magiga Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 Skal sende trafikkinfo direkte.Slik skal vegvesenet varsle sjåfører om farer bak neste sving Lenke til kommentar
missi Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 Hvis dette blir utbredt håper jeg de legger skikkelige trekkerør. Fiber over alt! Men jeg har mest tro på at en krever at alle biler snakker sammen. 2 Lenke til kommentar
Knut Baardsen Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 Og hadde en ikke lagt ned NRK1 på FM, så hadde vi fortsatt hatt TMS som kunne ha blitt brukt. Standard løsning som virker over hele europa, men ikke i norge lengre :-( Lenke til kommentar
TYWJX6VU Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 Når hver enkel fører har med en mobil og nye biler også kommer med sine egen mobil og gps systemer, kunne ikke alt dette bli gjort billigere og enklere med software? 2 Lenke til kommentar
Jan Erik Isaksen Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 GPS - teknologi må da være overlegen til denne bruken. Venter i spenning på når GPS med nøyaktighet +- noen cm er på plass. Da blir det trygt å kjøre bil....også på Autopilot ?? Lenke til kommentar
YGOI36G6 Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 GPS - teknologi må da være overlegen til denne bruken. Venter i spenning på når GPS med nøyaktighet +- noen cm er på plass. Da blir det trygt å kjøre bil....også på Autopilot ?? Regner med at du kjenner til hvorfor gps ikke er mer nøyaktig pr i dag? Lenke til kommentar
Karstein H Skrevet 20. juni 2019 Del Skrevet 20. juni 2019 Håper dette arbeidet passer inn i V2V / V2X. Det kjører allerede titusener av biler i USA som kommuniserer med hverandre, for å varsle hverandre om farer. Dette er standardisert og går i hop med europeiske systemer. I utgangspunktet skulle V2V blitt standard i amerikanske biler, fordi USA har en forferdelig utvikling mtp trafikksikkerhet, de har på relativt få år gått fra ca 25000 drepte til ca 40000 drepte i trafikken i året. "The Donald" sørget selvfølgelig for å fjerne dette kravet, men amerikansk bilindustri implementerer det likevel, om enn i noe senere takt. https://www.rsaconference.com/writable/presentations/file_upload/prv-w03-connected-cars-a-security-and-privacy-by-design-study-10-years-in-the-making_copy1.pdf 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. juni 2019 Del Skrevet 20. juni 2019 Kan noen forklare hensikten av å bygge dette inn i veidekket? Det må jo koste formidabelt mye mer enn å kreve at bilene kommuniserer med hverandre og utveksler data om vei og føre. Via en eller annen norsk skyløsning. GPS er har middelmålig nøyaktighet og er utsatt for jamming. Men brukt i kombinasjon med lokal finkalibrering bør det kunne dekke presis navigasjon utmerket. Den lokale finkalibreringen ser jeg for meg gjøres med IR-blitser på bilen i kombinasjon med IR-reflekser på faste punkter ganske tett langs veiene og IR-kamera på bilene. Refleksene kan skrus fast i fjellvegger, steiner, eksisterende skiltstolper, på bygg og andre hovedsaklig vertikale flater (pga snø), men også noen horisontale flater. Disse refleksene danner trianguleringspunkter i terrenget. Punktenes innbyrdes posisjoner lastes lett opp i skyen. Med nok punkter har man redundans til å kunne oppdage og rekalibrere punkter som flytter seg. F.eks en stolpe som blir påkjørt eller en refleks som dekkes til av støv og skitt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå