Mathias Klingenberg Skrevet 23. februar 2018 Del Skrevet 23. februar 2018 – Vi trenger mindre elbilbatterier, ikke størreDette kan bli løsningen på batteriproblemet til elbiler Lenke til kommentar
Populært innlegg 1P4XZQB7 Skrevet 23. februar 2018 Populært innlegg Del Skrevet 23. februar 2018 "Trafikken er stengt på grunn av signalfeil. Lastebil har hektet skinnen og revet opp 50 meter skinne. Vi regner med å åpne veien igjen innen uken er omme. Beklager de ulemper dette medfører for våre trafikanter…" 15 Lenke til kommentar
inside_447891 Skrevet 23. februar 2018 Del Skrevet 23. februar 2018 Spennende konsept, men jeg lurer veldig på hvordan man tenker å sikre at ingen gående, syklister og spesielt barn kommer i kontakt med en så og si åpen strømleder? 7 Lenke til kommentar
Pylons Skrevet 23. februar 2018 Del Skrevet 23. februar 2018 "Trafikken er stengt på grunn av signalfeil. Lastebil har hektet skinnen og revet opp 50 meter skinne. Vi regner med å åpne veien igjen innen uken er omme. Beklager de ulemper dette medfører for våre trafikanter…" På en elvei kan en lastebil enkelt overta andre kjøretøy. På E16-strekningen som nevnes kobler pantografen automatisk ned når sjåføren snur på rattet for å overta. Når den er tilbake i kjørefeltet kobler den automatisk på igjen. At et kjøretøy blokkerer et felt stopper altså ikke trafikken. Det er jo nettopp det som er en av fordelene med elveier sammenlignet med jernbane. Som nevnes i artikkelen så er strømforsyningen koblet på hver 200. meter. Selv om skinnene blir ødelagt et sted vil det altså være mulig å fortsette som vanlig 200 meter lenger frem. 3 Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 23. februar 2018 Del Skrevet 23. februar 2018 Dette må jo bråke noe vannvittig. Blir kjekt for de som bor i nærheten. 6 Lenke til kommentar
Eivind Helle Skrevet 23. februar 2018 Del Skrevet 23. februar 2018 Kan sikkert være en bra løsning for tungtransport, men er mer skeptisk til om det er kostnadseffektivt for personbiler. Vil tro at pantografen vil være en kostbar del som må vedlikeholdes jevnlig for å fungere som den skal. For små biler, som uansett ikke trenger store batteripakker, vil det antageligvis være langt billigere å droppe denne løsningen. 2 Lenke til kommentar
Mathtrix Skrevet 23. februar 2018 Del Skrevet 23. februar 2018 de kan bruke skinnen til å styre forhjulene med også... 1 Lenke til kommentar
55GE57GD Skrevet 23. februar 2018 Del Skrevet 23. februar 2018 Dette må jo bråke noe vannvittig. Blir kjekt for de som bor i nærheten. I bytrafikk med lav fart bråker elbusser ca. 10 dBA (desibel-A) mindre enn eksosbusser, dvs. at én eksosbuss bråker like mye som ti elbusser. Ved høyere fart som på en motorvei blir forskjellen mindre, for en økende del av støyen kommer fra dekkene når farten øker. Men elkjøretøy vil fortsatt bråke mindre enn tilsvarende eksoskjøretøy. Den som bor i nærheten av en motorvei med høy kjørefart vil uansett oppleve et vanvittig bråk; mer presist støy langt over faregrensen for helseskader. Pål Jensen 1 Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 23. februar 2018 Del Skrevet 23. februar 2018 (endret) Har du i det hele tatt lest artikkelen? Han sikter så klart til støy fra friksjonen mellom lastebilens "ladekontakt" og stålskinna i veien. Endret 23. februar 2018 av NoTrace 4 Lenke til kommentar
9DW769W1 Skrevet 23. februar 2018 Del Skrevet 23. februar 2018 Det er vel begrensninger på hvor mye veisalt et slikt system tåler? 2 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 23. februar 2018 Del Skrevet 23. februar 2018 For trikker i byer,... kanskje. På veier i Norge, med is, asfaltering, vedlikehold... Med Hydrogen-el ( og mindre batteri ) kan vi altså fylle og kjøre på samme måte som med dagens fossilforbrenning, men forurensningsfritt, og altså dobbelt så effektivt som fossilt. En total pris for stasjoner for alle veier ( og busser, lastebiler og tog og mindre båter) i Norge for 15-20 milliarder. Og med all lokal kjøring, i byer og tettsteder, kan man kjøre batteri-elektrisk som er det mest effektive. 2 Lenke til kommentar
Paul Birgensen Skrevet 23. februar 2018 Del Skrevet 23. februar 2018 Hva med grus og stein som havner nedi, skal vegvesenet ha 100000 mann som sitter med pinsett og pirker ut fortetting? 6 Lenke til kommentar
Janlan Skrevet 23. februar 2018 Del Skrevet 23. februar 2018 Hvordan fungerer dette når saltebilen kommer da? Salt gjør jo vann strømledende. Vil vel koke godt nedi skinna der da vil jeg tro. Men hvis dette gjør at vi får slutt på vegsalting, så kjør på! ;-) 5 Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 23. februar 2018 Del Skrevet 23. februar 2018 For trikker i byer,... kanskje. På veier i Norge, med is, asfaltering, vedlikehold... Med Hydrogen-el ( og mindre batteri ) kan vi altså fylle og kjøre på samme måte som med dagens fossilforbrenning, men forurensningsfritt, og altså dobbelt så effektivt som fossilt. En total pris for stasjoner for alle veier ( og busser, lastebiler og tog og mindre båter) i Norge for 15-20 milliarder. Og med all lokal kjøring, i byer og tettsteder, kan man kjøre batteri-elektrisk som er det mest effektive. Blir spennende å få service/reparasjoner på hydrogen forbrenningsmotoren. Vet du om noen som er flinke med å skru på de eller? 2 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 23. februar 2018 Del Skrevet 23. februar 2018 For trikker i byer,... kanskje. På veier i Norge, med is, asfaltering, vedlikehold... Med Hydrogen-el ( og mindre batteri ) kan vi altså fylle og kjøre på samme måte som med dagens fossilforbrenning, men forurensningsfritt, og altså dobbelt så effektivt som fossilt. En total pris for stasjoner for alle veier ( og busser, lastebiler og tog og mindre båter) i Norge for 15-20 milliarder. Og med all lokal kjøring, i byer og tettsteder, kan man kjøre batteri-elektrisk som er det mest effektive. Blir spennende å få service/reparasjoner på hydrogen forbrenningsmotoren. Vet du om noen som er flinke med å skru på de eller? ? Nei. Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 23. februar 2018 Del Skrevet 23. februar 2018 Kanskje bedre med permanentmagneter i veidekket, og en kraftig permanentmagnet i bilen, som kan reguleres i posisjoner som gir mer eller mindre drag?. Det kan i sin tur lade opp batteriet til bruk utenfor ladeveien?? 3 Lenke til kommentar
Jarle Hvidsten Skrevet 23. februar 2018 Del Skrevet 23. februar 2018 Hvor sensetivt er dette for drit da? Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 23. februar 2018 Del Skrevet 23. februar 2018 Eneste jeg ser er potensielle feilkilder og problemer. 2 Lenke til kommentar
Eppelsin Skrevet 23. februar 2018 Del Skrevet 23. februar 2018 1800-tallet ringte og vil ha tilbake pantografen sin. Og 800 volt nedi veibanen liker vel regn antar jeg. Blir ekstra spennende (hehe) å krysse gata for gående da? 5 Lenke til kommentar
missi Skrevet 23. februar 2018 Del Skrevet 23. februar 2018 Jeg vet knapt hvor jeg skal begynne for å beskrive hvor tanketomt, bakstreversk og meningsløst dette er. Det finnes jo null grunn til å tro at energitettheten i batterier skal øke... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå