Mannen med ljåen Skrevet 24. februar 2018 Del Skrevet 24. februar 2018 Hei!Jeg har en Lenovo Thinkpad L430 med 4 GB RAM. Jeg har også noe RAM til overs fra en kassert Mac. Laptopen ser ut til å ha et ledig spor, hvor den ene RAM-brikken fysisk passer. Kan jeg skade noe ved å sette inn igjen batteriet og skru den på? I beste fall oppgraderer jeg maskinen fra 4 til 6 GB med en 2GB RAM-brikke som ellers skulle kastes. I verste fall ødelegges maskinen. Brikken passer fysisk. Betyr det at spenning og slikt stemmer? Slik ser brikkene ut. Jeg har to, men tror bare det er plass til en. Maskinen har 4GB RAM fra før, men jeg ser ikke hvor. Muligens fastloddet? Dette sporet er uansett ledig. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. februar 2018 Del Skrevet 24. februar 2018 (endret) Etter det jeg kan se skal det i teorien fungere. Det hakket i midten skal være slik at den kun passer i kompatible spor. Endret 24. februar 2018 av sedsberg Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2018 Ville den ikke fysisk passet dersom RAM-brikken krever feil spenning? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. februar 2018 Del Skrevet 24. februar 2018 (endret) Det var slik tidligere i det minste. Posisjonen av det hakket var nettopp for å ikke sette en DIMM med lavere spenning i en sokkel som gav høyere spenning. På relativt nye maskiner så ligger spenninga lagret i SPD så der justeres alt automatisk. Endret 24. februar 2018 av sedsberg Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2018 Vel, nå prøvde jeg. Skjermen er svart. Først ett pip, deretter tre pip. og tre til. Og tre til. Og tre til... For at maskinen skal fungere, måtte RAM-brikka ut. Nå virker den igjen. RAM-brikka gis bort om noen vil ha den. Har to stykker. Mer info her. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=289077&&page=44 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå