Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hva er billig strøm?


Anbefalte innlegg

Jeg har null peiling på om jeg en dyr strømavtale eller ikke. Men jeg har fjernvarme i leiligheten her jeg bor og LED på så og si alt av lys. Alikevel får jeg nærmere 500 kroner i måneden i strøm. Jeg har heller ikke varmtvannsbereder.

 

Det eneste som bruker noe særlig strøm er egentlig PCen og TV-stereo. Samt alt av hvitevarer osv.

 

Vet at jeg kan kutte ut sparepakken osv, men leste litt på nett og ser ut som selskapet jeg har rotet meg borti scorer veldig lavt på så og si alt så vurderer å bytte ut uansett. Er nettleien den samme uansett hva selskap jeg velger?

 

Var inne og så på strømfobruk og ser at jeg brukte ca 2650kWH i 2017. Her ser dere prisene jeg betaler.

post-105380-0-71550500-1519468747_thumb.jpg

Endret av Tmz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Halvparten av det du betaler er nettleie. Jeg har også 0,47 kr/kWh og 62,50 i fastledd.

Strømprisen kan du få litt billigere, jeg har 37,62 øre/kWh i same periode. Pluss et fastledd på kr 9,90. Der taper du en del på påslag, fastbeløp, og den Sparepakken.

Strømforbruket trenger du ikke bekymre deg for. Du har 10 kWh om dagen som tilsvarer kontinuerlig forbruk på bare 420 Watt. Jeg har over 1000 Watt kontinuerlig om sommeren.

Det finnes flere nettsider som viser oversikt over strømpriser. F. eks Forbrukerrådet

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

Som nevnt over, det er lite å spare på å bytte leverandør pr i dag da nettleien er store deler av regningen. Det beste er å prøve å redusere energi forbruken. Du bruker dog ikke så mye, så spørs hva en kan spare inn på. 

 

Jeg bruker tibber, de "handler" strøm for deg og prøver å holde prisene nede. Men det blir ikke mange kronene i forskjell hos deg til slutt uansett. 

 

Etter 2019 kommer effektleddet, da kan det evt bli dyrt å bruke mye effekt på en gang. Da har en muligheten til å selv gjøre noe for å holde regningen lav. 

Lenke til kommentar

 

Som nevnt over, det er lite å spare på å bytte leverandør pr i dag da nettleien er store deler av regningen.

Tja, hvis ts hadde valgt en strømavtale uten påslag og forsikring så hadde den regningen på bildet vært drøyt 20% lavere, men ja det er "lite".

 

 

Joda, "ekstra" summer er jo noe å se etter. Men jeg tenkte mer på kWh prisen! Men det er som du sier veldig lite, noen kroner pr dag. Da ville jeg heller brukt tiden min en annenplass for å finne områder en kan spare penger, for det vill sannsynligvis gi mer "mynt" i kassen :) 

Lenke til kommentar

Jeg mente selvfølgelig fastbeløp og ikke påslag i forrige innlegg. Det er vanskelig å finne strømavtaler uten påslag. Det er lettere å finne strømavtaler uten fastbeløp.

 

Gudbrandsdal Energi Social er en avtale uten både påslag og fastbeløp. Her testes i øyeblikket Oslokraft "Flytende Pris Online" (variabel pris). Det tar noen måneder før jeg kan dra noen konklusjon. :)

 

Det ser ut som ts kan spare ca 1100 kroner i året på å velge den nevnte spotprisavtalen fra GE. Deretter blir det vanskelig å spare noe mer på strømavtalen.

Lenke til kommentar

Ja, det er vel andre poster det er lettere å spare inn på, men 100 kroner her og 100 kroner der blir fort litt penger til sammen. Bare ved å gå gjennom diverse streaming abonnent, trenings abb osv har jeg allerede spart noen tusen kroner. :) Greit å ta en liten sjekk av og til så man ikke plutselig finner ut at man har betalt for masse dritt man aldri bruker i årevis.

Lenke til kommentar

Tv2 påstår i dag at man må ut med 3 kroner per KWh, og intervjuer ei sleip dame med slesk smil som ber oss om å bruke mindre strøm i god "la dem spise kake"-stil. Hun liret også av seg at "strøm kan ikke produseres ett sted og brukes ett annet sted". Neivel?? Hvorfor har vi da strømkabler til tyskland??!!

Lenke til kommentar

Tv2 påstår i dag at man må ut med 3 kroner per KWh, og intervjuer ei sleip dame med slesk smil som ber oss om å bruke mindre strøm i god "la dem spise kake"-stil. Hun liret også av seg at "strøm kan ikke produseres ett sted og brukes ett annet sted". Neivel?? Hvorfor har vi da strømkabler til tyskland??!!

For å hjelpe hverandre når det trengs. Det går begge veier.

 

Jeg ligger forøvrig på 53 øre nå og har ikke vært over 59 de siste 30 dagene.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

 

Tv2 påstår i dag at man må ut med 3 kroner per KWh, og intervjuer ei sleip dame med slesk smil som ber oss om å bruke mindre strøm i god "la dem spise kake"-stil. Hun liret også av seg at "strøm kan ikke produseres ett sted og brukes ett annet sted". Neivel?? Hvorfor har vi da strømkabler til tyskland??!!

For å hjelpe hverandre når det trengs. Det går begge veier.

Jeg ligger forøvrig på 53 øre nå og har ikke vært over 59 de siste 30 dagene.

Du forstår ikke. Hvordan kan vi hjelpe tyskland med strøm hvis det hun eksperten sa er riktig, nemlig at man "ikke kan produsere strøm ett sted og bruke den et annet sted"?

 

inb4 "du er dum" (Jeg er ikke strømeksperten som dreit seg ut på TV2 i beste sendetid.)

Endret av 8DX8QO0Y
Lenke til kommentar

 

 

Tv2 påstår i dag at man må ut med 3 kroner per KWh, og intervjuer ei sleip dame med slesk smil som ber oss om å bruke mindre strøm i god "la dem spise kake"-stil. Hun liret også av seg at "strøm kan ikke produseres ett sted og brukes ett annet sted". Neivel?? Hvorfor har vi da strømkabler til tyskland??!!

For å hjelpe hverandre når det trengs. Det går begge veier.

Jeg ligger forøvrig på 53 øre nå og har ikke vært over 59 de siste 30 dagene.

Du forstår ikke. Hvordan kan vi hjelpe tyskland med strøm hvis det hun eksperten sa er riktig, nemlig at man "ikke kan produsere strøm ett sted og bruke den et annet sted"?

 

inb4 "du er dum" (Jeg er ikke strømeksperten som dreit seg ut på TV2 i beste sendetid.)

Jeg regner med hun mente opprinnelsesgarantier og prøvde å forklare at vi ikke har slik overføringskapasitet.

 

Vi leverer når spenningen faller i andre enden, og de når det er motsatt. Vi leverer vell rundt 20% og henter tilbake mindre enn halvparten. Sånn ca.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...