Han Derre Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 Jeg har bestemt meg for å bytte ut mitt 1155-baserte HK, og dermed også CPU og RAM til fordel for nytt sokkel-1151 HK, CPU og RAM. Tatt i betraktning at: Jeg kun skal bruke pc'en til bilde- og videoredigering Jeg beholder: PSU (Corsair Gold 650w) MSI GTX 970 GPU med Corsair H110 vannkjøling Fractal Design XL R2 Hvilket HK ville dere valgt? Det neppe noen fornuftige grunner til å velge et med Z1/2/370 brikkesett når jeg kun benytter singel GPU eller? Forslag mottas med takk! Mvh, Han Derre Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 (endret) Hva er budsjettet? For jeg vil foreslå: Asus Prime Z370-A Intel Core i7-8700K Crucial DDR4 2133MHZ 8GB CL15 du bør gå for 2\4 rambrikker av den typen. Nå kan du jo også gå for ryzen brukt eller vente til mars til ny ryzen kommer. Eller du kan jo kjøpe eldre haswell brukt\skylake det blir opp til deg. For en i7 7700k overklokket bør være mere en bra nok. Men hva har du fra før? Har du forsøkt overklokking først? For en i5 2500k overklokket burde fungere fint til lett bilde\videoredigering. Kanskje ikke 4k eller 8k men full hd uten andre tunge programmer bør den fungere fint. Endret 26. februar 2018 av LMH1 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 (endret) Det neppe noen fornuftige grunner til å velge et med Z1/2/370 brikkesett når jeg kun benytter singel GPU eller?Jo det er det. 1. Coffe Lake prosessor (generasjon 8) - eneste utenfor socket 2011 som har seks kjerner. Med i7 får du i tillegg 12 tråder med denne som gir betydelig ytelsesforbedring i videoredigering kontra generasjon 7. 2. Er kun ett brikkesett foreløpig som støtter denne 8.generasjon «Coffee Lake» cpu -Z370 3. Ikke alle Z brikkesett hovedkort som heller har fokus på CF/SLI. Typisk heter disse PRO eller WS (workstation). Endret 26. februar 2018 av syar2003 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 Men så er vel Sokkel 2011-3 ennå bedre igjen, støtter 3 ways sli, selv om nvidia 1000 serien ikke gjør det. Tror også sokkel 2011-3 støtter PCI-E m.2 Raid men det gjør vel ikke z370? Er vel 40 PCI-e lans på sokkel 2011-03. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 Men så er vel Sokkel 2011-3 ennå bedre igjen, støtter 3 ways sli, selv om nvidia 1000 serien ikke gjør det. Tror også sokkel 2011-3 støtter PCI-E m.2 Raid men det gjør vel ikke z370? Er vel 40 PCI-e lans på sokkel 2011-03. Z370 har 24 lanes i chipset. Og det har faktisk raid support for PCI.e 3.0x4 enheter med det gir ikke veldig mye mening å ha nvme raid-0 på DMI siden. https://www.tweaktown.com/guides/8498/nvme-raid-setup-supermicro-z370-boards/index4.html Lenke til kommentar
Han Derre Skrevet 26. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2018 Hva er budsjettet? For jeg vil foreslå: Asus Prime Z370-A Intel Core i7-8700K Crucial DDR4 2133MHZ 8GB CL15 du bør gå for 2\4 rambrikker av den typen. Nå kan du jo også gå for ryzen brukt eller vente til mars til ny ryzen kommer. Eller du kan jo kjøpe eldre haswell brukt\skylake det blir opp til deg. For en i7 7700k overklokket bør være mere en bra nok. Men hva har du fra før? Har du forsøkt overklokking først? For en i5 2500k overklokket burde fungere fint til lett bilde\videoredigering. Kanskje ikke 4k eller 8k men full hd uten andre tunge programmer bør den fungere fint. Hei! Budsjettet mitt er innenfor dine lenker men kan strekkes meg et par tusen opp i et knipetak. Produktene så veldig bra ut og jeg er ganske sikker på at jeg kjører minst 32Gb av den RAM'en. Jeg ser at HK'et du valgte kjører nyeste brikkesettet, trenger jeg egentlig det? Og, CPU er vel noe av det drøyeste innen for 1151 i dag. Litt mye eller? Jeg har endog på litt lengre sikt tenkt å bygge nytt basert på Thermaltake sine kabinetter Core P5, Level 10 eller View med custom vannkjøling og da blir det estetiske plutselig veldig viktig også. Off topic der altså. Jeg kan ingenting om OC så jeg holder meg til enkleste variant som i utgangspunktet er rask NOK til mitt bruk, altså ingen K-CPU'er. . I verste fall kan jeg hente meg en ny dose edle dråper fra det skotske høylandet mens jeg venter på at maskinen skal redigere ferdig videoer og lignende. Det som ER viktig er å kunne kjøre ut store utskrifter, (A32, A3+) av makrobilder som er importert i *.CR2 eller *.RAW og fremkalles og redigeres i Lightroom og Photoshop. Jeg pleier å sortere ut de jeg skal beholde etter endt fotojakt og importerer alle på en gang. Det har hendt at maskinvaren har sloss om ressurser med resultat at pc'en virker håpløst utdatert og ufattelig treg. Jaja, en ny tur på høylandet kan man alltids holde ut inntil de interne stridigheter er avgjort. Voldsomt off-topic her nå, igjen, kjenner jeg men jeg takker for svaret ditt! Mvh, Han Derre Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 27. februar 2018 Del Skrevet 27. februar 2018 Nå har minnekontrolleren i i7-8700 native ddr4 2666 MHz støtte så det virker litt bakvendt å under spekke systemet med 2133 MHz enkelbrikker fra Crucial. Kjøp heller et eller to matchede dual channel sett med «riktig» eller bedre hastighet. Hvis du absolutt ikke vil overklokke kan du også spare 4-500 med å velge bort den ulåste K utgaven til fordel for en vanlig standard boxed utgave som også inkluderer cpu kjøler/vifte. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 27. februar 2018 Del Skrevet 27. februar 2018 (endret) Jeg ser at HK'et du valgte kjører nyeste brikkesettet, trenger jeg egentlig det? Og, CPU er vel noe av det drøyeste innen for 1151 i dag. Litt mye eller? For å få brukt de nyeste cpuene må du ha nyeste brikkesettet. Du kunne vel kanskje klart deg med z270 og i7 7700k brukt, men da får du vurdere fremtidens behov. Samme med Ryzen 7 1700 men det vil nok gå tregere om du ikke overklokker. Ville styrt unna ikke k modeller hvis du senere skal selge det brukt, de faller mest i verdi. En K cpu som ikke har vært overklokket er mest verdt på bruktmarkedet. Med kvittering. Er vel degradering av cpu\høy tempratur som folk ikke vil kjøpe hvis de vet om det brukt. Hvorfor du vil ha vannkjøling når du ikke skal overklokke forstår jeg ikke? For du kunne kun kjøpt 2 stk billig vifter: Og en brukt noctua nd 14 kjøler. Cooltek vifte, Silent Fan 120 PWM low, 120x25 da viftene som følger med er ikke like gode. Setter du manuel vifteprofil i bios "sillent" på asus hovedkort burde det hjelpe. Endret 27. februar 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
Han Derre Skrevet 18. april 2018 Forfatter Del Skrevet 18. april 2018 Jaja, sånn kan det gå. FarCry 5 kom og jeg gikk for ny gaming-rigg i stedet og har allerede handlet inn:Corsair Carbide Air 740Asus GeForce GTX1070 Ti ROG Strix som så snart jeg er ferdig med å lakkere kabinettet innvendig fylles videre opp med:i7-8700Kminst 32Gb RAMCustom vannkjøling med deler i hovedsak fra EK Corsair PSU >850WJeg sier tusen takk for alle gode råd og tips!Mvh,Han Derre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå