J@9 Skrevet 24. februar 2018 Del Skrevet 24. februar 2018 Hei. Foreldrene mine har en Hyundai H1, diesel, husker ikke helt års modell. I går slet dem med å få startet den, pga lite strøm på batteri, derfor satte dem på lader over natta, og prøvde igjen idag. Nå har den masse strøm, men starteren vil ikke slå inn. Tenkte først at det var selve starteren som var gåen, og vi prøvde å dra igang bilen uten hell. Naboen kom bort og tittet på den, koblet ut kabelen til innslaget, og målte spenningen på kablen, noe som ikke mangler helt. Han prøvde deretter å koble innslaget rett på batteri, og bilen startet.Dette gikk fint igjennom hver start i løpet av dagen, men på turen hjem så stoppet bilen uten forvarsel, Dem slet da med å få start på den igjen.. Men plutselig startet den igjen og dem fikk kjørt videre. Men etter dette så begynte motor lampa å lyse, men dette kan jo være en feilkode som kom når bilen stoppet plutselig. Men.. Det jeg lurer på,, hvor skal man begynne feilsøk på et sånt problem?Kan det være tenningslåsen? Litt usikker på om denne er koblet rett på starter, eller om signalet skal innom flere plasser før det kommer frem. Har dessverre ikke tilgang på diagnose utstyr. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. februar 2018 Del Skrevet 25. februar 2018 Sjekk at du har ca. 12,6V på batteriet før du forsøker å starte. Noe særlig under 12,3V er veldig lavt. 11,4V er skål tomt. Hvis du får starta så sjekk at du har 14V eller mer på batteriet med motoren i gang. At batteriet har stått på lading en hel natt betyr ikke nødvendigvis at det er fullt av strøm. Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 25. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2018 Det ble målt mens vi drev på, og det var mer enn nok strøm husker ikke nøyaktig volt, men var over 12 blank. Og bilen starter lett når man kobler innslaget rett på + på batteriet.Så det er det at signalet fra tenningslås ikke kommer frem til innslaget. Men vi vet liksom ikke helt hvor det svikter. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. februar 2018 Del Skrevet 25. februar 2018 Bruk Google og søk etter Hyundai H1, årsmodell og circuit diagram. Er du heldig finner du kretsskjema. Da skal det være lett å følge ledningene fra starter/innslag og til tenningslås eller hvor enn den kommer inn. Du kan da prøve å f.eks. ta ut tenningslåsen og koble over direkte på den. Funker det så må det være låsen. Mulig det også finnes Haynes-bok til den bilen. Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 26. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2018 Takk for tips. Skal titte på det når jeg får tid Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 1. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2018 Tenkte jeg skulle komme med en oppdatering her. Det ble til at dem kontaktet han som bilen er kjøpt av, så dem dro på verksted og fikk fikset det. Var nok et kabelbrudd mellom tenning og innslag. Så dem la opp en ny kabel så man får startet den fra tenninga igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå