Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Usikkerhet i arbeidsstilling

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har noen spørsmål knyttet til usikkerhet i jobbsammenheng, bedriften går i disse dager igjennom en større omorganisering. Jeg jobber innen byggbransjen. Vurderer også å fagorganisere meg.

1 - Den nye sjefen på mitt arbeidsområde klarer ikke å planlegge jobber mtp tidsfrister, informasjon, kommunikasjon mm. Dette går så og si alltid ut over meg, selv om det ikke er jeg som sitter med ansvaret, så føler jeg veldig på stress og press fra sinte kunder som lar sin aggresjon gå ut over meg.

Dette gjør at jeg jobber mindre effektivt, blir mer sykemeldt og sliter med å holde inne "sinne" da kunder skjeller meg ut. Jeg kommer som regel inn på disse jobbene i sluttfasene, jeg har aldri vert med å planlagt disse jobbene fra starten av, så derfor kjenner jeg ofte ikke til jobbene eller tidsfristene. Jeg sliter allerede med psykiske plager mm, så bedriften burde vite at jeg ikke tåler så mye (har gitt beskjed om dette tidligere til arbeidsgiver).

Kan jeg risikere å bli oppsagt e.l. hvis jeg blir sykere/mindre effektiv av denne problemstillingen? Jeg føler meg så sliten om dagene og klarer av og til ikke slutte å tenke på hva kunder/sjefer sier når de er sinte, føles ut som jeg er udugelig.

2 - Hvis arb kontrakten min sier jeg er ansatt i 100% stilling, men arb leder har spurt meg om å ta "fri" grunnet dårlige tider, i stedet for å bli permitert, er dette lovt? Kan jeg kreve tilbake alle timene tatt ut uten lønn?

3 - Hvis jeg velger å være snill med bedriften, at jeg velger å ta ut mye permisjon uten lønn i stedet for å gå deltid/fulltid sykemeldt, er dette noe som kan virke negativt tilbake på meg? Spesielt med tanke på at kontrakten sier jeg er i 100% stilling. Jeg spør aldri om lov der og da, men har fått uttrykt at det er greit fra lederen. I de siste mnd har jeg variert mellom 20-55 ulønnede timer pga jeg er redd for å sykemelde meg. Burde jeg kanskje spør om deltidsstilling?

4 - Burde jeg sykemelde meg over langtids (hvis det er behov for dette), eller burde jeg vurdere en sluttavtale/pakke med bedriften hvis jeg føler at ting er gått så langt at jeg ikke lenger føler at jeg klarer å prestere normalt i arbeidet mitt lenger? Jeg er klar over at det er lovt å være syk, men hvis jeg ikke lenger føler at jobben passer meg og min helse i den situasjonen jeg er i, så tenker jeg at en sluttavtale kan være en ide. Men jeg vet ikke om det er smart å nevne en sluttavtale og evt sykemelde seg etterpå hvis jeg får nei. Jeg er også klar over reglene rundt dagpenger og NAV mtp sluttpakker.

5 - Jeg signerte en taushetsplikt, gjelder for bedriften internt. Kan dette har noe betydning for evt tvister mtp arbeidsmiljøloven/arbeidstilsynet e.l? Jeg tenker hvis de prøver å sakliggjøre en oppsigelse ved at jeg ikke er effektiv nok e.l.

6 - En bedrift kan ikke bruke gps kjørebok uten en godkjennelse fra meg? Tenker evt at de viser til start og stopp kl slett ikke stemmer med 100% stillingen min fra 0700 til 1500 hverdager, men hvis jeg ikke er på jobb, så skriver jeg aldri lønnet timer, så da er det vell usaklig uansett?

Det ble en del spørsmål, og jeg vil sette stor pris på de som tar seg tid til å svare meg :) Takker på forhånd.

Jeg vil nok si at det som bekymrer meg mest er min situasjon økonomisk, jeg har jo et boliglån å passe på mm.

Anonymous poster hash: 4bd71...6c6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom din bedrift pålegger deg "unormalt høy arbeidsmengde" over lengre tid som fører til vedvarende stress og bedriften ikke er villig til å avlaste deg på annet vis så bør du gå til din fastlege som kan sykemelde deg på bakgrunn av dette; dersom du har forsøkt dialog med din bedrift og dere ikke er i stand til å finne en løsning så kan også fastlegen din i samme sykmelding skrive en anmerkning til nav hvor du blir anbefalt si ifra deg din stilling for å unngå alvorlig og vedvarende sykdom grunnet arbeidsforhold. Legen kan da også anbefale at nav omgår karenstid på deg slik at du går direkte over i arbeidsledighetstrygd mens du finner nytt arbeid.

Dette gitt at legen ser at du faktisk tar skade av presset du blir ilagt på jobb.

Uvitende lokale saksbehandlere på nav vil gjerne lyve for deg og påstå at dette ikke er mulig eller de kan finne på å prøve å overprøve din fastlege, noe de ikke er kompetente til. Ignorer dem og lever sykmeldingen. Sykmeldingen med anbefaling vil bli behandlet av saksbehandlere sentralt som har mer inngående kjennskap og du kan regne med at den går uproblematisk igjennom.

Endret av Invader Zim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...