Kjernekar Skrevet 24. februar 2018 Del Skrevet 24. februar 2018 Hei alle sammen! Litt om meg selv. Jeg er 29 år gammel og kommer fra Latvias hovedstad Riga. Jeg har fast ansettelse i et norsk selskap som befinner seg i Riga og av den grunnen behersker jeg litt språket deres. Jeg er vemodig og attpåtil ensom ettersom jeg bor alene. Men jeg mangler en ting og det er omgang med nordmenn. Dersom jeg ikke skal handle nå, vil jeg fort svekke mitt språkets nivå. Oppriktig talt har det allerede foregått i og med at jeg har bestått B2 norsk eksamen for mer enn halvt år siden. Hvor kan jeg få tak i noen som kunne snakke eller skrive til meg noenlunde hyppig? Har allerede meldt meg i rekke organisasjoner(telefonkontakt, Erasmus) uten å lykkes. Dere kan kontakte meg ved å ringe eller skrive til meg. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 Se på norsk TV, les norske tekster. Vær sosial og delta på fritidsaktiviteter hvor du omgår folk og snakker norsk. Fotball, turer, bokklubb ++ det du liker selv 1 Lenke til kommentar
Kjernekar Skrevet 27. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2018 Den storste utfordringen er at jeg ikke bor i Norge og det er svært avansert å finne nordmenn i Riga. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. februar 2018 Del Skrevet 27. februar 2018 I forhold til å bruke skriftspråket så er det god trening i å bruke diskusjon.no til å øve på, dette er ett stort og aktivt forum som dekker mange kategorier. Så det burde være gode muligheter for å kaste seg inn i en forumdiskusjon for å øve på å skrive norsk. Når det gjelder muntlig norsk så er nok det litt vanskeligere siden det er få nordmenn i Riga, men det er en del norske medisinstudenter i Riga. Det kan derfor være verdt å sjekke opp om de norske studentene har åpne arrangement, samlingsplasser eller liknende som du kan møte opp på. I tillegg har du selvsagt også den norske ambassaden, men uten å vite det så vil jeg anta at den gjengen er betydelig eldre og mindre kontaktsøkende enn studentene. Andre alternativ for å bruke norsk muntlig kan være å lete etter 'online communities' som benytter norsk over tjenester som f.eks. Skype. Litt usikker på om det er andre slike 'communities' som snakker sammen annet enn spillmiljø, men er du en 'gamer' så kan du vurdere å melde deg inn i en guild som spiller og prater norsk over discord eller teamspeak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå