Gå til innhold

Trump peker ut voldelige spill som årsak bak USAs skytemassakrer

Anbefalte innlegg

"Strengere" er som sagt relativt. Jeg leser de spesifikke tingene uten å være imponert over undersøkelsen. Jeg tviler på at et flertall i USA er for type våpenlover som vi har i Europa. Og ingenting av dette endrer det jeg sa tidligere om påvirkning av meninger:

Du må gjerne 'cherrypicke' hva du ønsker å tro på.

For min del tror jeg at majoriteten av USAs befolkning er oppegående nok til å skjønne at jo færre våpen mentalt syke mennesker har enkel tilgang til, jo tryggere og bedre blir samfunnet de lever i.

Endret av Zork
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Strengere" er som sagt relativt. Jeg leser de spesifikke tingene uten å være imponert over undersøkelsen. Jeg tviler på at et flertall i USA er for type våpenlover som vi har i Europa. Og ingenting av dette endrer det jeg sa tidligere om påvirkning av meninger:

Du må gjerne 'cherrypicke' hva du ønsker å tro på.

For min del tror jeg at majoriteten av USAs befolkning er oppegående nok til å skjønne at jo færre våpen mentalt syke mennesker har enkel tilgang til, jo tryggere og bedre blir samfunnet de lever i.

Dette er bare vås fra deg. Klart ein retta poll etter ein skytemassakre kan dra fram at svært mange vil ha ei forandring i våpenlovene. Men ser man på målinger over tid har ca 47% vore imot og 47% for ei strengare lov. Av nyare tid er retninga at fleire og fleire støtter opp om den våpenlova som gjelder pr i dag.

Når det kommer til mentalt syke mennesker kjent av det offentlige så får di ikkje tilgang på våpen i usa. Problemet i usa er vel heller kor lett det er å få tilgang til ulovlige våpen, samt at mobbing og trusler ikkje blir gjort noko med på skulane.

Lenke til kommentar

I norge har man lenge slitt med at mobbing ikkje eksisterer, noko som kanskje kan forklare di høge sjølvmordstalla her.

Hvilke høye tall? I følge wikipedias oversikt over selvmordsrater ligger Norge ganske midt på treet, nære andre land det er naturlig å sammenligne oss med. 

Og den reddit-teorien er bare enda et eksempel på den ansvarsfraskrivelsen en god del menn holder på med. Unge menn har vært overrepresentert på voldsstatistikk gjennom alle tider vi har data fra, så dette kan ikke forklares ved å hevde samfunnet i dag er "mannefiendtlig". Dette er for øvrig et annerkjent funn som også har et eget navn, "young male syndrome", og forklares enkelt i et evolusjonspsykologisk perspektiv. 

Norge har høge sjølvmordtal i forhold til at dette skal være eit av di beste landa å leve i. Såleis er det jo rart at usa og norge ligger ca på samme nivå målt i forhold til befolkning. Mulig du ikkje syns 5-600 sjølvmord er mykje i norge. 2 av 3 blir begått av menn. Henging, kvelning, våpen og eksplosiver er di vanligste årsakene.

Lenke til kommentar

Oops.. Sorry, min feil. Det var visst en annen (relatert) tråd:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1803537&page=4&do=findComment&comment=24309643

Ikke bare det innlegget heller, men flere innlegg på den samme tråden.

Hvorfor setter du grensen ved 10 døde og år 2000 (i innlegget du lenker til)? Hadde du f.eks. valgt 5 ville det vært dobbelt så mange skoleskytinger i USA sammenlignet med Europa i samme tidsperiode.

Å avgrense statistikk på denne måten kan bare gjøres dersom man har en relevant grunn til det. Det er absolutt relevant å avgrense den på år, siden samfunnet endrer seg over tid, men jeg sliter med å forstå hvorfor du bare vil ta med skoleskytinger med mer enn et visst antall døde. Jeg mener antallet døde igrunn er irrelevant, og det som burde telle er antallet hendelser der noen tar med seg massedrapsvåpen til en skole, med den hensikten å ta livet av så mange som mulig. Siden dette er vanskelig å finne tall på er antallet døde og skadde en grei indikasjon.

Det er veldig åpenbart at et bestemt land er overrepresentert på wikipedias liste over skoleskytinger, å hevde noe annet er å gjøre seg og landet det gjelder en bjørnetjeneste.

Antallet skoleskytinger siden år 2000 på samme liste viser like mange i Kina som i USA.. Du kan pirke alt du vil, men det er ikke liberal våpenlov som er skyld i massedrap på skoler, for det har man både i Europa og Kina også, med streng våpenlov.

Endret av zeebra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er bare vås fra deg. Klart ein retta poll etter ein skytemassakre kan dra fram at svært mange vil ha ei forandring i våpenlovene. Men ser man på målinger over tid har ca 47% vore imot og 47% for ei strengare lov. Av nyare tid er retninga at fleire og fleire støtter opp om den våpenlova som gjelder pr i dag.

Når det kommer til mentalt syke mennesker kjent av det offentlige så får di ikkje tilgang på våpen i usa. Problemet i usa er vel heller kor lett det er å få tilgang til ulovlige våpen, samt at mobbing og trusler ikkje blir gjort noko med på skulane.

Du må gjerne linke til disse 47/47-pollene du referer til?

Om 47% av amerikanere ønsker at mentalt syke mennesker skal kunne løpe rundt med dødelige våpen, så er det forholdsvis oppsiktsvekkende.

Lenke til kommentar

Du må gjerne linke til disse 47/47-pollene du referer til?

Om 47% av amerikanere ønsker at mentalt syke mennesker skal kunne løpe rundt med dødelige våpen, så er det forholdsvis oppsiktsvekkende.

Fann ikkje att den eg brukte tall fra, men her er jo ein.

http://news.gallup.com/poll/1645/guns.aspx

I forhold til spørsmålet "Would you like to see gun laws in this country made more strict, less strict, or remain as they are?" viser 2018 at 46% vil ha strengare lover og 52% er fornøgde eller vil ha mildere lover. I 2017 vil 37% ha strengare lover og 59% er fornøgde eller vil ha mildere lover. i 2016 vil 38% ha strengare lover og 58% er fornøgde eller vil ha mildere lover. Dette går stort sett litt opp og ned, men skulle amerikanere ta stilling til ei våpenlovendring er eg ganske sikker på at våpenlova ikkje blir nevneverdig endra.

Når det kommer til di mentale sjuke skal verken di eller kriminelle kunne erverve våpen i usa. At du konkluderer med at "47% av amerikanere ønsker at mentalt syke mennesker skal kunne løpe rundt med dødelige våpen" seie meir om deg enn amerikanere.

Det er heller ikkje vanskelig å skaffe seg våpen ulovlig i usa, Ca 22% eige våpen på lovlig vis, men ca 45% svarer at di har tilgang på våpen, dvs at minst like mange har våpen ulovlig.

Lenke til kommentar

Det er jo ingen tvil om at voldelighet på spill eller film påvirker barn og sarte sjeler. Det er heller ingen tvil om at jo yngre man er jo mer påvirket blir man av omgivelsene. At det i det hele tatt stilles spørsmål om det påvirker barn synes jeg er utrolig. Selvfølgelig gjøre det det.

Men når en verden drives av en agenda om at barn skal bli påvirket av vold og sex i tidlig alder, da skal slik fornuft bortvises og latterliggjøres.

Definèr påvirkes?

Det er forskjell på at noen kan påvirkes av omgivelser og et annet element (være seg spill, kulturuttrykk eller hva det enn måtte være), og det å være en utløsende faktor til at noen mister all form for empati og nærer et brennende hat til å planlegge og gjennomføre en skolemassakre.

Det er bl.a. studier som viser at personer som spiller mye kan utløse "aggresjon", men da er det viktig å poengtere at selv om all vold er en form for aggresjon, så er ikke all aggresjon vold. De samme forskningsmetodene kunne f.eks. sikkert vist et høyere aggresjonsnivå hos fotball-supportere eller "sports-idioter", men det betyr ikke at nevnte supportere blir mer voldelige av den grunn.

Aggresjon kan være så trivielt som konkurranseinstinkt, og så alvorlig som vold, det er derfor viktig at man tar studier som viser til "økt aggresjon" kritisk, og ser om de har en klar definisjon på hva de legger i begrepet aggresjon.

Jeg ser heller ikke poenget ditt om at det eksisterer en "agenda" om å påvirke barn med vold og sex i en tidlig alder, da samtlige spill og filmer kommer med aldersgrenser. Det er riktig at medietilsynet har et ansvar for å jobbe målrettet mot å informere foreldre om innholdet i film og spill, men da må også foreldre vise initativ eller interesse for å faktisk få med seg hva det er i slike spill, og da selv ta avgjørelsen om det er noe man vil barna skal ha tilgang til.

Selv om jeg personlig mener at det blir alt for tynt å skylde på spill (her har nok samfunnskulturen, historikken OG den svake våpenlovgivningen i USA mest å si), så er det ikke dermed sagt at jeg ville latt et av mine (hypotetiske) barn spille GTA-serien f.eks., men det handler om at jeg ikke vil eksponere de til en serie uten at de forstår kontekst, kulturuttrykket og at de rett og slett har godt av å vente med å bli eksponert for vold.

Aldersgrenser eksisterer for en grunn, men de er ikke satt for å forhindre massedrap. Der ligger det ganske sikkert mer komplekse mekanikker bak.

Forøvrig er jeg rimelig sikker på at skoleskytingene er tilgjort på samme måte som 9/11, krigene i midtøsten og tragiske hendelser i stor skala generelt. Det er alt iscenesatt.

Det er bare å grave selv for å finne ut av dette, jeg kan ikke overbevise deg med det jeg skriver her, men hvis du er interessert så vil du finne svarene selv.

Ah, det klassiske konspiratoriske argumentet "Hvis du bare gjør research selv og finner ut det JEG har funnet ut, så vil du finne "svarene", altså "sannheten". Jeg har diskutert med såpass mange konspirasjonsteoretikere, og det er nesten uten unntak INGEN som faktisk selv bidrar med kilder til disse fantastiske teoriene om at alt vi ser i verden er iscenesatt (av firfisler, djevelen, jødene, deep state, hvem det nå enn måtte være). 

At en konspirasjonsteoretiker unngår noe så elementært som å komme med bevis for sine fantastiske teorier burde ikke komme som en overraskelse dog, uansett hvor "åpen" jeg måtte være mot å faktisk lese disse kildene. Om noe er jeg nysgjerrig. 

Det er også fantastisk hvor overbeviste konspirasjonsteoretikere er om at de som ikke deler deres syn rett og slett ikke har fått sett deres bevis (for vi blir jo vitterlig ikke vist de, ironisk nok), for hadde vi det ville vi UTEN TVIL blitt overbevist av denne bevisbyrden. Det vitner litt om en religiøs overbevisning, et svart/hvitt bilde på verden hvor det finnes en Gud og en djevel, kampen mellom det gode og det onde, deep state vs. sauene osv osv. Nå har det seg, desverre, for min del at jeg tror verden er mer komplisert enn som så, og jeg har nok (til tross for at jeg tidvis har et ganske negativt syn på mennesket) større tro på at mennesker faktisk vil mer godt enn vondt, med hederlige unntak selvsagt, selv om de også har sin egen personlige logikk. 

Skal jeg og du kunne ha en ordentlig diskusjon om dette temaet nå så har du å komme med bevis på disse vanvittige påstandene dine, for i følge deg selv henger jo alt sammen, og da gir du deg selv en vanvittig bevisbyrde. 

Skulle du ikke være interessert i det så kan du like godt la være.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Antallet skoleskytinger siden år 2000 på samme liste viser like mange i Kina som i USA.. Du kan pirke alt du vil, men det er ikke liberal våpenlov som er skyld i massedrap på skoler, for det har man både i Europa og Kina også, med streng våpenlov.

Du vet utmerket godt Kina har fire ganger så mange innbyggere som USA. Det jeg synes er tankevekkende er at selv med fire ganger så mange potensielt mentalt ustabile mennesker har de ikke flere skoleskytinger enn USA. 

Jeg tror for øvrig ingen her mener streng våpenkontroll kan forhindre alle skoleskytinger, så det vil naturligvis fortsette å være skoleskytinger med mindre tilgang til våpen. Poenget er at det mest sannsynlig vil være betydelig færre, f.eks en fjerdedel (som tilfeldigvis er hvor mange skoleskytinger per person Kina har sammenlignet med USA). 

Endret av Vegard#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis den tåpelige teorien fra Reddit hadde vært riktig, hadde det vært Skandinavia, ikke USA, som var hjemsøkt av skoleskyttere.

Tyskland har restriktiv våpenlov og mange store skolemassakre.

PS. Ser du på listen over skolemassakre fra wikipedia, vil du se at Finland har en av de verste skolemassakrene siden år 2000. Bare siden du nevner Nord-Europa.

Nå la teorien skylden på noe helt annet enn våpenlovgivning, der USA ligger langt bak Skandinavia, de endrede mannsrollene.

Lenke til kommentar

Når det kommer til di mentale sjuke skal verken di eller kriminelle kunne erverve våpen i usa.

Det var jo den store diskusjonen for et år siden... Hvis jeg husker riktig er mentalt sykes rett til å eie våpen forsvart (på nasjonalt nivå) og Obamas tiltak fjernet av Trump før det ble satt i drift.

Joda:

President Donald Trump quietly signed a bill into law Tuesday rolling back an Obama-era regulation that made it harder for people with mental illnesses to purchase a gun.

The rule, which was finalized in December, added people receiving Social Security checks for mental illnesses and people deemed unfit to handle their own financial affairs to the national background check database.

Had the rule fully taken effect, the Obama administration predicted it would have added about 75,000 names to that database.

Sinnsykt, men det er jo poenget. Så kommer lokale regler på toppen av disse, men da kan man jo alltids sloss mot de reglene for å være brudd på grunnloven. NRA kontrollerer markedet sitt godt.

Lenke til kommentar

Når det kommer til di mentale sjuke skal verken di eller kriminelle kunne erverve våpen i usa.

Det var jo den store diskusjonen for et år siden... Hvis jeg husker riktig er mentalt sykes rett til å eie våpen forsvart (på nasjonalt nivå) og Obamas tiltak fjernet av Trump før det ble satt i drift.

Joda:

President Donald Trump quietly signed a bill into law Tuesday rolling back an Obama-era regulation that made it harder for people with mental illnesses to purchase a gun.

The rule, which was finalized in December, added people receiving Social Security checks for mental illnesses and people deemed unfit to handle their own financial affairs to the national background check database.

Had the rule fully taken effect, the Obama administration predicted it would have added about 75,000 names to that database.

Sinnsykt, men det er jo poenget. Så kommer lokale regler på toppen av disse, men da kan man jo alltids sloss mot de reglene for å være brudd på grunnloven. NRA kontrollerer markedet sitt godt.

Du har rett i dette med mentalt sjuke. Her er begrunnelsen for forandringa.

However, Republicans argued that the rule was unfair to some would-be gun owners.

"This is a slap in the face for those in the disabled community because it paints all those who suffer from mental disorders with the same broad brush," said Republican House Judiciary Chairman Bob Goodlatte, as reported by USA Today. "It assumes that simply because an individual suffers from a mental condition, that individual is unfit to exercise his or her Second Amendment rights."

The American Civil Liberties Union actually sided with Republicans in urging the repeal of the rule, writing in a letter to members of Congress that, "We oppose this rule because it advances and reinforces the harmful stereotype that people with mental disabilities, a vast and diverse group of citizens, are violent."

Siste nytt er at Trump vil starmme til bakgrunnsjekken i våpenlova til å gjelde mentalt sjuke utan at det skal dra alle over ein kam slik som i Obama sin variant. Korleis det vil slå ut reellt sett og om det blir noko av er dog meir usikkert pga nevnte NRA.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her er litt enkel info om våpenlova i usa datert 15.02.2018

http://www.dw.com/en/8-facts-about-gun-control-in-the-us/a-40816418

Tek her med det viktigaste som gjelder i alle stater:

"The Gun Control Act of 1968 (GCA), which regulates firearms at the federal level, requires that citizens and legal residents must be at least 18 years of age to purchase shotguns or rifles and ammunition. All other firearms — handguns, for example — can only be sold to people 21 and older."

Her er restriksjonane for å erverve våpen. Det betyr at di tyngste mentalt sjuke ikkje kan erverve våpen.

"Fugitives, people deemed a danger to society and patients involuntarily committed to mental institutions are among those who may not purchase firearms. People with prior felony convictions that include a prison sentence exceeding one year, or misdemeanors carrying sentences of more than two years, are also prohibited from purchasing firearms.

Federal law also blocks the sale of guns to people who have been found guilty of unlawfully possessing or using controlled substances within the past year. This includes marijuana, which, though legalized in many US states, remains illegal under federal law.

Other restrictions apply to people who have been issued restraining orders by courts to prevent harassment, stalking or threatening; people who have renounced their citizenship; dishonorably discharged military personnel; unauthorized migrants; and people temporarily visiting the US on nonimmigrant visas, for example as tourists."

Spørs om bakgrunnssjekken er god nok.

"Though state and local governments regulate whether residents may, for example, carry guns in public, laws regulating who may receive or possess guns are set out at the federal level.

The amendment to the 1968 Gun Control Act — known as the Brady Handgun Violence Prevention Act of 1993 — requires holders of FFLs to conduct a background check. Potential firearm purchasers fill out a federal form known as the ATF 4473, which checks for prior convictions and other red flags. FFL holders then use the information provided on the form in the background check.

Men det største problemet er sjølvsagt punkt 8. Har heilt glemt "gunshow loophole".

Lenke til kommentar

Du vet utmerket godt Kina har fire ganger så mange innbyggere som USA. Det jeg synes er tankevekkende er at selv med fire ganger så mange potensielt mentalt ustabile mennesker har de ikke flere skoleskytinger enn USA.

Og der er du til å pirke og kverrulere igjen. Du er fullt klar over at Finland har en knøttliten andel an innbyggerne i USA? Skal vi pirke i forhold til det også?

I hele pirkingen din, virker poenget å gå helt over hodet ditt og forbi deg. Land med strenge våpenlover har også skoleskyting, så du kan IKKE legge skyld på liberale våpenlover, slik mange her forsøker.

Angående Kina, så er skoleskyting er voksende problem og aksellererer. Så det kan enkelt tenkes at Kina vil ha flere og større skoleskytinger enn USA i fremtiden.

Jeg tror for øvrig ingen her mener streng våpenkontroll kan forhindre alle skoleskytinger, så det vil naturligvis fortsette å være skoleskytinger med mindre tilgang til våpen. Poenget er at det mest sannsynlig vil være betydelig færre, f.eks en fjerdedel (som tilfeldigvis er hvor mange skoleskytinger per person Kina har sammenlignet med USA).

Og i Finland har de den største massakren på en skole i historien, om man gjør som du og ser per innbyggertall. Det blir bare helt teit.

Europa har like mange STORE skolemassakre som USA forresten, og her har vi strenge våpenlover. At Europa og Kina har masse og store skolemassakre til tross for strenge våpenolover virker å gå deg rett forbi, neste som om du er programmert til å bare fortsette tjaset ditt om strenger våpenlover osv og ignorerere all motargeumentasjon.

Lenke til kommentar

Nå la teorien skylden på noe helt annet enn våpenlovgivning, der USA ligger langt bak Skandinavia, de endrede mannsrollene.

At menn går med veske og sminker seg i Skandinavia, at samfunnet glorifiserer homoseksuelle og sinnsyke transvestitter har nok lite med skoleskytinger å gjøre.

Lenke til kommentar

Og der er du til å pirke og kverrulere igjen. Du er fullt klar over at Finland har en knøttliten andel an innbyggerne i USA? Skal vi pirke i forhold til det også?

I hele pirkingen din, virker poenget å gå helt over hodet ditt og forbi deg. Land med strenge våpenlover har også skoleskyting, så du kan IKKE legge skyld på liberale våpenlover, slik mange her forsøker.

Angående Kina, så er skoleskyting er voksende problem og aksellererer. Så det kan enkelt tenkes at Kina vil ha flere og større skoleskytinger enn USA i fremtiden.

Kutt hersketeknikken, den er unødvendig og tar oppmerksomhet bort fra saken. 

Det er ikke "pirking og kverulering" å påpeke hvordan du misbruker statistikken ved å benytte utvalgskriterier som passer din egen agenda. 

Jeg forstår ikke hvorfor du drar frem Finland, ingen har sagt noe om de.

Jeg forstår ikke hvorfor du drar frem at land med strenge våpenlover også har skoleskytinger. Ingen har påstått at strenge våpenreglereliminerer skoleskytinger. Jeg poengterte faktisk det motsatte i samme post.

Din påstand om at antallet skoleskytinger i Kina akselererer blir ikke underbygd av wikipedias liste. Den siste var i 2014. USA har hatt 6 skoleskytinger siden den gang. 

Og i Finland har de den største massakren på en skole i historien, om man gjør som du og ser per innbyggertall. Det blir bare helt teit.

Europa har like mange STORE skolemassakre som USA forresten, og her har vi strenge våpenlover. At Europa og Kina har masse og store skolemassakre til tross for strenge våpenolover virker å gå deg rett forbi, neste som om du er programmert til å bare fortsette tjaset ditt om strenger våpenlover osv og ignorerere all motargeumentasjon.

At "det bare blir teit" å se på antallet skolemassakrer per inbyggertall får stå for din egen regning. De fleste statistikker presenteres per folketall med god grunn. 

Den andre paragrafen inneholder bare ting som er besvart tidligere og mer hersketeknikker, så jeg ser ingen grunn til å svare på noe av det. 

Endret av Vegard#
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kutt hersketeknikken, den er unødvendig og tar oppmerksomhet bort fra saken. 

Det er ikke "pirking og kverulering" å påpeke hvordan du misbruker statistikken ved å benytte utvalgskriterier som passer din egen agenda. 

Jeg forstår ikke hvorfor du drar frem Finland, ingen har sagt noe om de.

Jeg forstår ikke hvorfor du drar frem at land med strenge våpenlover også har skoleskytinger. Ingen har påstått at strenge våpenleder eliminerer skoleskytinger. Jeg poengterte faktisk det motsatte i samme post.

Din påstand om at antallet skoleskytinger i Kina akselererer blir ikke underbygd av wikipedias liste. Den siste var i 2014. USA har hatt 6 skoleskytinger siden den gang. 

At "det bare blir teit" å se på antallet skolemassakrer per inbyggertall får stå for din egen regning. De fleste statistikker presenteres per folketall med god grunn. 

Den andre paragrafen inneholder bare ting som er besvart tidligere og mer hersketeknikker, så jeg ser ingen grunn til å svare på noe av det.

Det er du som sier skoleskytingene forårsakes av liberal våpenlov. Jeg sier at det ikke er sant og henviser til skoleskytinger i Kina og Europa som har streng våpenlov..

Mer er det ikke å si om det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Forøvrig er jeg rimelig sikker på at skoleskytingene er tilgjort på samme måte som 9/11, krigene i midtøsten og tragiske hendelser i stor skala generelt. Det er alt iscenesatt.

Det er bare å grave selv for å finne ut av dette, jeg kan ikke overbevise deg med det jeg skriver her, men hvis du er interessert så vil du finne svarene selv.

Håper jeg misforstår deg nå, siden du går vel ikke inn i en såpass seriøs debatt som dette med konspiratoriske baktanker tatt ut av løs luft?

En ting er å tro på falske guder, en helt annen ting er på undergrave alvoret av barn som blir skutt i kaldt blod på grunnlag av kynisk ideologi og/eller tro. Det blir helt uakseptabelt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er det overhodet ingen som kvalitetssikrer hva som kommer fra den mannen der? Har han rådgivere? Eller har han bare valgt rådgivere som snakker ham etter munnen. Krake søker make.

At det er mulig for en i hans posisjon å si så mye uintelligent som han gjør er bare helt utrolig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...