Gå til innhold

Splitte parabolsignal

Anbefalte innlegg

Hei og hopp :)

Så har det seg slik, at vi skal ommøblere typ 6 rom i huset. Vi har Parabol fra Canal Digital. Denne coax-kabelen er lagt rundt huset og inn i veggen på andre siden, der vi i dag har tven. Dette har jo ikke medført noe stort problem, inntil vi nå skal ha tven på motsatt side av huset :p

Så - Teorien min er som følger:

Jeg tar en liten bit coax-kabel som går fra hodet på parabolen og setter i en 1->2 splitter, hvor jeg så kobler til den eksisterende coaxkabelen ( i tilfelle vi vil flytte tven tilbake til utgangspunktet ). I tillegg legger jeg opp en ny coaxkabel fra splitteren til det nye tv-rommet, slik at jeg kan koble dekoderen på der. Da vil jeg ha to utganger til dekoder, uten å rive opp halve huset i prosessen.

Først og fremst - holder teorien vann?

Finnes det smidigere måter å gjøre dette på?

Dersom jeg vil ha tver på begge utgangene - hva trenger jeg?

Er det andre ting jeg ikke har tenkt på her?

Anbefalninger av utendørs 1->2-splitter og coaxkabel?

Takker for alle innspill! :)

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, skal funke fjell det, eneste du ikke får til med en slik løsning er å bruke eksempelvis 2 dekodere samtidig.. Da det er noe med signalene som gjør at man ikke får inne en rekke diverse kanaler samtidig som man man ser på en annen kanal..  (Derfor man har 2 utganger på parabolantenner som er tilknyttet en PVR boks).

Ellers gjør som meg0709 skriver ovenfor.. Er ikke umulig at Canal Digital kan sende deg ett nytt parabolhode helt kostnadsfritt :)

Lenke til kommentar

Som nevnt over, du må ha LNB med flere utganger. 

Tuner kommuniserer med LNB og for å kunne se forskjellige kanaler på hver TV samtidig trenger du LNB med en utgang til hver TV/Tuner.

Glem løsningen med splitter. Det medfører før eller senere bare frustrasjon. 

Endret av Valotunk
Lenke til kommentar

Derfor man har 2 utganger på parabolantenner som er tilknyttet en PVR boks).

Man trenger ikke to ledninger inn i samme dekoder med mindre man skal ta opp, det funker bra nok med bare 1 om du ikke skal ta opp, nå har jeg bare erfaring med CD sin neste nyeste PVR.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Derfor man har 2 utganger på parabolantenner som er tilknyttet en PVR boks).

Man trenger ikke to ledninger inn i samme dekoder med mindre man skal ta opp, det funker bra nok med bare 1 om du ikke skal ta opp, nå har jeg bare erfaring med CD sin neste nyeste PVR.

Nei, man trenger ikke to ledninger inn, men man trenger to utganger ut av Parabolhodet :) Det er medfølgende spleis fra CD, så man slipper å trekke to kabler inn i huset :)

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Hos fattern så kjøres det en ledning inn til dekoder med en splitter i enden som da går inn i begge inngangene på dekodern å da kan han ta opp og se anna kanal samtidig.

Splittern kom med dekodern og anvisning om hvordan det skulle settes opp og det funker med bare EN ledning ifra parabol også splitter i enden før den går inn i dekoder.

Han har tv på 3 rom og  det går bare 3 ledninger ifra parabol hodet inn i huset.

Ser du redigerte innlegget ditt nå, da ble det mer forståelig hva du mente, men man trenger ikke to utganger ifra selve hodet om man bare skal bruke 1 dekoder til å ta opp med, men skal man ha mer enn 1 dekoder tilkoblet så må man jo strekke en ledning per dekoder.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Hos fattern så kjøres det en ledning inn til dekoder med en splitter i enden som da går inn i begge inngangene på dekodern å da kan han ta opp og se anna kanal samtidig.

Splittern kom med dekodern og anvisning om hvordan det skulle settes opp og det funker med bare EN ledning ifra parabol også splitter i enden før den går inn i dekoder.

Han har tv på 3 rom og  det går bare 3 ledninger ifra parabol hodet inn i huset.

Jeg antar at det er en spleis på parabolen også? Så det er to utganger på parabolen, ikke en... 

Han kjører 2-1-2 på stua da kanskje, og de neste to portene bruker han på de neste to rommene.... om det er 4 utganger på parabolen..

Og ja, det vil selvfølgelig funke med 100 dekodere koblet til, men ikke alltid PVR funksjonen vil funke, samt diverse kanaler vil heller ikke funke om man ser på forskjellige kanaler på hver enkel dekoder.. (Dekoderen sender signaler til Parabolhodet, forteller den hvilken frekvens den skal lytte på) Om det er 3-4 dekodere som sender signaler til parabolhodet, blir det mye styr.

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Jeg antar at det er en spleis på parabolen også? Så det er to utganger på parabolen, ikke en... 

Han kjører 2-1-2 på stua da kanskje, og de neste to portene bruker han på de neste to rommene.... om det er 4 utganger på parabolen..

Nei, 1 ledning ifra parabolen, til en 30-50cm lang splitter inne rett i dekodern på PVR boksen også går det 2 separate ledninger til 2 andre dekodere i huset, som ikke er PVR riktignok.

På det hodet fattern har så er det bare 3 utganger.

Og nei, det funker fjell med tanke på hva du redigerte innlegget ditt med, alle 3 dekoderne funker samtidig mens det tas opp på den som kan ta opp og singalene er bra.

Altså, skal man begynne å tvile på CD sine instrukser så får du ta det opp med de, gjort som de sier, det funker.

Men om trådstarter kontakter CD så får han også antageligvis riktige instrukser for sitt hode og dekoder(e), for alt jeg veit så er det forskjell ifra hode til hode eller dekoder til dekoder.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Mye rot over her, men dette er i grunn veldig enkelt og nevnt av flere tidligere i tråden. 

Skal du ha flere dekodere med mulighet til å se forskjellige kanaler samtidig så MÅ du ha LNB med flere utganger eller en LNB pr. dekoder. 

Alle andre løsninger som involverer spilttere etc. er halvveis løsninger som før eller siden skaper konflikter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mye rot over her, men dette er i grunn veldig enkelt og nevnt av flere tidligere i tråden. 

Skal du ha flere dekodere med mulighet til å se forskjellige kanaler samtidig så MÅ du ha LNB med flere utganger eller en LNB pr. dekoder. 

Alle andre løsninger som involverer spilttere etc. er halvveis løsninger som før eller siden skaper konflikter.

Det jeg også ville frem til :)

Selv om det ble litt rotete forklart fra min side :)

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...