Aiven Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 (endret) Venstre HøyreVenstre Høyre Venstre Høyre Endret 26. februar 2018 av Aiven Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 18. april 2018 Forfatter Del Skrevet 18. april 2018 Din påstand motsier ikke min, fordi USAs nasjonalbudsjett er mye mindre enn Norges per innbygger. De har kort sagt en mye mindre stat, målt i $ per capita.Nei, det trodde jeg også men som du ser over stemmer ikke det heller. (Vertikale aksen). Dog, man bør ikke måle det i $/capita men i % av BNP som illustrert over. Om du vil måle i $/capita vil din konklusjon bli at Norge har en mye større stat enn NordKorea og Cuba ... og det vil du vel ikke konkludere med? Man bør i stedet ta utgangspunkt i forholdet mellom statens inntekter og BNP. Deretter kan man vise sosiale utgifter i % av statsbudsjettet, $/capita og inntekter. Da danner det seg et tydelig bilde av hvordan USA er et av verdens mest liberale land og Norge en av de mest sosialistiske. Jeg vil anta at den voodoo-økonomien som du forkynner er konstruert nettop for å tilsløre dette. Alle tall i USD. Statens inntekter i prosent av BNP, tall i milliarder $ (aka. billions i USA): USA 3.251/19.390.600=17% Norge 220/371=59% Over tre ganger så mye av kontantstrømmen går rett i statskassa i Norge, i forhold til i USA. Andel av statsbudsjettet som går til sosiale utgifter Sosiale inntekter i % av statsbudsjettet Din påstand motsier ikke min, fordi USAs nasjonalbudsjett er mye mindre enn Norges per innbygger. De har kort sagt en mye mindre stat, målt i $ per capita. Nei, det trodde jeg også men som du ser over stemmer ikke det heller. (Vertikale aksen). Dog, man bør ikke måle det i $/capita men i % av BNP som illustrert over. Om du vil måle i $/capita vil din konklusjon bli at Norge har en mye større stat enn NordKorea og Cuba ... og det vil du vel ikke konkludere med? Man bør i stedet ta utgangspunkt i forholdet mellom statens inntekter og BNP. Deretter kan man vise sosiale utgifter i % av statsbudsjettet, $/capita og inntekter. Da danner det seg et tydelig bilde av hvordan USA er et av verdens mest liberale land og Norge en av de mest sosialistiske. Jeg vil anta at den voodoo-økonomien som du forkynner er konstruert nettop for å tilsløre dette. Alle tall i USD. Statens inntekter i prosent av BNP, tall i milliarder $ (aka. billions i USA): USA 3.251/19.390.600=17% Norge 220/371=59% Over tre ganger så mye av kontantstrømmen går rett i statskassa i Norge, i forhold til i USA. Andel av statsbudsjettet som går til sosiale utgifter Sosiale inntekter i % av statsbudsjettet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå