Gå til innhold

Sølvfarget sten, hva er dette?

miew

Anbefalte innlegg

Hei!

Husker ikke hvor jeg fikk tak i denne, men fant den igjen i dag og lurer svært på hva det er. 

Ser den ligner på antimon, gadolinium eller en lignende sten. Men hvordan kan jeg finne ut av dette, er det noen tester jeg kan gjøre, regler for vekt el.lign? 

Den er totalt sølvfarget, veldig klar farge, men har to flekker på ca 2mm hvor det ser ut til at den kan ha smeltet.

Legger ved bilder så dere kan se. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

miew: Det ser ikke ut som en naturlig stein, men som en menneskelig produsert "stein" av silisium eller en silisium-legering. Produsert av et eller annet smelteverk. Fyrstikken viser at den er 3-4 cm i utstrekning, noe som er en vanlig salgs-størrelse for både silisium og silisium-legeringer. Slike brukes til å blande med f.eks stål for å endre stållegeringen til noe som egner seg bedre for støp eller for å endre mekaniske eller korrosive egenskaper.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hvis du har et nøyaktig litermål og en nøyaktig vekte så kan du forsøke å regne ut tettheten til metallet. Det kan gi deg en ide om hva det er.

Kan godt tenke meg at Simen1 har rett i det han sier. Jeg vet ikke så mye om sånne ting, men det virker ikke som en "naturlig" stein.

Lenke til kommentar

En grei metode for å finne nøyaktig volum: Heng stenen i en sytråd. Sett et glass som enkelt romer stenen på ei gram-vekt og fyll på feks 3/4-full med vann. Nullstill vekt, og heng stenen ned i vannet slik at den dekkes helt med vann og ikke berører bunn/vegger. vektøkning blir volum, 1g=1ml.

Endret av madammim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...