Ukjennt Skrevet 23. februar 2018 Del Skrevet 23. februar 2018 Hei! Fikk vanskelig oppgave, tenkte om noen kunne hjelpe meg "Vis at hvis n er delelig med 4, kan n skrives som differansen mellom to kvadrattall." Hva jeg har skrevet allerede (betyr ikke at det er riktig xD): n=p-q p, q er kvadrattall n=4m p=s^2 q=t^2 4m=s^2 - t^2 Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 23. februar 2018 Del Skrevet 23. februar 2018 Hei! Fikk vanskelig oppgave, tenkte om noen kunne hjelpe meg "Vis at hvis n er delelig med 4, kan n skrives som differansen mellom to kvadrattall." Hva jeg har skrevet allerede (betyr ikke at det er riktig xD): n=p-q p, q er kvadrattall n=4m p=s^2 q=t^2 4m=s^2 - t^2 dette holder vel: n = 0 (mod 4) (n+2)^2 - n^2 = 4n + 4 = 4(n+1) Lenke til kommentar
samsonicks Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 (endret) Hei! Fikk vanskelig oppgave, tenkte om noen kunne hjelpe meg "Vis at hvis n er delelig med 4, kan n skrives som differansen mellom to kvadrattall." Hva jeg har skrevet allerede (betyr ikke at det er riktig xD): n=p-q p, q er kvadrattall n=4m p=s^2 q=t^2 4m=s^2 - t^2 Kanskje litt enklere og "inn med teskje" slik: Si at "n" er delelig på 4, dermed eksisterer det et heltall "m" slik at n = 4m Dersom "m" er et heltall, vil både m+1 og m-1 også være heltall. (m+1)2 - (m-1)2 = m2 + 2m + 1 - (m2 - 2m + 1) = m2 + 2m + 1 - m2 + 2m -1 = 4m = n Altså kan n alltid skrives som differansen mellom kvadrattallene (m+1)2 og (m-1)2 hvor forholdet mellom n og m er at n = 4m. Endret 26. februar 2018 av samsonicks Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå