Gå til innhold

Skatteetaten skal ta skattesnyltere med nytt datasystem

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+987123849734

Så bra, viktig med fokus på å få tatt de som ikke betaler det staten mener de skal betale i skatt. Det som ikke er så viktig er hva staten bruker disse pengene til - for skatt er jo en utømmelig kilde.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

Benyttes det her data fra den nye kasseloven? Hvor alle kasseleverandører er pålagt å laste opp til skatteetaten alle kjøp til alle forbrukere med navn, kontaktinfo, hva de har kjøpt og hvordan de har betalt?

Hvordan håndteres dette med navn når jeg betaler kontant? Er da butikken pliktig til å registrere navnet mitt?

Lenke til kommentar

Benyttes det her data fra den nye kasseloven? Hvor alle kasseleverandører er pålagt å laste opp til skatteetaten alle kjøp til alle forbrukere med navn, kontaktinfo, hva de har kjøpt og hvordan de har betalt?

Kan du referere til denne loven, som høres mildt sagt usannsynlig ut?

Lenke til kommentar

Hva er det som blir så mye mere gjennomsiktig for Skatteetaten nå framover da? Jeg synes artikkelen var direkte tynn. Eller er dette statshemmeligheter som skattesnylterne absolutt på ingen måte må få lærdom om?

Om svarte penger holdes svart, hvordan får de avdekket dette da?

Lenke til kommentar

Hvordan håndteres dette med navn når jeg betaler kontant? Er da butikken pliktig til å registrere navnet mitt?

Dersom butikken har din kontaktinfo skal dette innrapporteres. Det gjelder da butikker hvor man typisk må avtale tid på forveien: verksteder, frisørsalonger o.l. også har man da butikker som har lojalitetsprogram hvor de også kan identifisere hvem kunden er.

Lenke til kommentar

Kan du referere til denne loven, som høres mildt sagt usannsynlig ut?

Last ned teknisk beskrivelse her:

http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/frister-attester-og-regnskap/Bokforing-og-regnskap/Nye-krav-til-kassasystem/

Se customer objektet som lagres sammen med cash transaction objektet som sendes til skatteetaten.

Lenke til kommentar

Resultatet av intensivert kontroll vil nok i stor grad bli utflagging og endrede selskapsstrukturer. Slike tiltak vil nok ha en rekke uønskede effekter, men tanken er jo god og det burde være nok råmateriale å vurdere for å få en rekke varslinger som er verdt å forfølge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...