Gå til innhold

Bilen med minst batteri har samme rekkevidde som ny Nissan Leaf


Anbefalte innlegg

 

Kan man være sikker på at elbilforeningen vet hvordan den aktiveres? Med de eldre modellene må den vel aktiveres med a/c-knappen, som skrus av om man setter den på auto?

Ja, ac- funksjonen må aktiveres med knapp. Varmepumpefunksjonen for øvrig, altså assistansen for varme via den, er allefall på Ioniq automatisk inne ved behov, og når heatknappen er aktivert, noe man uansett har i den kalde årstiden.

 

Ja, på 2014 Leaf styres varmepumpa automatisk. Regner med at det er samme på den nye?

Men leste noe på artikkelen fra testen på elbil.no

 

De har tydeligvis kjørt uten ECO-mode. Hvis jeg gjør det på vår 2014 Leaf synker nok rekkevidden med 20%...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ja, ac- funksjonen må aktiveres med knapp. Varmepumpefunksjonen for øvrig, altså assistansen for varme via den, er allefall på Ioniq automatisk inne ved behov, og når heatknappen er aktivert, noe man uansett har i den kalde årstiden.

Ja, på 2014 Leaf styres varmepumpa automatisk. Regner med at det er samme på den nye?

Men leste noe på artikkelen fra testen på elbil.no

 

De har tydeligvis kjørt uten ECO-mode. Hvis jeg gjør det på vår 2014 Leaf synker nok rekkevidden med 20%...

 

Det kommer også an på hvilke parameter man velger på varme og ac i eco modus. I denne testen, som nevnes som ikke helt presentabel, da sjåførenes kjørestil ikke ble kontrollert, så kjørte alle ellers i normal modus, og 20 grader i bilen.

Lenke til kommentar

Hva med å slutte med denne dustediskusjonen og gå tilbake til trådens tema? 

 

Testen av el-biler. 

 

Dette med energiforbruk i forbindelse med foredling av bensin/diesel var utrolig kjedelig. Men lag gjerne en egen tråd og diskuter dette temaet ingen av dere kommer til å klare å komme frem til et fasitsvar på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bra test, men savnet at en går mer innpå den åpenbare grunnen til resultatet; aerodynamisk coefficient, hvor mye eller lite drag bilen har. Her èr Ioniq i en særstilling på samme måte som Tesla fordi de har vektlagt dette litt mer enn de andre i testen. Gjør en små endringer i form gjør det store utslag i rekkevidde. Merkelig at dette ikke blir mer vektlagt på el-biler, når rekkevidde er en begrensende faktor.

 

Det er en årlig konkurranse i Statene der en strides om å lage den mest aerodynamiske sykkelen (velomobile/ steamliners) De er nå oppe i 144 km/t på flat mark selvdrevet uten noen form for hjelp. Ca 5% av luftmotstanden i forhold til om du satt oppreist på en "vanlig" sykkel.

 

 

http://www.georgeron.com/2011/01/aerodynamic-drag-chart-for-human.html

Lenke til kommentar

Det spekuleres i at Leafen var sprett ny. Det var også en av de andre. 17 toms felger og dårlige dekk, samt null kontroll på lufttrykk har mye å si.

 

Da ville nok både leafen og amperaen kommet nærmere ionic, men selvsagt ikke ned på den effektiviteten der. Men hvertfall ikke så "dårlig".

Lenke til kommentar

Kan prøve å tippe noen forklaringer på hvorfor Hyundai Ioniq kommer så mye bedre ut (28%) enn Leaf.
Først noen fakta. Forbruk 28% lavere på Ioniq.
Vekt: 1420 vs 1578 kg (+11%)
Motstandskoeffisient: 0.24 vs 0.28 (+16.6%)
Motor: 88kW vs 110kW (+25%)
Batteri (brutt): 31kW vs 40kW (+29%) (Ioniq har 22.5% mindre batteri brutto)

Oppgitt NEDC forbruk 1.15 vs 1.5 (+30%) 

Vintertest forbruk 1.41 vs 1.95 (+38%) (tilsvarer 28% lavere på Ioniq)
Ser vi på tallene over så peker de i retning at Ioniq vil ha lavest forbruk. Spesielt vekt og luftmotstand teller positivt for Ioniq.

Konklusjon: Ioniq har 30% lavere oppgitt forbruk (NEDC), og resultatet i vintertesten gir et forholdet mellom bilene som stemmer godt med det  (28% forskjell). Golf legger seg som forventet mellom disse på forbruk. Ingen overraskelser her. Ioniq beholder sitt lavere forbruk under vinterforhold og utligner dermed forskjellen i batteristørrelse med lavere forbruk.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Kan prøve å tippe noen forklaringer på hvorfor Hyundai Ioniq kommer så mye bedre ut (28%) enn Leaf.

Først noen fakta. Forbruk 28% lavere på Ioniq.

Vekt: 1420 vs 1578 kg (+11%)

Motstandskoeffisient: 0.24 vs 0.28 (+16.6%)

Dekkbredde: 205 vs 215?

Motor: 88kW vs 110kW (+25%)

Batteri: 28kW vs 40kW (+42%)

Ser vi på tallene over så peker de i retning at Ioniq vil ha lavest forbruk. Regner med at liten motor er mer effektiv enn stor. Spesielt vekt og luftmotstand teller positivt for Ioniq.

Så en annen ting, varmere batteri er mer effektivt enn kaldt. Bilene har kanske til og med oppvarming av batteriet under kjøring, noe som bruker strøm. Lading og bruk varmer batteriet pga energitap. Mens et større batteri som også kanskje er dårligere isolert har større varmetap i kulde. Batteriene varmes kanskje også under lading, noe som innvirker på batteriets temperatur før bruk. Siden Ioniq har det minste batteriet så må det lades hyppig og får dermed opp temperaturen under lading før kjøring starter.

Konklusjon: Ioniq har trolig en mer heldig konstruksjon for bruk i kulde og utklasser derfor de andre.

 

Vekt og dekkbredden vil helt klart kunne påvirke. Motor er vel snakk om balansepunkt, da for kraftig motor er negativt, men og for svak motor. Dog er det ikke større forskjell enn at de skulle være relativ like effektive.

 

Men reagerer mest på sammenligningen på batteriet, for den største forskjellen med batteristørrelsen erat et større batteri kan levere mere effekt, og i kombinasjon med en noe kraftigere motor, burde det virke mere positivt i retning Leaf, og ikke motsatt. Altså en kraftigere motor som ikke trenger jobbe like anstrengt, men har muligheter til å yte bedre der det trengs pga. mere effekt tilgjengelig.

 

Det mest negative med et større batteri går på vekt på batteriet, som selvsagt påvirker totalvekt på bilen, så det kan man se bort fra når man sammenligner batteristørrelsen isolert sett.

 

Når det kommer til siste punktet som er motstandkoeffisienten, så er det tallet isolert sett irrelevant før man og tar i betraktning totalt areal det påvirker. Sagt på en annen måte, en bil med høyere motstandkoeffisient kan likevel være bedre pga mindre areal den virker på. Men i dette tilfellet tror jeg Ioniq vinner på både lavest motstandkoeffisient og mindre areal.

 

Ser man på Hyundais nylanserte bil, så tror jeg den er nærmere Leaf i areal, men har lavere motstandkoeffisient, men det finner jeg ikke noe tall på.

 

Det eneste punktet du ikke har sett på, er om batterikjemien kan ha noe å si. Hyundai ser ut til å like batterier Litium-ion polymerbatterier, og muligens en mer effektiv batterikjemi enn hva som brukes i Leaf.

Lenke til kommentar

Veldig synd de ikke klarer å regenerere mere bremsekraft. Går utifra det er en maks begrensing på hvor mye motoren kan lade. Ved bremsing kommer man fort opp i effekt. Uten at de løser dette problemet vil el biler bli dyrere i drift desto tyngre batteri. Det vi bremse utviklingen.

Lenke til kommentar

Veldig synd de ikke klarer å regenerere mere bremsekraft. Går utifra det er en maks begrensing på hvor mye motoren kan lade. Ved bremsing kommer man fort opp i effekt. Uten at de løser dette problemet vil el biler bli dyrere i drift desto tyngre batteri. Det vi bremse utviklingen.

 

Ut fra hva jeg hører, så kan man gjenvinne ca 80%, da resten går borti friksjon til underlaget, lysbruk og annet som trekker strøm. Synes det høres ut som gode tall.Må jo ha hybrid eller ev for i det hele tatt å kunne gjenvinne noe i det hele tatt. Alt går tapt i en fossilbil uten hybridisering av en eller annen form.

Lenke til kommentar

Det kommer bare ann på hvor hardt du bremser. Regenererer du 100kw retarderer du rimelig hardt. Du får jo luftmotstand drivverkstap og rullemotstand med på kjøpet. 2kw er svæært lite og kjører jeg i 80 km/h bruker den 200 sek på å arbsorbere bevegelses energien i bilen.

Lenke til kommentar

Det kommer bare ann på hvor hardt du bremser. Regenererer du 100kw retarderer du rimelig hardt. Du får jo luftmotstand drivverkstap og rullemotstand med på kjøpet. 2kw er svæært lite og kjører jeg i 80 km/h bruker den 200 sek på å arbsorbere bevegelses energien i bilen.

Ja, og 2kW er nok maks for din bil, men for elbiler er det slik. Og såklart er det tap, ingen tvil om det:) Det er også nytt tap i det en tar ut energien igjen. I mange tilfeller er det bedre å trille fritt.

Lenke til kommentar

Men reagerer mest på sammenligningen på batteriet, for den største forskjellen med batteristørrelsen erat et større batteri kan levere mere effekt, og i kombinasjon med en noe kraftigere motor, burde det virke mere positivt i retning Leaf, og ikke motsatt. Altså en kraftigere motor som ikke trenger jobbe like anstrengt, men har muligheter til å yte bedre der det trengs pga. mere effekt tilgjengelig.

Leaf og Ioniq har forskjellige type batterier. Leaf bruker LiIon med størst energitetthet, Ioniq bruker LiPo som har høyere C-verdi. Det betyr mindre motstand og mindre varmetap i bruk. Man får mer ut av hver kWh. Kan ha noe å si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...