Gå til innhold

Bilen med minst batteri har samme rekkevidde som ny Nissan Leaf


Anbefalte innlegg

På en slik tur om sommeren ville golfen fått kraftig redusert ladeeffekt siden den mangler kjøling av batteripakken. Var forøvrig litt rart at opelen hadde så lav ladehastighet, det tyder på at den har vært ladet mye på kapasiteten over 80%. Og det skjer om en blir å lade like ofte som med resten av de bilene på tur.

 

Jeg har kjørt omtrent samme tur på sommeren i 24 varmegrader. Opplevde ikke noe reduksjon i ladehastighet på min e-golf. Tror du skal kjøre langt og fort på motorveien før temperaturen i batteripakken blir noe problem.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Konklusjon :  Batteri-elektrisk holder til kortere turer, og batterikapasiteten er bra nok for de fleste/alle biler når det gjelder den daglige småkjøringen.

Hvis man skal ha en bil, bør  nok den elektriske bilen kunne fylles raskt, og dermed kjøre langt.  ( og kunne dra en henger?)

Hvis halvparten av bilbrukerne greier seg med småkjøring som kan lades hjemme ( Men uten å få rekkeviddeangst, - og uten å bygge ut el-nettverket mer enn nødvendig) ( Eller å innføre "smarte" strømmålere til kr. 4000,- pr. husstand), vil halvparten av bilkjørerene altså kunne greie seg med en ren batteri-elektrisk bil. Til glede for byer, tettsteder og lokal forurensning.

De andre, som trenger lengre/tyngre kjøring innimellom, vil så kunne velge en batteri-elektrisk bil med Hydrogen som rekkeviddeforlenger. -Hvis  samfunnet bygger ut ladestasjoner og Hydrogen-fyllestasjoner nok,  til en samlet pris av samme 4000,- pr. husstand i Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jøsses, 1.95 på ny Leaf??

HAR den varmepumpe? Eller VIRKER den?

Har 2014 Leaf 24KWh og har snitt på 1.53 nå på vinter'n...

 

Ja man kan jo faktisk begynne å lure. Går det an å klure det til slik at man ikke bruker varmepumpen, men heller et eller annet varmeelement?

Lenke til kommentar

Bra test. Setter ting i perspektiv. Det er langt igjen når man skal lade 3 ganger på en så kort tur. Min bensinbil med 2 liters motor og 52 liters tank kommer jeg fint 8-900 km på en tank. At de bruker 2kwh er ikke noe kvantesprang i forhold til mine 5kwh. Produseres strømmen i et kraftverk på 40% virkningsgrad så er jeg like CO2 venlig.

 

For en detaljert, relevant og korrekt well to wheel-analyse, takk for at du deler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe imot elbiler, men til sitt bruk. Hvem vil ta en bil som stadig må lades underveis på langkjøring?

 

Ca 50% av alle som kjøper ny bil. Om få år alle.

 

Tror du ikke at teknologien vil bedres enda mer? Stadig lengre rekkevidder. Eller er du bare redd for forandring (slik alle elbilmotstandere før deg).

 

Fllk var redde fargetv, touchskjerm osv osv..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe imot elbiler, men til sitt bruk. Hvem vil ta en bil som stadig må lades underveis på langkjøring?

 

Om du kjører korte turer mesteparten av tiden, vil en elbil ha store fordeler sammenlignet med en bil med forbrenningsmotor. Derfor vil mange velge en elbil fordi det er den bilen som er det beste alternativet mesteparten av tiden. At man vil bruke noe mer tid på langkjøring er derfor bare en mindre ulempe. Og jeg tror det er få som er villige til å ta den ekstra kostnaden med å ha en bensinbil i tillegg om man ikke trenger mer enn en bil til daglig bruk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Jøsses, 1.95 på ny Leaf??

HAR den varmepumpe? Eller VIRKER den?

Har 2014 Leaf 24KWh og har snitt på 1.53 nå på vinter'n...

 

Større batteri gjør nok at den veier mer og bruker mer på mila, tipper jeg.

Men Nissan sier jo at størrelse og vekt på batteri er den samme...

Kjemien er endret så de får lagret mer energi

Snodig, den er jo nesten oppe på forbruket som min e-NV200, og den har IKKE varmepumpe...

 

Hmnm.. Hvis jeg hadde vært nysgjerrig nok og orket, så hadde jeg undersøkt dette nærmere, samt forskjeller mellom bilenes totalvekt. Det kan kanskje og være software som må optimaliseres eller andre komponenter i bilen som trekker mer strøm.

 

Vet ikke hvordan Nissan er på dette med oppdateringer, men kanskje man får en oppdatering som forbedrer dette etterhvert?

Lenke til kommentar

Personlig ser det ut som om Ioniq av disse er beste kandidat til elbilkjøpet som kryper nærmere og nærmere. Lavt forbruk, rask lading også vinterstid, nok plass for det en enmannshusholdning frakter med seg, bra pris, subjektivt pen i eksteriøret, og helt grei i interiøret etter bilder å dømme.

 

Hvis nå bare beskrivelsen "svømmende" er synonymt med en behagelig fjæring, en egenskap som virkelig har blitt mangelvare blant moderne folke og familiebiler, er nesten samtlige bokser for "klarsignal til kjøp" krysset av. Skulle ideelt bare hatt enda litt større batteri.

 

Med korte, lange og meget lange turer, også i utlandet (Danmark og Sverige) så viljen absolutt anbefale Ioniq. Be om en skikkelig prøvetur hos en forhandler ??

Lenke til kommentar

 

Når tid kommer Hyundai Ioniq med 60 kw batteri?

Det er ikke blitt annonsert, men sannsynligvis i begynnelsen av 2019. Men allerede i år kommer Ioniq med oppgradert batteri. Den får 321 km rekkevidde og trolig 36 kWh batteri.

Ja det sto litt på trykk i 2017 om at Ioniq skulle komme med 60 kw i løpet av 2018,men de har vel fått noe lengre leveringstid så mulig det er utsatt. Har forresten prøv Ioniq og det er en aldeles glimrende bil!
Lenke til kommentar

Bra artikkel. Bare å glede seg til Ioniq kommer med 60 Kwh batteri!

 

Forhåpentligvis kommer Ioniq med en modell med velfungerende hovedlys. Fjernlysene på dagens modell er en vits, og jeg lurer på hvordan bilen kom gjennom godkjenning for kjøring i mørke.

Hyundai-forhandleren fortalte meg at jeg mister garantien hvis bilen utstyres med ekstralys. Og dermed er bilen ikke interessant for meg.

Hvis man kjører i 80 km/t og en elg dukker opp, vil man ikke se den før det er for sent.

Lenke til kommentar

Det virker som om testen ble startet nær havets overflate, men ble avsluttet en del høyere (ca. 950 m). Dette gir et feil inntrykk, fordi de tyngste el. bilene bruker forholdsvis mer strøm i oppoverbakke. Testene burde ha vært påbegynte og avsluttede ved samme elevasjon, for å ta høyde for regenerering i nedoverbakke. Slik som testen ble gjennomført, så blir forbruket feilaktig stort for de tunge, dvs. større bilene.

 

Absolutt en god innsigelse på testen. Her burde de enten lagt opp til en annen løype der de starter og stoppe på samme høyde over havet, eller tatt med returen. Først da blir tallene reelle. Men for all del, veldig fint å se forskjellene, delresultatene av en slik test viser greit hva man må regne med på en tur opp fjellet.

 

Jøsses, 1.95 på ny Leaf??

HAR den varmepumpe? Eller VIRKER den?

Har 2014 Leaf 24KWh og har snitt på 1.53 nå på vinter'n...

 

Tror nok forbruket blir ekstra høyt fordi de kun har kjørt oppover i terrenget totalt sett. Hadde de tatt med returen kunne man sett om den kom bedre ut enn forrige generasjon.

 

 

Bra artikkel. Bare å glede seg til Ioniq kommer med 60 Kwh batteri!

Ja forresten,når tid kommer ioniq med 60 kw batteri?

 

 

Den er vel tenkt lansert på høsten/seinvinteren. Usikkert om de rekker å levere biler i 2018.

 

Jeg har ikke noe imot elbiler, men til sitt bruk. Hvem vil ta en bil som stadig må lades underveis på langkjøring?

 

De aller fleste turer er kort og mellomlang kjøring. Med det man sparer i hverdagen, så tar jeg gjerne ulempen med å måtte hurtiglade på de svært få langturene jeg skulle finne på å ta. Men jeg har ventet til de nå kommer med god nok rekkevidde til mine mellomlange turer.

 

Selv er jeg blitt litt lei av å stresskjøre til målet, så blir mer å prøve å nyte reiseveien også. Da er det ikke like irriterende med ladestopp, spesielt så lenge de ikke kommer før en likevel har gjennomført en grei etappe.

 

 

 

Bra test. Setter ting i perspektiv. Det er langt igjen når man skal lade 3 ganger på en så kort tur. Min bensinbil med 2 liters motor og 52 liters tank kommer jeg fint 8-900 km på en tank. At de bruker 2kwh er ikke noe kvantesprang i forhold til mine 5kwh. Produseres strømmen i et kraftverk på 40% virkningsgrad så er jeg like CO2 venlig.

For en detaljert, relevant og korrekt well to wheel-analyse, takk for at du deler.

Grovt sett ligger verdens energiproduksjon på 40% virkningsgrad og er basert på fossil kraft.

 

Statoil bruker ca 2-3% av energimengde for å produsere olje. Så går det litt i rafinering transport osv

 

På el siden er det sansynligvis mere tap. Strømmen skal produseres med 40% virkningsgrad, så generator tap på 2-3 % så trafotap 0.5%, overførings tap på opptil10% nytt trafotap, tap i batteri, tap i frekvensomformere tap i motorer osv.

 

Tror alle her skjønner dette. Ingen tror at el biler i dag har null utslipp. Batteri er en energibærer og man flytter bare utslippene til andre steder. Mange steder i verden er kraft produsert med tungolje eller kullkraft. Disse har utslipp av nox kullos partikler og svovel som er opptil 20 til 50 ganger høyere enn det som kommer ut av en bil. Derfor er det godt mulig at min bensinbil bruk totalt sett reduserer utslipp av giftige gasser til atmosfære. Pga overgang til mere el forbruk er det anntatt at installasjon av diesel generatorer vil øke fra 60GW til 100GW i 2022.

 

 

I verdenssammenheng, så vil det selvsagt være områder der elbil ikke gjør det veldig mye bedre, foreløpig. Men det vil nok fort dukke opp alternative løsninger for å få strømproduksjonen rener, uavhengig av om de får elbiler eller ei.

 

Men å dra konklusjonen om at du som stort sett kjører i Norge, og kanskje en sjelden gang nedover i Europa, skulle kjøre renere med fossilt drivstoff enn el på hovedsaklig norsk strømmiks og av og til på europeisk strømmiks? Se det er rett og slett ikke til å tro på at du klarer å påstå.

 

At du at på til starter "well to wheel"-forbruket ved raffineringen, og delvis overser transporten (nevner det i en bisetning), gjør jo at man lurer på om man skal le eller gråte. Er allerede en rapport som tar for seg forskjellige strømmikser og konkluderer ganske klart at en elbil på skitten strøm er renere enn fossilbil totalt sett. Og slik jeg klarer å se, så er den uhildet, i motsetning til de som konkluderer motsatt, som viser seg kommer fra og finansierer av "interesseorganisasjonen" til flere av de store oljeprodusentene.

 

Ta også med at stadig større andel av europeisk strøm produserer fra fornybare og grønne kilder, slik at strømmiksen blir stadig renere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jøsses, 1.95 på ny Leaf??

HAR den varmepumpe? Eller VIRKER den?

Har 2014 Leaf 24KWh og har snitt på 1.53 nå på vinter'n...

 

Kan man være sikker på at elbilforeningen vet hvordan den aktiveres? Med de eldre modellene må den vel aktiveres med a/c-knappen, som skrus av om man setter den på auto?

Lenke til kommentar

 

Jøsses, 1.95 på ny Leaf??

HAR den varmepumpe? Eller VIRKER den?

Har 2014 Leaf 24KWh og har snitt på 1.53 nå på vinter'n...

Kan man være sikker på at elbilforeningen vet hvordan den aktiveres? Med de eldre modellene må den vel aktiveres med a/c-knappen, som skrus av om man setter den på auto?

 

Ja, ac- funksjonen må aktiveres med knapp. Varmepumpefunksjonen for øvrig, altså assistansen for varme via den, er allefall på Ioniq automatisk inne ved behov, og når heatknappen er aktivert, noe man uansett har i den kalde årstiden.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...