Gå til innhold

Vil det være jobber til low skilled workers i fremtiden?


Anbefalte innlegg

 

Jeg tipper enten borgerlønn, eller dessverre det faktum at stater og regjeringer verden over allerede begynner å kutte velferdsordninger og høyne matprisene. Dette er i realiteten folkemord i praksis. Når de ikke trenger slaver, så skrur de opp mat- og husholdningsprisene sånn at folk ikke får råd til å få barn. Så kutter man ned i støtte så det blir minst mulig attraktivt for de som ikke finner seg jobb å få barn.

 

Man kan se på uttalelser fra visse politikere også, dog jeg håper ikke denne er retningsgivende for alle politikere:

 

https://www.nettavisen.no/nyheter/ulf-leirstein-%28frp%29-henger-ut-sjubarnsfamilie/3423202432.html

 

Det der er bare sunn fornuft. Du setter ikke 7 barn til verden når du ikke klarerer å brødfø dem. Å få barn er et ansvar, og er du ikke klar for ansvaret (noe du ikke er når du sender regningen til skattebetalerne) så bør du la være. 

 

Fundamentalt er jeg enig med deg, men livet er nå engang sånn at det er mangfoldig. Og psykologi spiller en rolle.

 

Foreldrene kan ha startet ut med jobb og all verdens gode intensjoner, jeg kjenner ikke til historien deres. Men jeg må få sagt: Selv om begge går på uføretrygd og bruker all verdens trygdeordninger for å brødfø barna, og selv om foreldrenes verdier -mange ganger- smitter over på barna, så er barn individer, som tenker selv. Det er ikke 100% automatisk at barn født til trygdede foreldre blir trygdede selv. Alle mennesker ønsker å realisere seg selv, og å realisere seg selv ved å leve på uføretrygd, tror jeg faktisk ikke det er særlig mange som legger sin stolthet i.

 

Når det kommer til diskusjonen her om borgerlønn, så tror jeg det er løsningen. Alt man tjener over uføretrygden beholder man, etter skatt. Da blir jobb en størst mulig del av den personlige utviklingen, og en minst mulig del av den kapitalistiske grådigheten, om å gjøre å ta rotta på sin neste for å komme et steg foran. Jobb skal være en glede, å øke sin forståelse av et fagområde, kanskje lære opp andre, på den måten gi verdi. Penger og økonomi er i de fleste tilfeller bare symbolsk, som representerer en livsstil. Hvis man tenker stort på det, så klarer man seg fint med en vanlig lønn -i forhold til- alle de milliardene av fattige mennesker i verden.

 

Vi lærer ikke å reflektere i barneskolen, og derfor blir vi til grådige svin når vi vokser opp ^^ Som små konger og dronninger. Men, alle er like, fra jørgen hattemaker til konungen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil sikkert være noen men tror nok det blir betraktelig færre. Jeg ser ikke frem til en eventuell fremtid der det er lite jobber til de uten særlig kompetanse eller utdannelse, samtidig som en blir nødt til å stramme inn på velferdsgodene mange av disse er avhengige av. Jeg er redd mange av de som kommer hit for å få et bedre liv vil finne at det overhodet ikke ble tilfelle, og at de sitter igjen som en ny underklasse i et fremmed land. 

Lenke til kommentar

 

Gleder meg til "jobb" bare er noe man forteller barnebarna sine historier om.

 

Håper det skjer i min levetid.

 

Hvis det skjer gjetter jeg det blir en massiv økning i selvmord og psykiske problemer.

 

 

Det er nok ikke rent få psykiske problemer som har sitt opphav i jobbing, spesielt "low skilled jobs". Tenk stakkars renholdsarbeidere f.eks., de må jo bli gale av å gjøre en så kjedelig jobb hele dagen. Det er en bragd å ikke ende på lukket avdeling.

Lenke til kommentar

Det beste er å overlate utviklingen til det frie markedet. Flere arbeidsplasser vil nok bli "løftet opp" til varehandel, reklame og markedsføring, bank og finans osv. Det kan bli en lignende utvikling som innen jordbruk. Fra 70-80% som jobbet i jordbruket, til 2-3% i dag. Produksjonen opp 300% eller noe slikt, på grunn av ny teknologi og nye produksjonsmåter. Men det kan også være at mange faller utenfor, det er det ingen som vet, fordi ingen kjenner fremtiden.

Hvilken varehandel tenker du på ?

 

I USA ryker butikkjeder så det griner om dagen, et par Malls er allerede spøkelseshus, New York har ingen stor leketøysbutikk lenger.

 

Sånn jeg ser det så vil det til nød være kolonial igjen, da den bransjen kommer også til å basere seg på utkjøring av varer fra mange sentrallager. Kiwi har feks 27 butikker i Telemark pr i dag.

 

Det man sitter igjen med i worst case scenario er alt man ikke kan få via nettbutikker, og det går på kropp, hud og hår. Velvære, massasje, få lagt makeup, fikset hår, negler, bryn osv. Allerede nå om dagen har flere brudesalonger i Norge pakket sammen, for er vanskelig å drive butikk, når man har et fancy prøverom med stort utvalg, hvor kundene drar hjem og bestiller samme kjole med tilbehør fra en nettbutikk.

 

Eneste forskjellen på Norge og USA, er kun at vi ligger gjerne 5-10 år etter på visse områder. Å bygge nye kjøpesenter eller utvide eksisterende tror jeg nok det er lite av om 5 år.

Lenke til kommentar

 

Det beste er å overlate utviklingen til det frie markedet. Flere arbeidsplasser vil nok bli "løftet opp" til varehandel, reklame og markedsføring, bank og finans osv. Det kan bli en lignende utvikling som innen jordbruk. Fra 70-80% som jobbet i jordbruket, til 2-3% i dag. Produksjonen opp 300% eller noe slikt, på grunn av ny teknologi og nye produksjonsmåter. Men det kan også være at mange faller utenfor, det er det ingen som vet, fordi ingen kjenner fremtiden.

 

Hvilken varehandel tenker du på ?

I USA ryker butikkjeder så det griner om dagen, et par Malls er allerede spøkelseshus, New York har ingen stor leketøysbutikk lenger.

Sånn jeg ser det så vil det til nød være kolonial igjen, da den bransjen kommer også til å basere seg på utkjøring av varer fra mange sentrallager. Kiwi har feks 27 butikker i Telemark pr i dag.

Det man sitter igjen med i worst case scenario er alt man ikke kan få via nettbutikker, og det går på kropp, hud og hår. Velvære, massasje, få lagt makeup, fikset hår, negler, bryn osv. Allerede nå om dagen har flere brudesalonger i Norge pakket sammen, for er vanskelig å drive butikk, når man har et fancy prøverom med stort utvalg, hvor kundene drar hjem og bestiller samme kjole med tilbehør fra en nettbutikk.

Eneste forskjellen på Norge og USA, er kun at vi ligger gjerne 5-10 år etter på visse områder. Å bygge nye kjøpesenter eller utvide eksisterende tror jeg nok det er lite av om 5 år.

Det er et godt poeng. Arbeidsplasser kan forsvinne innen varehandel og, på grunn av netthandel.

Lenke til kommentar

Det er nok ikke rent få psykiske problemer som har sitt opphav i jobbing, spesielt "low skilled jobs". Tenk stakkars renholdsarbeidere f.eks., de må jo bli gale av å gjøre en så kjedelig jobb hele dagen. Det er en bragd å ikke ende på lukket avdeling.

 

Det er jo ikke sikkert det er så kjedelig en jobb for de.  Antakelig passer jobbet til evnerne og det er da bedre enn om de ble bedt om å utføre en jobb de ikke er kvalifisert til. 

Lenke til kommentar

Hvis man ikke snakker norsk og ikke har fagbrev eller høyere utdannelse, er det ikke lett å komme seg inn på arbeidsmarkedet i Norge. Jeg har ikke noen tro på at renholdsarbeidere havner i dette yrket fordi de mangler evner. Det er andre faktorer som bestemmer. Men hvis de trives der de er så er det jo greit. Da jeg var ung og jobbet i industrien, var det flere innvandrere der enn nordmenn. De snakket ikke norsk og manglet utdannelse, og da er det ikke så mange jobber man kan gjøre. Nå forsvinner slike manuelle arbeidsplasser i industrien veldig fort. Det er hovedsakelig på grunn av import og ny teknologi.

Men jeg tror det er best å overlate denne utviklingen til det frie markedet, uten at staten blander seg for mye inn.

Lenke til kommentar

Det er nok ikke rent få psykiske problemer som har sitt opphav i jobbing, spesielt "low skilled jobs". Tenk stakkars renholdsarbeidere f.eks., de må jo bli gale av å gjøre en så kjedelig jobb hele dagen. Det er en bragd å ikke ende på lukket avdeling.

 

 

Det er klart at slike jobber kanskje ikke alltid er så spennende, men det er allikevel en jobb. Noe som utføres og gir mestringsfølelse. Man får en funksjon i bedriften og bygger identitet. Hverdagen blir strukturert. 

 

Friheten man kan få av robotisering og borgerlønn er for så vidt fint, men det fordrer at man benytter den på fornuftige ting. Aktiviteter som gir livet mer mening, men det er ikke alltid så lett å vite hvilke. Jeg mistenker at alternativet for mange kan bli betydelig økt alkoholkonsum med de negative virkninger det fører med seg eller andre "enkle" løsninger på livet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...