Gå til innhold

Søker råd og inspirasjon ifht. karriere

Rapture

Anbefalte innlegg

Hei!

Er en fyr på 22 som ikke klarer å bli helt klok på å finne frem i labyrintene av "vil bli" type sider på nett, så derfor spør man her (tenkte også å snakke med en sånn person i virkeligheten som kan dette, men ikke nå).

Jeg skal ta ett år på FHS men vet jeg bør begynne rett på studier etter det. 

Jeg tok påbygg, men hadde ikke toppkarakterer, akkurat. Det var mye reising frem og tilbake fra den skolen, men jeg overlevde hvertfall.

Med tilleggspoeng og slikt vil jeg ha 40 kanskje litt over, og jeg vet nesten ikke om jeg orker å ta opp fag hvis jeg klarer å komme inn på noe bra, vil helst ikke bo i nord eller en sånn plass, og jeg er heller ikke interessert i å bli lege osv.

Faktisk er den eneste plassen jeg kunne tenkt meg å jobbe på er en av de store flyplassene i landet. Jeg har alltid vært fascinert av disse flyplassene og det føles viktig for meg å like arbeidsplassen sin. Jeg synes det virker spennende å se store fly på nært hold hver ukedag, og alle de glade fjesene som skal ut på reise. :) 

Men så til det å jobbe der/studere seg til noe. Jeg aner ikke hvordan, og til min store forbauselse var det så vanskelig å søke seg frem til gode svar på nett. 

Jeg har ikke lyst å jobbe i butikk, vaskehjelp, vekter, mekaniker eller flygeleder. Ville gjerne hatt en jobb som involverer bruk av data. Å jobbe på rullebanen kunne også vært noe. 

Også til slutt, vet jeg ikke helt hvor realistisk denne tanken er, men si etter en god del år, kunne jeg tenkt meg å bodd i en utenlandsk storby. Ikke mer enn noen år, men liksom bytte jobb sånn som det? Er ganske blank på dette.  Men det forblir en liten drøm, er nok sikkert mange ting å ta hensyn til og sånt hvis den tid kommer.

Jeg vet at jeg antakelig har høy nok score til å ta reiseliv utdanning, men det går vel mest på hoteller og sånt? usikker på hvor relevant det er ifht. mine ønsker.

Mtp. lønn og sånt vet jeg heller ikke hva som kan forventes. Men verdiene mine ligger andre steder enn det å eie dyr bil, ha stort hus og sånn. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette med lønn er eigentleg det enklaste. I Norge så er lønnsnivået såpass flatt at det for det store fleirtalet ikkje er dramatiske lønnsforskjellar mellom dei forskjellige stillingane. Dei stillingane som har høgare lønn har ofte også krav om meir utdanning slik at du bruker lenger tid der du har negativ inntekt i form av studielån fram til du får inntekt, medan mange lavtlønna yrker krever nesten ikkje utdanning som gjer at du kan tjene pengar frå fyrste dag.

Så om du ser på kor mykje du tjener i løpet av ei yrkeskarriere frå du er 18 til du er 67 så er det ikkje så veldig stor forskjell, største forskjellen er vell strengt tatt at dersom du tek ein ufaglært jobb no så har du meir lønn dei fleste andre 22 åringar, og tek du universitetsutdanning så har du mindre pengar enn andre 22 åringar som har jobb, men til gjengjeld vil du tjene meir enn dei fleste på din alder når du blir 60 år.

Her kokar det altså ned til om du vil ha bil og hus i ung alder eller på sikt.

Ellers er rådet som alltid at du bør eksponere deg for flest mulig erfaringar, for å på den måten finne ut kva som interesserer deg.

Dette med kvar du jobbar har ikkje nødvendigvis så mykje med utdanninga å gjere, så det er mange vegar til målet (kvar enn dette målet er).

Dersom du vil jobbe på flyplass og både ha nærkontakt med store fly og passasjerane så er det nok pilot, servicemedarbeider eller liknande som er vegen å gå.

Får du deg jobb som brøytebilsjåfør, teknikar eller bagasjehandler så får du ikkje mykje kontakt med dei reisande.

Lenke til kommentar

Hva ville du gjort om du vant jackpot på 200 mill i vikinglotto? Svar for både dagen etter og 20 år senere.

Godt svar her, fordi hvis du har pengene så kan du gjøre hva du vil etterpå. Da må du gjøre det mer på grunn av et intellektuelt interesse enn for pengene. For å ikke nevne at man trenger en drivekraft i livet. 

Angående spørsmålet:

Hvis du vil jobbe med noe innom data og på flyplassne så kunne tollinspektør kanskje være noe for deg. Sjekk ut denne linken: "https://www.toll.no/no/om-tolletaten/jobb/slik-blir-du-toller/"

Du trenger kun generell studiekompetnase for å søke, men de verdsetter annen form for utdanning "Det er mange ulike oppgaver i Tolletaten, og derfor er det mange fag som kan være relevante. Eksempler er språkkunnskap, økonomi, pedagogikk, IKT, matematikk, kjemi, farmakologi, jus, sosiologi eller flerkulturell forståelse. Det kan også være en fordel om du har en yrkesutdanning, erfaring fra forsvaret eller annen relevant arbeidserfaring. "

Da kan du for eksempel ta en bachelor i informatikk eller programmering og så søke deg inn i på aspirant programmet tollen har. Ellers er andre alternativer som nevnt over pilot og flygeleder, men for flygeleder trenger man minimum 4 i snitt uten tillegspoeng. Du har også AFIS-fullmektig.

Endret av Dokinator
Lenke til kommentar

Hva ville du gjort om du vant jackpot på 200 mill i vikinglotto? Svar for både dagen etter og 20 år senere.

Funnet meg en dame, kjøpt en villa og reist rundt og sett alt jeg ønsker å se. Som div. fotballkamper, Formel 1, andre idretter og musikkfestivaler. Men hadde selvsagt holdt privatlivet så godt skjult fra omverdenen som mulig. Hvor skulle alle pengene kommet fra, ville folk spurt.

Etter det ville jeg tatt det med ro, sannsynligvis søkt etter deltidsjobb, kanskje som vakt i en svømmehall eller noe som gir mening. Men jeg og dama ville nok bare ha kost oss maksimalt. 

Så ville jeg lagt av flerfoldige millioner til evt. datter/sønn for å sikre de en lett start på livet.

Kanskje jeg hadde donert noe, men ville nok vært grådig om det plutselig skjedde. Det er bare sånn menneske sinnet fungerer. Ville nok blitt lik selv.

Du da?

Lenke til kommentar

Godt svar her, fordi hvis du har pengene så kan du gjøre hva du vil etterpå. Da må du gjøre det mer på grunn av et intellektuelt interesse enn for pengene. For å ikke nevne at man trenger en drivekraft i livet. 

Angående spørsmålet:

Hvis du vil jobbe med noe innom data og på flyplassne så kunne tollinspektør kanskje være noe for deg. Sjekk ut denne linken: "https://www.toll.no/no/om-tolletaten/jobb/slik-blir-du-toller/"

Du trenger kun generell studiekompetnase for å søke, men de verdsetter annen form for utdanning "Det er mange ulike oppgaver i Tolletaten, og derfor er det mange fag som kan være relevante. Eksempler er språkkunnskap, økonomi, pedagogikk, IKT, matematikk, kjemi, farmakologi, jus, sosiologi eller flerkulturell forståelse. Det kan også være en fordel om du har en yrkesutdanning, erfaring fra forsvaret eller annen relevant arbeidserfaring. "

Da kan du for eksempel ta en bachelor i informatikk eller programmering og så søke deg inn i på aspirant programmet tollen har. Ellers er andre alternativer som nevnt over pilot og flygeleder, men for flygeleder trenger man minimum 4 i snitt uten tillegspoeng. Du har også AFIS-fullmektig.

Takk.  Jeg får nok ikke bedre svar enn dette. 

Men kommer fremdeles til å oppsøke karriere-veileder i verdenen utenfor internett.

En drivkraft? Hmm. Jeg er lidenskapelig opptatt av flere ting. En grunn til at jeg var så ufokusert på skolen var fordi jeg ble oppslukt av å få med seg/lære så mye jeg kunne om de aktuelle tingene. Det er sånn 4-5 ulike ting, og har godt over gjennomsnittlig kunnskap på disse feltene. Blant dem er fotball, som jeg nå kommer til å ta pause fra (har sett og hørt om det meste som kan skje innen fotballen, så begynner å bli gjentakende), og en annen er elektronisk dansemusikk + noen hobbyer til. 

Men drivkreftene mine nå er at jeg vil få bedre helse og en frisk og sterk kropp, og i fremtiden har jeg en drøm om å vinne en idrettkonkurranse mot flere hundre deltakende i samme konkurranse. Men familielivet kommer over sånt der.

Må også utfordre meg selv sosialt, men det er vel ikke akkurat helt på samme linje. Samme med at jeg ønsker å fordype meg i filmer.

Men har bestemt meg for å ta youtube kanalen min litt mer seriøst nå. Skal kjøpe kamera og lage opptil 5 minutters videoer, kanskje noen ganger litt lengre, fra forskjellige reiser jeg drar på, med egen redigeringsstil og musikk til. Med disse videoene håper jeg mest å inspirere andre i nærområdet til å komme seg opp av sofaen og slutte å ha dårlig selvbilde. Så ser jeg på det som slags moderne kunst. Er bare det at når jeg lager en slik video jeg har tenkt å lage fra området jeg bor i, så vil min video være den første av sitt slag fra akkurat denne plassen. Til nå er det bare kjedelige videoer som egentlig ikke tiltrekker den helt store interessen. Ikke viser de særlig mye heller.

En slik video kan jo tiltrekke turister også hehe, samt gjøre folk happy. Om 10 år ser jeg for meg at jeg kan se tilbake på alle videoene, som jeg tenker kan være artig. Og når det er nevnt kommer jeg nok ikke til å lage videoer fra samme plassen to ganger, ei heller lage fra alle reisene jeg drar på. En annen vittig ting er at folk kan om 50 år se tilbake på hvordan det så ut fra den tiden (håper ikke youtube dør da xD).    Og til slutt vet jeg jo at jeg ikke akkurat er one of a kind her, det vil jo fortsatt være masse andre videoer fra de samme plassene. Men jeg bekymrer meg ikke så altfor mye for det. Er vel som å lese sin egen bok, se det fra sitt perspektiv og en personlig greie, tenker jeg da.

Jeg vet ikke. Føles hvertfall ut som en god idé og er det en ting jeg elsker å gjøre, er det å redigere videoer. Ikke tar det spesielt mye tid heller. 

Endret av Rapture
Lenke til kommentar

Du skriver "Etter det ville jeg tatt det med ro, sannsynligvis søkt etter deltidsjobb, kanskje som vakt i en svømmehall eller noe som gir mening." Kanskje dette er noe du bør satse på allerede nå? Hvorfor sikte så høyt eller annerledes hvis penger ikke er det store målet i livet ditt?

Hvis penger -er- et stort tema, hvorfor ikke studere økonomi og finans? Litt av poenget mitt er at hvis man skal bli rik utenom å vinne i pengespill (som alltid er en dårlig investering), så må en vite hvordan å forvalte penger, å lede folk, å skape bærekraftige bedrifter og verdier. Dét er hva jeg ville brukt tiden min til om jeg vant eller på annen måte ervervet en stor sum penger. Hvis jeg skulle jobbet med en regulær jobb, så ville det vært for å kartlegge hvordan den ansatte opplevede arbeidsplassen, for å forbedre trivsel og rutiner. Så for å få til dette, må man enten ta utdanning i relevante fagområder, eller lære på den harde måten, starte smått med en hamburgersjappe og øke størrelsen med tiden til andre ting.

Det er jo litt interessant hvordan noen ender opp med suksessfulle bedrifter i milliardstørrelse med tusenvis av ansatte, og andre klarer ikke å drive en pølsesjappe uten å gå i pluss en gang ^^

Poenget mitt er vel at, siden du er usikker på hva du skal drive med, kanskje det nettopp er kunsten og strukturen som betyr mest? Ikke akkurat å bruke livet på å lære seg å holde ned en jobb.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Sa vel igrunnen flyplass fordi jeg rett og slett vet jeg kommer til å digge arbeidsplassen min. Så lenge jeg får en trygg og normalt lønnet jobb er jeg fornøyd. Tror jeg. Vet ikke om jeg har nevnt det men har også en drøm om å bo i en utenlandsk storby, si 3 år eller noe sånt. Bare for å smake på noe annerledes enn her hjemme. Type Singapore, hadde vært stort. 

Men da trenger man vel penger, og sånt. Men vel, er bare å bli like fokusert på studiene som jeg har fokusert på interessene mine tidligere. Vet nå at jeg har erfaring og talent i å tilegne meg teoretisk rettet kunnskap. Matte, økonomi, regneformeler og sånne ting er jeg rett og slett bare ikke skrudd sammen til. Jeg har ikke lyst til å gjøre ting som bare får meg til å flykte lokalet kjappest mulig, liksom. :p 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...