Gå til innhold

SNIKTITT: Sony Xperia XZ2 Compact Sony Xperia XZ2 Compact er selskapets nye toppmodell i miniformat

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Galaxy S7 er vel 5.1". Den har aldri blitt kalt for en "kompaktmobil". Xperia XZ2 Compact er 5"...........

5" er for stort for min del, så blir vel å hoppe over denne. XZ1 Compact fungerer godt enn så lenge.

Dette er grunnen til at det er nyttig å følge med i matematikken på ungdomsskolen!

Dette uttrykket er viktig: chart?cht=tx&chl=(lengde)^2+(bredde)^2 = (diagonal)^2, også kjent som Pythagoras' læresetning.

Vi får oppgitt at den nye Xperia XZ2 Compact har en diagonal på 5", med forhold 18:9

Det vil si: 9 = 2b, når chart?cht=tx&chl=l er lengde og chart?cht=tx&chl=b er bredde.

Altså får vi: chart?cht=tx&chl=(2b)^2+b^2=5^2

Dette løses lett til at chart?cht=tx&chl=b= \sqrt{5} tommer, som er ca 5,7cm (rundet opp) i bredde.

Den samme metoden kan brukes for å regne ut bredden på XZ1 Compact, som vi da finner ut er 5.7cm (rundet ned) bred med sin 4.6"-skjerm.

Kort sagt: XZ1 Compact og XZ2 Compact har samme skjermbredde, og det er på skjermbredden man merker størrelsen til en telefon.

En annen ting som er interessant å merke seg er skjermareal, fordi forholdet mellom bredde og høyde strekkes ut får man mindre areal enn man tror. Sony XZ2 har for eksempel like stort skjermareal som en iPhone 8 Plus, til tross for at XZ2 har en 0.2 tommer "større" skjerm.

Interessant. Vi hadde aldri slik matte på ungdomsskolen, vel og merke.

Vel, vi hadde den gode, gamle pythen, men resten av det der husker jeg ikke, og ser det ikke nevnt noen steder i regelboka jeg skrev da, heller.

Men som sagt, XZ1 Compact fungerer fortsatt bra. Så jeg trenger ikke oppgradere enda. Særlig siden jeg kjøpte den i november. Drømmer fortsatt om en mobil med 4,5" skjerm og batteritid med GPS, BT, 4G etc på på en uke. Har ikke noe å si om mobilen blir feit og tung av den grunn, så lenge jeg slipper å ha med meg lader på jobb og batteribank i bilen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mange Gretne Gamle Gubber som leser Tek.no.

Virker i hvert fall slik på kommentarene.

Uansett hva det er av nyheter er det huff og uff, stønn og okk. Enten er skjermen for liten, eller så er den ikke liten nok. Telefonen er for tynn, for tykk, for bred eller for lang.

Batteriet blir aldri stort nok.

Fatter ikke at noen gidder skrive om teknologi, med så mange negative lesere.

Det finnes telefoner for alle.

Til de som klager på alt nytt som kommer ut, kjøp en telefon med liten skjerm, gedigent batteri, firkantet i formen og hva annet det er av rare ønsker dere har.

Og kanskje la vær å les teknologi nyheter, ikke sikkert dere er i målgruppa :p

Selv skal jeg nok slutte å lese kommentarene :)

- Den der oste av ironi...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Galaxy S7 er vel 5.1". Den har aldri blitt kalt for en "kompaktmobil". Xperia XZ2 Compact er 5"...........

5" er for stort for min del, så blir vel å hoppe over denne. XZ1 Compact fungerer godt enn så lenge.

Dette er grunnen til at det er nyttig å følge med i matematikken på ungdomsskolen!

Dette uttrykket er viktig: chart?cht=tx&chl=(lengde)^2+(bredde)^2 = (diagonal)^2, også kjent som Pythagoras' læresetning.

Vi får oppgitt at den nye Xperia XZ2 Compact har en diagonal på 5", med forhold 18:9

...

Kort sagt: XZ1 Compact og XZ2 Compact har samme skjermbredde, og det er på skjermbredden man merker størrelsen til en telefon.

Well put! Man kan ikke sammenligne skjermstørrelse (diagonalen) direkte når formatet endres. Her har også artikkelforfatter gått på en liten smell. Det er, som du sier, bredden som er viktig.

Lenke til kommentar

Bare jeg som reagerer på overskriften?: Verdens eneste toppmodell for deg som vil ha en liten mobil?

iPhone 8 er jo en toppmodell.

Målene er veldig like.

Sony: 5" skjern, 6,5mm bred.

iPhone 8: 4,7" skjerm, 6,7mm bred.

- Det var nok relatert til årets modeller...

Selv har jeg en "N97" med 3,50"-skjerm.

Synd at dem ikke kommer med flere mindre modeller i dag, men det har vel blitt slik at alt må være så STORT.

Relatert til oppløsningen på denne Mobil-TLF'en i artikkelen så passer det bra med skjermstørrelse på fra og med 3,50" til og med 5,00".

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...