Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

VAT på digitale produkter?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Kjøpte et program på nett, og så ikke før etterpå at jeg ble trukket nesten 100 kroner i "tax". Ble litt overrasket da jeg aldri har betalt dette på digitale produkter fra utlandet før, og sendte de en mail

Her er svaret jeg fikk:

For international orders, pursuant to the Digital VAT Directive, as of
1st July 2003, European customers will be charged value-added tax (VAT)
on all downloaded digital products and services including software. A
national VAT rate will be applied on physical goods for customers based
in EU countries. This VAT may not be shown as a separate charge during
checkout and may instead be included in the product price (VAT inclusive
pricing).DRI1

If you are tax exempt. Please send us your tax exemption certificate so
we can process a tax refund.

Jeg bestilte som privatperson, er Norsk og bor i Norge, skal jeg da betale dette? Søkte også opp dette med tax exemption certificate, men det så ut til at dette bare er noe firma kan få, eller kan jeg skaffe dette selv?

Håper noen vet noe om dette :)

Anonymous poster hash: 3fbff...aad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Norge er ikke medlem av EU så skal ikke betale noe VAT i selgerlandet, men betalte norsk MVA når varen innføres i Norge strengt talt.

Så jeg mener du kan svare på e-posten og forklare at vi ikke er medlem av EU.

Lenke til kommentar

Som allerede nevnt; Norge er ikke medlem av EU. Her er det nok butikken du har bestilt fra som har en misoppfatning.

Vi har heller ikke noe "tax exemption certificate", da det ikke er noe tax å få exemption fra.

Jeg har aldri hatt problemer med å få handlet momsfritt fra utenlandske nettbutikker.

Endret av NoTrace
  • Liker 1
Lenke til kommentar

JetBrains har en annen oppfattelse av dette:

"based on Norwegian legislation, the sale of e-services to individuals is subject to local VAT. Please see some information e.g. here: https://www.vatlive.com/country-guides/europe/norway/norwegian-vat-electronic-services/
JetBrains did not register in Norway directly but decided to use Taxamo Checkout Ltd. that is already registered for such tax there. All other costs are born by us. However, the VAT needs to be paid by the customer, this is the reason why the invoice was increased by VAT.
In case of any further questions, please let me k now.
Sofya"

Lenke til kommentar

Uten at jeg er jurist, ser det ut til at dette firmaet har registrert seg i norsk momsregister, sånn at denne "tax" du betalte faktisk ender opp i den norske momskassa. Jeg har hørt om denne ordningen som utenlandske nettbutikker som leverer til Norge egentlig skal registrere seg hos, men vet ikke hvor vanlig det er at de faktisk gjør det.

Edit: fant en artikkel om det fra tilbake i 2011 da moms på digitale produkter ble innført:

http://www.cw.no/artikkel/nett-tjenester/digitale-tjenester-blir-25-prosent-dyrere-slik-sparer-du-pengene

Som det står, utenlandske tilbydere skal registrere seg, men norske myndigheter har ikke tvangsmuligheter.

Endret av henrikwl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Riktig som Jetbrain henviser til - dvs du som privatperson er ikke ansvarlig for å betale momsen direkte til norske myndigheter via en slags "selvangivelse", da norske myndigheter har lagt ansvaret og innkrevingen for dette på JetBrain (dvs ansvaret for innkrevingen momsbetalingen ligger på det utenlandske firmaet).

En annen del av virkeligheten er at 

* Ikke alle utenlandske firma er klar over dette eller praktiserer det  => du får da en vare der moms ikke er krevet inn på vegne av norske myndigheter, men du vil ikke være rettlsig ansvarlig for det.  Det er evt firmaet som får sanksjoner.

* Endel utenlandske selskap synes dette er så administrativt komplisert/kostbart at de ikke lenger selger til norske privatpersoner ...

Ikke så bra for konkurransen eller tilgjengeligheten (evt også innovasjonen hvis Norge på sikt blir en "bakevje" i global handel).

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar, da ble jeg litt klokere. Fikk en ny mail av de som sier følgende:

Thank you for contacting SWREG.

We apologize for any inconvenience this has caused you.

Norway has passed a law that requires sellers of digitally downloaded
items to register and administer Norway VAT. As a result we are in
process of configuring Sabrix to begin computing 25% Norway VAT on
electronic downloaded software. This does not affect physical items sold
where the shopper/customer is importer of record which means the shopper
has to pay applicable tax upon delivery.

Da virker det som om alt er slik det skal være ut i fra svarene her :) Var uansett en liten sum, hadde bare aldri hørt om dette før.

Lenke til kommentar

Det spiller ingen rolle at EU-direktivet ikke gjelder for Norge, ettersom Norge har innført i vesentlig grad likeartede regler i merverdiavgiftsloven § 3-30 fjerde ledd, og det er tilbyder som er registreringspliktig, jf. mval. § 2-1 tredje ledd.

Privatpersoner i Norge som forbruker varer og tjenester i Norge blir belastet med norsk merverdiavgift.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det spiller ingen rolle at EU-direktivet ikke gjelder for Norge, ettersom Norge har innført i vesentlig grad likeartede regler i merverdiavgiftsloven § 3-30 fjerde ledd, og det er tilbyder som er registreringspliktig, jf. mval. § 2-1 tredje ledd.

Privatpersoner i Norge som forbruker varer og tjenester i Norge blir belastet med norsk merverdiavgift.

Ja det var nok bare jeg som er litt treg på dette, siden jeg ikke var klar over disse reglene og de viste til regler for EU land i den første mailen.

Jeg bestiller ikke så mye på nett, men er vant til at om man er under 350-kroners grensa så betales ikke noe ekstra, og om man bestiller digitale spill/program/oppskrifter fra utlandet så har jeg aldri vært borti å må betale 25% hverken til Norge eller andre som tax (fra bla. Steam, etsy, amazon o.l). Har sett i ettertid at samme program selges uten denne ekstra avgiften andre steder, så da velger jeg nok annerledes i fremtiden.

Kjempefint at man kan spørre her om slike ting, setter pris på alle svar :)

TS.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...