Gå til innhold

Krasjet bil, oppdaget at den har kjørt over årling KM

eUnaas

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er sannsynlig med en liten avkortning her. Det kommer ann på hvor mye over du har kjørt. Spørsmålet blir jo hvor mye risiko du har vært utsatt for. Har du kjørt 20% mer enn hva du var forsikret for kan du i verste fall regne med da 20% avkortning i utbetalingen for eksempel

Lenke til kommentar

Bilen har gått 55% over årlig kjørelengde. Da er det naturlig å tenke 55% avkortning av utbetaling (etter egenandel) ?

Her kan du jo ha hatt litt flaks hvis du har hatt forsikringen din der lenge.

Si du tegnet forsikring på 100.000 i 2014. I 4 år har du hatt 10.000 i årlig kjørelengde men kun kjørt 7500 pr år. Bilen din vil da ikke kunne ha overskrivet 140.000 i 2018, mens du i realiteten kun har kjørt 128.000, og dermed har endel å gå på. 

Lenke til kommentar

Jeg har krasjet min bil. Nå som jeg skal melde inn skade til forsikring ser jeg at bilen har gått over årlig KM. Vil det bety at jeg får reduksjon i utbetalingen? eller mister jeg alle rettigheter hos forsikringsselskapet?

Jeg gjorde dette i romjulen. Krasjet da min bil som hadde sist kontrollert kjørelengde i juni 2015, og hadde siden da kjørt 39000 km, med kjørelengde på 12000 per år, mao 3000 for langt på et halvår for lite.

Ringte forsikringsselskapet (IF) og sa fra, og fikk da beskjed om at de valgte å se bort fra dette og ikke gi meg noen forkortning i det hele tatt.  :)

Endret av theNiceOne
Lenke til kommentar

Jeg har krasjet min bil. Nå som jeg skal melde inn skade til forsikring ser jeg at bilen har gått over årlig KM. Vil det bety at jeg får reduksjon i utbetalingen? eller mister jeg alle rettigheter hos forsikringsselskapet?

Jeg gjorde dette i romjulen. Krasjet da min bil som hadde sist kontrollert kjørelengde i juni 2015, og hadde siden da kjørt 39000 km, med kjørelengde på 12000 per år, mao 3000 for langt på et halvår for lite.

Ringte forsikringsselskapet (IF) og sa fra, og fikk da beskjed om at de valgte å se bort fra dette og ikke gi meg noen forkortning i det hele tatt.  :)

Ja, heldigvis pleier ikke selskapene spekulere i dette, så sånne som deg, som har kjørt bare 1000 over i året slipper straff - men de straffer deg gjerne om de mistenker at du spekulerer, altså hvis det ser ut som du bevisst betaler for mye mindre enn du kjører år etter år.

Noen betaler for 8000, kjører 12000 og ringer inn ny stand før hvert hovedforfall - da er det jo altså bare de siste 4mnd i forsikringsåret de må passe på å ikke krasje, og lurer således selskapet for 50% kjørelengde årlig. Hvis man da smeller, vil man nok få smell tilbake.

Lenke til kommentar

https://risanger.no/bil/bilforsikring-overskridelse-kjorelengde

Her finner du regnestykke for hvordan å regne ut avkortning. Det er ikke 55 % fordi du har kjørt 55 % for mye, avkortning bestemmes av hvor mye det ville kostet deg å ha riktig kjørelengde.

Får en virkelig ingen "straff"? Kun betale det en skylder?

Du får forholdsmessig avkortning i forsikringssummen. For å bruke et eksempel:

Din premie er 100, og du basert på din kjørelengde skulle betalt 150. Et forsikringstilfelle oppstår som gjør at du skal få utbetalt 1500. Du får da bare utbetalt 2/3 (100/150) av egentlig forsikringssum, altså 1000.

Du får dermed en "straff", i betydningen at du går glipp av en andel av forsikringssummen lik andel "ubetalt premie".

• Liker 2
Lenke til kommentar

https://risanger.no/bil/bilforsikring-overskridelse-kjorelengde

Her finner du regnestykke for hvordan å regne ut avkortning. Det er ikke 55 % fordi du har kjørt 55 % for mye, avkortning bestemmes av hvor mye det ville kostet deg å ha riktig kjørelengde.

Får en virkelig ingen "straff"? Kun betale det en skylder?

Du får forholdsmessig avkortning i forsikringssummen. For å bruke et eksempel:

Din premie er 100, og du basert på din kjørelengde skulle betalt 150. Et forsikringstilfelle oppstår som gjør at du skal få utbetalt 1500. Du får da bare utbetalt 2/3 (100/150) av egentlig forsikringssum, altså 1000.

Du får dermed en "straff", i betydningen at du går glipp av en andel av forsikringssummen lik andel "ubetalt premie".

Aha, da var det klarer ja! Takk for info :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...