Gå til innhold

Måling av Thyristor


Anbefalte innlegg

post-476468-0-46147600-1519470625_thumb.jpgJeg lurer på hvordan jeg kan måle denne KP 20A 600v, og hvilken måleverdier jeg skal ha når jeg måler?

Det var en som mente at det var en diode, men når jeg søker på nettet ser det ut som om det er en Thyristor.

 

Når jeg måler med diode målingen på Fluken, er det samme resultat uansett om jeg måler med + eller - mellom gjenge partiet (der tilførselen + kommer inn), og den røde ledningen der + kommer ut igjen, eller bytter om måleledningene motsatt vei. 

 

Kan jeg måle denne med et flukeinsrument med diodemåling? og hvordan gjør jeg dette?

 

Den hører til en lader til bilbatterier men laderen leverer bare ut 9v.

Trafoen leverer ut 14v veksel sp. og litt over 12v likesp. etter likeretter brua,  men når jeg måler etter denne KP 20A 600V saken er det bare 9v igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tilbakemelding, men jeg klarte ikke lese ut av dette skjemaet det som jeg lurte på, ang måleverdier osv. ble litt for komplisert for meg siden jeg ikke har peiling på thyristorer. tenkte jeg skulle måle den som jeg har for å finne ut om det er den som er røket, eller om det er noe annet.

Men takk for tipset. 

Lenke til kommentar

Du klarer vanligvis ikke å fremprovsere en feil på tyristoren med bare 9V. Diodemålinga vil neppe bidra til å konkludere om enheten er defekt eller ikke.

 

Det er ganske vanlig at thyristorene feiler på batteriladere da de er en del av likeretterbrua. Jeg ville ha bytta ut begge, men samtidig sett etter andre feil på enheten (kortslutning i kondensatorer, svimerker på kretskort etc) før jeg brukte penger på utskifting av thyristorene.

Lenke til kommentar

Hva blir resultatet hvis du måler slik som foreslått i den linken?

Hvor måler du 9V, er det med et batteri tilkoblet? 

Jeg kommer frem til 144 ohm. så sant jeg har gjort det rett

9v er på klemmene fra batteriladeren. uten tilkoplet batteri.        

Lenke til kommentar

Du klarer vanligvis ikke å fremprovsere en feil på tyristoren med bare 9V. Diodemålinga vil neppe bidra til å konkludere om enheten er defekt eller ikke.

 

Det er ganske vanlig at thyristorene feiler på batteriladere da de er en del av likeretterbrua. Jeg ville ha bytta ut begge, men samtidig sett etter andre feil på enheten (kortslutning i kondensatorer, svimerker på kretskort etc) før jeg brukte penger på utskifting av thyristorene.

Kretskortet ser helt strøkent ut kan ikke se noe som tyder på feil. Du skriver bytte begge. det er bare 1 stk slik som på bildet jeg la ut,

men det er 2 stk små svarte med tre pinner som er loddet på kretskortet,er de de du mener må byttes? 

Lenke til kommentar

Ser det.

 

Jeg tenkte på en løsning der to av diodene på likeretterbrua erstattes av thyristorer, men det er kanskje ikke vanlig i laddere til privat bruk. Ser at denne løsninga ikke nevnes i linken.

 

For TS: Ta uansett bilder av enheten og skjermkortet, så er det enklere å se hvilken løsning som er brukt. Hvilken spenning måler du når batteriet IKKE er tilkoblet? Det blir bare tull å fortelle og spørre om tre pinner på kretskortet uten å referere til et skjema eller bilde.

Lenke til kommentar

Ingen grunn til å holde noe hemmelig :)

Her komme bilder av laderen.

Ingen kostbar sak, men tenkte det kunne være artig å lære noe. samtidig som jeg kanskje kunne reparere den.

Trodde det kanskje det var mulig å si noe om hvilken måleresultater jeg kunne vente meg å få på den Tyristoren som er på det første bildet i tråden. Men har jo skjønt at det ikke var så enkelt.

Vi får se om vi kommer nærmere nå.

Jeg måler 9v på klemmene fra batteriladeren. uten tilkoplet batteri. 

Flott at dere hjelper. 

post-476468-0-60658400-1519583685_thumb.jpg

post-476468-0-69702200-1519583849_thumb.jpg

post-476468-0-46635000-1519583927_thumb.jpg

post-476468-0-48387300-1519587373_thumb.jpg

Endret av OMT
Lenke til kommentar

Må spørre om en ting - siden du ikke spesifikt har opplyst om at ladderen ikke fungerer, så har iallefall jeg tolket det dithen utfra den øvrige infoen: Hvordan oppfører ladderen seg når den tilkobles et batteri?

 

Du sier at kretskortet ikke har svimerker - ok. Men har du sett etter hvorvidt det kan finnes dårlige loddepunkter?

Tips: gjør et bildesøk på "bad solder connection" så skjønner du hva du skal se etter.

Lenke til kommentar

Må spørre om en ting - siden du ikke spesifikt har opplyst om at ladderen ikke fungerer, så har iallefall jeg tolket det dithen utfra den øvrige infoen: Hvordan oppfører ladderen seg når den tilkobles et batteri?

 

Du sier at kretskortet ikke har svimerker - ok. Men har du sett etter hvorvidt det kan finnes dårlige loddepunkter?

Tips: gjør et bildesøk på "bad solder connectdenion" så skjønner du hva du skal se etter.

Det stemmer at den ikke lader. Det startet med at pila på amperemeteret låg på 0 ved start av lading, før den etter noen minutter steg opp et stykke fra 6 - 8 på eff. Dagen etter var batteriet ok.     Dette skjedde noen ganger  etter hverandre. Nå er det slik at pila på amperemeteret holder seg helt i ro ved start av lading og der blir den liggende. Batteriet lades ikke uten at vi bruker en annen lader.

 

Har sett på lodde punktene, og de ser helt fine ut, kan ikke skjønne at det er der problemet ligger. Har sett på linken du henviste til også.

 

Lader uten tilkoblet batteri leverer 9v på klemmene.

Med tilkoblet batteri har jeg ikke målt spenningen.

Det ligner på det som stod i linken som Hårek henviste til. tror jeg får se på transistoren som det blir henvist til, 

men den må vel måles med et spessielt instrument.

Lenke til kommentar

Fant en tråd om tilsvarende problem: https://www.eevblog.com/forum/projects/need-help-fixing-a-charger/

En som mener at bytte av transistor 2n5551, den til høyre på ditt bilde av kretskortet ovenfra, kan være løsningen. 

Ellers litt pussig at du har 'glasset' på amperemeteret montert opp-ned.

Nå er glasset snudd rett vei. :cool:

Det ligner mye på det som stod der ja får forske litt på den transistoren. men da må jeg eventuelt få måle den på en eller annen måte, eller bare bestille en ny og prøve.

Tusen takk for hjelpen så langt begge to.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...