Gjest Slettet-JWlLR8 Skrevet 24. februar 2018 Del Skrevet 24. februar 2018 Nevøen min viser skremmende få tegn til politisk forståelse og innsikt og jeg har gjort det til mitt eget lille prosjekt å endre dette. Han beskriver dagens nyhetssider som for krevende og ofte farget i en politisk retning uten å presentere fakta som taler mot det politiske synet forfatteren følger. Det eneste han inntar er http://theneed2know.com/ som gir en veldig kjapp oversikt over dagens internasjonale nyheter, men som forventet er det fint lite å hente her som faktisk er relevant til hans eget land. Kan noen anbefale en norsk side som ligner på denne? Det må være lettforståelig (for en 14 åring) og ihvertfall prøve å dekke nyheten så nøytralt som mulig. Noen forslag? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 24. februar 2018 Del Skrevet 24. februar 2018 Nevøen min viser skremmende få tegn til politisk forståelse og innsikt og jeg har gjort det til mitt eget lille prosjekt å endre dette. Han beskriver dagens nyhetssider som for krevende og ofte farget i en politisk retning uten å presentere fakta som taler mot det politiske synet forfatteren følger. Det eneste han inntar er http://theneed2know.com/ som gir en veldig kjapp oversikt over dagens internasjonale nyheter, men som forventet er det fint lite å hente her som faktisk er relevant til hans eget land. Kan noen anbefale en norsk side som ligner på denne? Det må være lettforståelig (for en 14 åring) og ihvertfall prøve å dekke nyheten så nøytralt som mulig. Noen forslag? Eneste som er relativt nøytrale er finansaviser som E24 ... dog selv ikke disse er upåvirket av sosialdemokratiets glansbilde av seg selv. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-JWlLR8 Skrevet 24. februar 2018 Del Skrevet 24. februar 2018 -snip-Eneste som er relativt nøytrale er finansaviser som E24 ... dog selv ikke disse er upåvirket av sosialdemokratiets glansbilde av seg selv. Den kan jeg se, problemet er for meg at det er ikke spesielt lett å få den litt yngre generasjonen til å lese E24... Håpte at det fantes ett litt mer lettlest alternativ. Begynner å tro at jeg ber om for mye. Takk for forslaget uansett. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 24. februar 2018 Del Skrevet 24. februar 2018 (endret) De mest lettleste avisene er vel VG og Dagbladet som stort sett holder sine settninger på barneskolenivå, og stort sett ikke har noen gjennomtenkte argumenter i det hele tatt. De kan neppe kalles politisk nøytrale, de fremstår mer som talerør for regimet ... omtrent som NRK for barnskolen. En annen mulig taktikk kan være å få poden til å lese flere aviser, med forskjellige politiske vinklinger, om samme saken: Les "Vårt land" og "Klassekampen" om kirkelige temaer f.eks. vil få frem forskjellige synspunkter. Her en liste over aviser online http://www.onlineaviser.no/ Skal dog sies at dette kan være vanskeligere enn å få poden til å lese E24 Endret 24. februar 2018 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 24. februar 2018 Del Skrevet 24. februar 2018 Tror jeg hiver på en stemme for klassekampen's nettutgave i hvertfall. Et preget samfunnssyn er der i blekka, men det gjøres fortsatt et forsøk på at overskriftene og artikkelen er litt utdypet. Etter norsk standard er det ikke helt tapt til tabloidtrendene. NRK sin nettavis er ikke noe poeng å lese, druknet i tabloidoverskrifter og strukturen, og små ukomplette artikkler. E24 blir en hakke dårligere versjon av hva DN har på papir, men nettartikkelene er generelt dårlig selektert på DN. Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 24. februar 2018 Del Skrevet 24. februar 2018 https://resett.no/ ?? Vet ikke om det er lettlest da, eller fravær av politiks farging, men den er i hvertfall annerledes enn de store etablerte. Og det er ofte leserinnlegg fra litt mer frittalende personer enn de som kommer frem i andre medier. Det kan jo være en motpol til VG og slikt. Så hvis man leser begge, så kan man kanskje danne seg ett eget bilde på saken. Lenke til kommentar
fivebigcities Skrevet 24. februar 2018 Del Skrevet 24. februar 2018 Kanskje du bare burde slå deg til ro med at han ikke er så veldig interessert? Legitimt, det. Det er ikke alle som interesserer seg så veldig for det som skjer rundt dem i samfunnet. Og hvem vet, kanskje han fatter større interesse når han blir eldre?Å sette seg inn i politikk og samfunn, danne seg en mening og holde seg oppdatert krever gjerne en egeninnsats. Det finnes ingen lettvinte løsninger her om han selv ikke er villig til å gjøre det som kreves av han. 1 Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 24. februar 2018 Del Skrevet 24. februar 2018 (endret) Trur det skal godt gjøres å få en 14-åring interessert i politikk, uansett hvor lettlest det er. At han ikke har noen politisk forståelse er som forventet. Var dere oppdatert av politikk da dere var i den alderen? Endret 24. februar 2018 av Skurupu 2 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 24. februar 2018 Del Skrevet 24. februar 2018 Nevøen min viser skremmende få tegn til politisk forståelse og innsikt og jeg har gjort det til mitt eget lille prosjekt å endre dette. Det må være lettforståelig (for en 14 åring) og ihvertfall prøve å dekke nyheten så nøytralt som mulig. Noen forslag? Leser de første kommentarene her, så forsøker jeg selv å tenke over det. Men, det eneste jeg kommer på er at det meste av nyhetssider er rent søppel, og forpestet av en ideologi. VG og Dagbladet er jo lettlest, men er nesten som å lese se og hør og har også denne "ideologien" innebakt. De som toner ned ideologien er jo NRK, selv om de også har den ideologien. Men, så kom jeg til å tenke på, hvorfor lese nyheter for å lære om politikk? Det er jo en helt håpløs tilnærmelse. Angående lettforståelig så er ikke politikk lettforståelig i det hele tatt. Jeg vil anbefale et annet inngangspunkt. "The Republic" av Platon. Ei heller lettlest, men man kan iallefall få en forståelse gjennom et slikt verk. Er det problematisk å lese mye finnes den også som lydbok, et format som passer denne teksten bedre enn en skriftlig bok (i min formening). Å anbefale en 14 åring å deretter lære politikk fra en side som diskusjon.no er egentlig litt på grensen, selv om det er en bra måte å lære om politikk på, og ganske lett måte å lære på. Men, da bør han ha rimelig gode kritiske sanser. Jeg vil ikke anbefale nyheter osv for å lære om politikk, jeg vil heller anbefale bøker. Youtube blir litt det samme som diskusjon.no selv om det finnes enorme mengder bra materiale for å kunne lære om politikk i form av video. Men begynn med bøker. Begynn med basis. Og en ting til, hvis han virkelig vil forstå og lære om politikk, eller du ønsker det, så bør jo du diskutere ting med han person til person, eventuelt etter han har lest bøker, eller blitt gitt video som du har anbefalt eller liknende ting. 1 Lenke til kommentar
fivebigcities Skrevet 24. februar 2018 Del Skrevet 24. februar 2018 Jeg vil anbefale et annet inngangspunkt. "The Republic" av Platon. Hvorfor mener du dette er et utgangspunkt? Det er mange som kan mye om politikk. De færreste har lest dette. 1 Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 24. februar 2018 Del Skrevet 24. februar 2018 https://resett.no/ ?? Vet ikke om det er lettlest da, eller fravær av politiks farging, men den er i hvertfall annerledes enn de store etablerte. Og det er ofte leserinnlegg fra litt mer frittalende personer enn de som kommer frem i andre medier. Det kan jo være en motpol til VG og slikt. Så hvis man leser begge, så kan man kanskje danne seg ett eget bilde på saken. "Så nøytralt som mulig". Da funker resett heller elendig. 1 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 24. februar 2018 Del Skrevet 24. februar 2018 Jeg vil anbefale et annet inngangspunkt. "The Republic" av Platon. Hvorfor mener du dette er et utgangspunkt? Det er mange som kan mye om politikk. De færreste har lest dette. Jeg mener filosofi et et bedre startpunk for å lære om politikk. I dette tilfellet er det politisk filosofi, og i min formening et ganske enkelt "stykke" å forstå. I tillegg gir dette stykket god basisforklaring i forhold til politikk og styresett og staten osv. Det drøfter dette på en fin måte som forklarer flere muligheter og sider av saken. Har du lest/hørt og forstått "The Republic", mener jeg du har et bedre utgangspunkt om du vil forstå politikk, og at det vil hjelpe deg i videre politisk lesning osv. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 24. februar 2018 Del Skrevet 24. februar 2018 Å sette en 14 åring til å lese Plato er en god plan om man vil sørge for at han enten aldri vil røre noe med politikk eller filosofi igjen, eller bli en uutholdelig dickwad i sin omgangskrets. 4 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 24. februar 2018 Del Skrevet 24. februar 2018 Jeg ser poenget. Plato's verk har mange gode poeng. Problemet er at det er et intellektuelt verk, fra en elitistisk tid. Med mindre man er litt forberedt, og sitter der med notatboka for å skrive ned, samt leter etter metaforer, kommer man ikke til å få allverden fra å lese verket. Jeg tror jeg er enig i ideen: Man må bygge litt innsikt for å lære om politikk. Men siden dette ikke er egeninteresse, men for noen andre, har jeg ingen fornuftig ide om hvor man starter. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 24. februar 2018 Del Skrevet 24. februar 2018 Men siden dette ikke er egeninteresse, men for noen andre, har jeg ingen fornuftig ide om hvor man starter. Tja, man bør muligens begynne der egeninteressen og politikken møtes? Hva er det guttungen liker som politikerne har forbudt, eller hva er det han misliker som politikerne har påbudt? Eventuellt, for de mer sosialistisk anlagte, hva er det vedkommende finner "urettferdig" i verden? Lenke til kommentar
fivebigcities Skrevet 24. februar 2018 Del Skrevet 24. februar 2018 Jeg mener filosofi et et bedre startpunk for å lære om politikk. I dette tilfellet er det politisk filosofi, og i min formening et ganske enkelt "stykke" å forstå. I tillegg gir dette stykket god basisforklaring i forhold til politikk og styresett og staten osv. Det drøfter dette på en fin måte som forklarer flere muligheter og sider av saken. Har du lest/hørt og forstått "The Republic", mener jeg du har et bedre utgangspunkt om du vil forstå politikk, og at det vil hjelpe deg i videre politisk lesning osv. Riktig. Tror jeg ganske trygt kan si meg uenig med deg. Det er mulig at det er noe filosofi å lære her. Noen nyttige filosofiske prinsipper, kanskje. Det skal en ikke se bort fra. Men ingen har noen gang trengt å lest seg opp på hva de gamle grekerne gikk rundt og mente for å kunne danne seg en mening om f.eks. fordeling av permisjonsuker (etter en fødsel) eller fornuftigheten i en ny konsesjonsrunde på sokkelen. Hva sier egentlig de gamle grekerne om at Norge skal søke om et nytt vinter-OL i 2026, forresten? Tror vi skal skille mellom hva som faktisk er politikk her og hva som er filosofi. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 24. februar 2018 Del Skrevet 24. februar 2018 (endret) VG er veldig lettlest. Saklig og objektiv journalistikk også. VG er garantert 100% fri for fake news og propaganda. Endret 24. februar 2018 av VR-katten Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 24. februar 2018 Del Skrevet 24. februar 2018 (endret) Jeg ser poenget. Plato's verk har mange gode poeng. Problemet er at det er et intellektuelt verk, fra en elitistisk tid. Med mindre man er litt forberedt, og sitter der med notatboka for å skrive ned, samt leter etter metaforer, kommer man ikke til å få allverden fra å lese verket. Jeg tror jeg er enig i ideen: Man må bygge litt innsikt for å lære om politikk. Men siden dette ikke er egeninteresse, men for noen andre, har jeg ingen fornuftig ide om hvor man starter. Slenger på ditt sitat her også, siden svaret mitt utdyper hva jeg mente. Riktig. Tror jeg ganske trygt kan si meg uenig med deg. Det er mulig at det er noe filosofi å lære her. Noen nyttige filosofiske prinsipper, kanskje. Det skal en ikke se bort fra. Men ingen har noen gang trengt å lest seg opp på hva de gamle grekerne gikk rundt og mente for å kunne danne seg en mening om f.eks. fordeling av permisjonsuker (etter en fødsel) eller fornuftigheten i en ny konsesjonsrunde på sokkelen. Hva sier egentlig de gamle grekerne om at Norge skal søke om et nytt vinter-OL i 2026, forresten? Tror vi skal skille mellom hva som faktisk er politikk her og hva som er filosofi. Joda, jeg er delvis enig i det du skriver, men... Jeg synes man bør lære seg litt om grunnlaget til politikken før man hopper rett ut i absurditetene. Å kun lære om absurditetene mener jeg vil skape et skadelig bilde eller til og med en vrangforestilling av realiteten. Endret 24. februar 2018 av zeebra 1 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 24. februar 2018 Del Skrevet 24. februar 2018 Å sette en 14 åring til å lese Plato er en god plan om man vil sørge for at han enten aldri vil røre noe med politikk eller filosofi igjen, eller bli en uutholdelig dickwad i sin omgangskrets. Et alternativ er jo å lese William Shakespear sin "Julius Caesar", men jeg tror den er litt mer tunglest. Har ikke selv lest den... Å hoppe rett ut i dagens politiske absurditet uten å forstå politikk på en annen måte mener jeg vil være mer skadelig enn nyttig, hvis formålet er å forstå politikk.. Vil jo råde guttungen til å følge godt med i samfunnsfag, som gir en basis beskrivelse av systemets eget syn på seg selv. Andre ting som kan være nyttig for å forstå politikken utenom filosofi kan jo være psykologi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå