Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utenlandsk kvinne gravid

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Møtte en jente fra Taiwan på ferie i Norge og hun er nå gravid. Lurer på hvordan dette fungerer med tanke på barnebidrag. Kan hun kreve dette, eller er det mulig å "unnslippe"?

Anonymous poster hash: 913f7...790

Har selv gjort 2 russiske damer gravide iløpet av en ferie der nede, Har ikke sett noe krav enda.

Tror ikke helt "utenlandske" damer er klar over hva de har krav på fra oss Nordmenn. 

Blir ungen født i Norge derimot tror jeg du stiller litt annerledes

Hør med Nav?

Anonymous poster hash: ef3e2...553

• Liker 2
Lenke til kommentar

Møtte en jente fra Taiwan på ferie i Norge og hun er nå gravid. Lurer på hvordan dette fungerer med tanke på barnebidrag. Kan hun kreve dette, eller er det mulig å "unnslippe"?

Anonymous poster hash: 913f7...790

Hvorfor vil du unslippe? Med mindre dette var en profesjonell(les: prostituert) eller hun lurte deg, er det ikke mer innafor å ta ansvar? Sender du en tusenlapp i mnd er nok det gode penger i Taiwan, og det kan du vel avse?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det er revnende likegyldig om du har fått barn med en prostituert eller om du har blitt lurt.

Vel, det avhenger jo noe av hvilken måte en blir lurt på. En er ikke ansvarlig for andres barn.

Barnebidraget er ment å dekke barnets behov ikke foreldrenes. Barnet har selvsagt ingen skyld i at det ble født.

Her er jeg helt enig. Er man voksen nok til å leke med kjønnsorganet sitt bør man også være voksen nok til å ta følgene.

Så til TS; Finn ut om det er ditt barn, og hvis så, sørg etter beste evne for at barnet får det best mulig (hvilket inkluderer økonomisk støtte).

Lenke til kommentar

Tja, det er vel best å vente på Krikkert & Co for svar på om du kan "lure deg unna" eller ikke.

Dog, bare bemerke at barnet er norsk, men medmindre du hjelper til for å få papirene i orden vil neppe noe norsk pass utstedes av UDI i disse xenophobiske tider, om det ikke fødes i Norge da.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Risikoen er vel i utgangspunktet at innenfor de neste 19-ish årene så kan du risikere å bli krevet for tre år med etterbetaling av barnebidrag.

Men så er jo greia at dette ikke er i eøs og det derfor ikke finnes noen form for automatikk i overførsler av trygder.

Jeg antar at man da kan komme klar.

Barnet vil jo, såsant barnet blir født i taiwan, få bidrag derfra. Men hvis mor føder i norge så tar vel den norske stat automatisk over med norsk far?

Nå er jeg ikke helt enig i det enkelte sier her;

Det er isåfall mor som velger å bære fram et barn, ikke far.

Vi lever ikke i middelalderen. Det å få barn er idag et valg.

Jeg hadde ikke ansett et barn båret frem mot min vilje av en fremmed som mitt barn, uansett hva staten hadde ment, og hadde derfor heller ikke følt noe underholdningsansvar (med unntak av hva staten hadde pålagt i form av tvungent bidrag). Men det er uansett ikke helt relevant for hva ts spør om.

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar

Barnet vil jo, såsant barnet blir født i taiwan, få bidrag derfra. Men hvis mor føder i norge så tar vel den norske stat automatisk over med norsk far?

Nå kjenner jeg ikke forholdene på Taiwan så godt, men at enslige mødre får noe særlig med økonomisk støtte der borte tviler jeg på...

Lenke til kommentar

Har du noen som helst anelse om hva barnetrygden utgjør i Taiwan?

Nå er jeg ikke helt enig i det enkelte sier her;

Det er isåfall mor som velger å bære fram et barn, ikke far.

Vi lever ikke i middelalderen. Det å få barn er idag et valg.

Nå forutsetter du at abort er et valg. Det er det ikke på Taiwan, hvor abort primært er tillatt ved medisinske og psykiske årsaker, samt etter overgrep. Hvor strengt reglene tolkes vet jeg dog ikke.

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har du noen som helst anelse om hva barnetrygden utgjør i Taiwan?

Ingen barnetrygd i Taiwan tror jeg, men du får visst en premie på ca 3-4000 når barnet fødes.

(Forutsatt at du kan overbevise byråkratiet om at du fortjener premien. Noe som antagelig er like lett som å overbevise NAV om å gi deg penger når du syns du trenger det.)

https://taiwanoca.wordpress.com/2011/10/28/raising-children-in-taiwan/

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Barnebidrag foreldes i praksis ikke ved utenlandsk mor, ettersom terskelen for å benytte seg av inntil 13 års foreldelsesfrist (foreldelsesloven § 10 jf. §§ 2 og 3) praktisk talt alltid er oppfylt.

Prostitusjon er ikke relevant for spørsmålet.

Når mor oppholder seg i utlandet blir barnebidraget prisjustert for oppholdskostnaden i barnets hjemland.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...