Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Røykesyk når jeg tar en øl?

depaderp

Anbefalte innlegg

Har vært av og på røyking flere ganger. Selv når jeg har holdt meg en god stud og ikke sliter fælt med det, blir jeg alltid røykesyk når jeg tar meg en øl.  uavhengig om det er i sosial sammenhang eller ikke. Noen spesiell grunn til det? En øl bør jo virke avslappende og beroligende i seg selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alkohol svekker dømmekraft. Man lærer ingenting av å drikke alkohol. Hvis du ligger på senga og lar kroppen og psyken avreagere når du har lyst på en røyk, så lærer du deg å håndtere følelsene. Hvis du bruker alkohol, så erstatter du disiplinene med et rusmiddel. Det er ofte ikke bærekraftig, med mindre du har en større motivasjon i bunn og en plan som sier at du skal slutte en gang i fremtiden.

Hvis du skal slutte, må du overbevise deg selv om at det er visest å slutte. Les hundrevis av artikler om hvorfor røyk er usunt. Sett opp et budsjett over hvor mye penger du bruker på røyk i løpet av livet ditt. 50 år x 10 om dagen = 20 pakk = 200 kr (?) i norge. 50 x 365 = 18250 dager x 100 kr = 1 825 000 kr kan du spare ved å slutte å røyke, for ikke å snakke om helsefaren ved å få kols, kreft og annen shit som følger med. Mener å ha lest det var mellom 3000 og 4000 avhengighetsskapende stoffer i vanlig røyk. Dette utsetter du kroppen og psyken for konstant, som da må slåss mot dette stoffet. Ikke rart mange ikke klarer å slutte. Så det er best å slutte først som sist. Jeg har til og med sluttet med de få sigarene om året. Det er bare så unødvendig.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alkohol svekker dømmekraft. Man lærer ingenting av å drikke alkohol. Hvis du ligger på senga og lar kroppen og psyken avreagere når du har lyst på en røyk, så lærer du deg å håndtere følelsene. Hvis du bruker alkohol, så erstatter du disiplinene med et rusmiddel. Det er ofte ikke bærekraftig, med mindre du har en større motivasjon i bunn og en plan som sier at du skal slutte en gang i fremtiden.

Hvis du skal slutte, må du overbevise deg selv om at det er visest å slutte. Les hundrevis av artikler om hvorfor røyk er usunt. Sett opp et budsjett over hvor mye penger du bruker på røyk i løpet av livet ditt. 50 år x 10 om dagen = 20 pakk = 200 kr (?) i norge. 50 x 365 = 18250 dager x 100 kr = 1 825 000 kr kan du spare ved å slutte å røyke, for ikke å snakke om helsefaren ved å få kols, kreft og annen shit som følger med. Mener å ha lest det var mellom 3000 og 4000 avhengighetsskapende stoffer i vanlig røyk. Dette utsetter du kroppen og psyken for konstant, som da må slåss mot dette stoffet. Ikke rart mange ikke klarer å slutte. Så det er best å slutte først som sist.

Nå er det ikke slik at jeg blir røykesyk og derfor tar en øl. 

Lenke til kommentar

Vil tro dette er god gammaldags assosiasjon. For oss som pleide å røyke, hang røyken gjerne tettere sammen med noen ting enn andre - for meg var det morgenkaffen og utepils. Hver morgenkaffe og sommerpils fremkalte i lang tid det gamle røyksuget i mer eller mindre grad.

Du var antagelig vant til at du koste deg ekstra godt når du hadde en pils og en røyk, så når hjernen smaker pils får den lyst på røyk i tillegg for å maksimere nytelsen.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Hvis du skal slutte, må du overbevise deg selv om at det er visest å slutte. Les hundrevis av artikler om hvorfor røyk er usunt. Sett opp et budsjett over hvor mye penger du bruker på røyk i løpet av livet ditt. 50 år x 10 om dagen = 20 pakk = 200 kr (?) i norge. 50 x 365 = 18250 dager x 100 kr = 1 825 000 kr kan du spare ved å slutte å røyke, for ikke å snakke om helsefaren ved å få kols, kreft og annen shit som følger med. Mener å ha lest det var mellom 3000 og 4000 avhengighetsskapende stoffer i vanlig røyk. Dette utsetter du kroppen og psyken for konstant, som da må slåss mot dette stoffet. Ikke rart mange ikke klarer å slutte. Så det er best å slutte først som sist.

Hva var det jeg skrev? "Alkohol svekker dømmekraft." Hvordan klarte du å trekke motsatt konklusjon?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva var det jeg skrev? "Alkohol svekker dømmekraft." Hvordan klarte du å trekke motsatt konklusjon?

"Man lærer ingenting av å drikke alkohol. Hvis du ligger på senga og lar kroppen og psyken avreagere når du har lyst på en røyk," lett å tolke det slik ja..også dårlig med senger å ligge seg ned på om man f.eks er på julebord og har lyst å ta deg en øl.  

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du tolker det sånn, så må du virkelig ville det også.

Da må man la være å gå på julebord. Hva er viktigst; Helsa di eller et julebord?

kanskje du bør svare på TS`s spørsmål istedet for å lire av deg alt mulig annet om røyking og røykestopp, holdningene dine til alkohol, pengesparing osv.. Eller ikke svare i det hele tatt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei! 

Ja det er nok pga assosiasjonen det der ja. Det er mange som slutter å røyke, men som fortsatt lar seg selv røyke "kun på fest" f.eks, da trangen ofte er sterk for å ta seg en røyk da.

Det er ikke bare nikotinen som er avhengighetsskapende i røyk (selvom dette er det avhengighetsskapende stoffet). Man kan oppleve både fysisk avhengighet (nikotin), sosial avhengighet (f.eks røyking på byn/fest) og psykologisk avhengighet (vanedannet avhengighet, som f.eks til kaffen, eller sammen med en øl).

Denne portalen har svært mye informasjon om røyking og røykeslutt: https://no.euroclinix.net/roykeslutt-guide, det finnes også en versjon for snus med mye informasjon samlet på et sted, som jeg ikke har funnet andre steder. Du kan finne informasjon om hvordan du f.eks bryter røykevanen med psykologiske og sosiale røyke"abstinenser".

Lenke til kommentar

Har vært av og på røyking flere ganger. Selv når jeg har holdt meg en god stud og ikke sliter fælt med det, blir jeg alltid røykesyk når jeg tar meg en øl.  uavhengig om det er i sosial sammenhang eller ikke. Noen spesiell grunn til det? En øl bør jo virke avslappende og beroligende i seg selv.

Jeg røyker bare når jeg drikker. Man får en liten ekstra buzz av nikotinsjokket når man er festrøyker, og jeg liker å sitte ute å ta en øl eller snakke med randoms på gata. Det faller seg så naturlig for meg og det blir mer en ekstra fornøyelse enn en sterk trang.

Jeg kjøper som regel en 20-pakning som ligger uberørt til neste gang jeg drikker. Tenker ikke over at jeg har den engang.

Endret av Edgelord
Lenke til kommentar

Personlig var det aldri at jeg bare måtte ha nikotin når jeg fikk røykesug. Det var mer når man røyker. Suget kommer når du egentlig pleier å ta en røyk. Følte mer sug når jeg drakk kaffe på morgenen, i pausen på jobb, etter middag og når jeg drakk øl fordi da er hjernen innstilt på at det skal komme en røyk etterpå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...