Gjest Slettet-EkRmMDKFIU Skrevet 24. februar 2018 Del Skrevet 24. februar 2018 Hei! Jeg og 4 andre personer (bosatt i hhv. USA, England og New Zealand) er i tidlig planleggingsfase ifb. med å opprette et firma for å drifte "masternoder" i for en blockchain. Jeg er dog usikker på den beste selskapsstrukturen mtp. beskatning og håper at noen her kan være behjelpelige. Kort fortalt: - Selskapet skal leie serverkapasitet i datasenter (sannsynligvis i England), noe som kan betales med kredittkort (eid av selskapet). - Betaling inn i selskapet vil være i form av en kryptovaluta som vi fortløpende vil konvertere til EUR via en kryptobørs og derfra overføre til selskapets konti. - Vi har ikke bestemt oss for hvor vi skal opprette selskapet; vi vurderer både "lavskattland" (Guernsey og Caymanøyene) samt "høyskatteland" som New Zealand og Hviterussland (0% beskatning på krypto-inntekter). - Ca 30% av inntektene vil gå til driftsutgifter, 20% tilsidesettes som kapital, mens de resterende 50% utbetales fortløpende som dividender til de 5 eierne. Spørsmålene mine (i ingen spesifikk rekkefølge): - Vil jeg måtte betale selskapsskatt i Norge på et eller annet vis dersom vi velger et lavskattland? Blir det i så fall en prosentandel (28%) beskatning av selskapets driftsinntekter delt på min andel i firmaet som skal betales til "Norge"? - Vil det være en fordel for meg å oprette et enkeltpersonforetak i Norge som mine dividender overføres til, eller bør jeg ta de direkte ut som dividender til meg som person? - Er det noe lurt jeg bør tenke på rent skattemessig før jeg begir meg ut på dette? Takk på forhånd for alle svar Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. februar 2018 Del Skrevet 25. februar 2018 Det ville være fullstendig galskap å velge selskapsstruktur basert på skatteråd fra et internettforum. Ta kontkat med en skatteadvokat. Den kostnaden bør prosjektet tåle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå