mere å reinstallert windows 10 på den.

Det er før win10 starter. Når jeg trykker power knappen så starter pcen, deretter hører jeg ett klikk også skrur den seg av, også skrur den seg på og logger inn i Windows.

Jeg har fjernet gamle amd drivere, men jeg tror kanskje en reinstall kan være lurt ja. Jeg mener jeg har en win7 cd liggende.

Lenke til kommentar

Har du avinstallert gammel GPU driver fullstendig (ikke bare add&remove programs), og lagt inn nyeste fra nVidia?

Angående dobbel POST så skjer det ofte når man legger til nytt minne. BIOS registrer endring i mengde RAM, og teller opp ny størrelse på RAMen. Deretter tar den en omstart.

Dette skal kun skje første gangen etter du har lagt til minne, men foreslår å oppgradere BIOS til siste versjon, alternativt se på innstillinger for RAM i BIOS.

Endret av NoTrace
Lenke til kommentar

Hvis det er før windows 10 starter er nok heller problemet bios, prøv å oppdatere bios eller tilbakestill den til fabrikk instillinger.

Hvis det ikke hjelper, ta ut bios batteriet og start pcen da.

Godt mulig bios har hengt seg etter bytte av skjermkort.

Ellers er det noe feil med oppsettet. Prøvd å trykke mem-ok knappen?

Lenke til kommentar

Har du avinstallert gammel GPU driver fullstendig (ikke bare add&remove programs), og lagt inn nyeste fra nVidia?

Angående dobbel POST så skjer det ofte når man legger til nytt minne. BIOS registrer endring i mengde RAM, og teller opp ny størrelse på RAMen. Deretter tar den en omstart.

Dette skal kun skje første gangen etter du har lagt til minne, men foreslår å oppgradere BIOS til siste versjon, alternativt se på innstillinger for RAM i BIOS.

Jeg tok bare add/remove ja. Tenker du at det finnes noe grums fremdeles? Jeg kjenner ikke så godt til bios oppdatering, så jeg får lese litt rundt det.

Lenke til kommentar

Hvis det er før windows 10 starter er nok heller problemet bios, prøv å oppdatere bios eller tilbakestill den til fabrikk instillinger.

Hvis det ikke hjelper, ta ut bios batteriet og start pcen da.

Godt mulig bios har hengt seg etter bytte av skjermkort.

Ellers er det noe feil med oppsettet. Prøvd å trykke mem-ok knappen?

Ok, skal sjekke bios når jeg kommer hjem. Nei har ikke prøvd mem test, men skal gjøre det

Lenke til kommentar

Dine nyeste Corsair Vengeance (nye 2 X 4GB) har kanksje ikke samme chip binning som det første settet. Deeptimings og andre parametere kan da være ulike mellom slike sett.

SPD og XMP data hentes av hovedkort/cpu alltid fra første populerte memory modul sett.

Og ASUS biosen har default autotuning av minne påslått.

Hos deg feiler første DRAM tuning , men neste vellykkes . Derfor ser to to bios POST.

Hvis det er for at settene har ulik deep timing spec kan du prøve å rokkere de parvis.

Identifisere de ulike settene med serie nummer.

Likt sett i A2,B2 (populeres først) og A1,B1 polpuleres 

post-35394-0-42557300-1519662782_thumb.jpg

post-35394-0-60358900-1519662862_thumb.jpg

Når du går fra 2 til 4 må du ofte selv enable 2T command rate i DRAM settings i stedet for AUTO (bios bug ). Jeg har vært nødt til dette på mine Asus Z67 og Z97 kort.

post-35394-0-51621700-1519662848_thumb.jpg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Ram brikkene har alle samme kode, så jeg vet ikke hvem som er hvem. Men jeg har byttet plass på de litt sånn vilkårlig og jeg satte på xmp i bios. Jeg fant ikke den T2 innstillingen Syar, men nå funker alt ok tror jeg. Nå booter pcen kun en gang:)

Jeg fikk slettet masse rusk med DDU. Det programmet var gull verdt.

Jeg skal ta en oppdatering av bios når jeg har lasyet inn nye nvidia driver som kom idag.

Jeg sitter litt på gjerdet og ser hvordan pcen oppfører seg. Evt blir det ny install med Windows.

Takker og bukker så langt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...