H09I6AN Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 Hei Jeg leier for tiden et rom i et bofelleskap hvor jeg leier av en annen som egentlig leier rommet av huseier. Vi skrev ingen kontrakt da vi begge ønsket å ta det måned for måned. Vi har skriftlig utvekslet meldinger på både e-post og sms hvor han sier jeg kan bo frem til 12.mars og jeg har forskuddsbetalt for leie frem til 12.mars. Fikk melding av han 24.februar om at han ville flytte tilbake 27.februar, altså 3 dagers varsel. Jeg har ikke mulighet til å flytte ut før da og jeg er heller ikke interessert i å flytte ut før avtalt tid. Han sier han vil betale tilbake halvparten av summen, men som sagt så ønsker jeg heller at han beholder de og lar meg bo ut avtaleperioden. Hvilke rettigheter har jeg i denne situasjonen? Har han rett til å kaste meg ut når vi har skriftlig avtale, selv om det er uten kontrakt? Håper på kjappe svar da det nærmer seg 27.feb. På forhånd takk for hjelpen! Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 26. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2018 Samt et tilleggsspørsmål: dersom han finner på å komme inn i leiligheten og prøver å kreve adgang til rommet sitt før avtalen vår har gått ut, i verste fall om han faktisk kommer seg inn på rommet mens jeg f.eks er på toalettet, vil han da bryte loven? Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 Dere har en avtale, og framleier skal ha en veldig god grunn til å kunne gå tilbake på den. Uansett kan du gjøre det så enkelt at du sier at du ikke kan flytte ut. Framleier, eventuelt leier, må så gå prosessen om utkastelse. Dette gir deg minst 2 uker, da en skriftlig oppfordring om utkastelse har en tid på to uker. Men jeg er nesten helt sikker på at du har hjemmel i lov som lar deg bo ut perioden fram til 12. mars, selv om jeg på hånd ikke kan den selv. Noen andre svarer sikkert. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 Avtaler er bindende. Du kan kreve at han holder avtalen sin - han har ikke rett til å gå fra den. Skal han si den opp må han følge reglene om oppsigelse, og disse åpner ikke for tre dagers varsel (med unntak av leieavtale om lokale der det er avtalt dagsleie). Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 26. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2018 Avtaler er bindende. Du kan kreve at han holder avtalen sin - han har ikke rett til å gå fra den. Skal han si den opp må han følge reglene om oppsigelse, og disse åpner ikke for tre dagers varsel (med unntak av leieavtale om lokale der det er avtalt dagsleie). Tusen takk for svar, du er en mester ?? Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 26. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2018 Dere har en avtale, og framleier skal ha en veldig god grunn til å kunne gå tilbake på den. Uansett kan du gjøre det så enkelt at du sier at du ikke kan flytte ut. Framleier, eventuelt leier, må så gå prosessen om utkastelse. Dette gir deg minst 2 uker, da en skriftlig oppfordring om utkastelse har en tid på to uker. Men jeg er nesten helt sikker på at du har hjemmel i lov som lar deg bo ut perioden fram til 12. mars, selv om jeg på hånd ikke kan den selv. Noen andre svarer sikkert. Takk for svar, har foreløbig fått løst det ved at han får bo på rommet til en i kollektivet som er på ferie, skjønte vel tilslutt at han ikke kunne kjøre over meg ?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå