Gå til innhold

Hva gjør jeg med penger på BSU?

:utakt

Anbefalte innlegg

Litt teit trådtittel, men det får gå.

Saken er at jeg har en del penger på BSU. Nå er jeg blitt for gammel for konseptet, så jeg får ikke lenger skattefordelen og renta på kontoen er satt ned til tilnærmet lik null.

Bør jeg bruke det på nedbetaling av nåværende boliglån, eller la de stå som egenkapital til senere boligkjøp? Jeg har ikke noen umiddelbare flytteplaner, men det er ikke utenkelig at jeg flytter ila noen år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet det er beskrevet flere steder at det lureste er å betale ned på boliglånet og forhøye det tilsvarende etterpå (med mindre man da bare ønsker å få ned lånet). Da blir det i praksis som å få overført BSU til vanlig konto. Hva du velger å bruke pengene på da er opp til deg.

Endret av Brulejus
Lenke til kommentar

Hvis du har pensjon i KLP slik at du kan bli medlem der, så vet jeg at de hvertfall gir samme rente selv etter 34 år, så jeg skal flytte min dit når jeg begynner å nærme meg. Mulig andre banker gjør det samme, men jeg vet bare om KLP. Du skal vel kunne flytte den, selv om du er for gammel.

Lenke til kommentar

Litt teit trådtittel, men det får gå.

Saken er at jeg har en del penger på BSU. Nå er jeg blitt for gammel for konseptet, så jeg får ikke lenger skattefordelen og renta på kontoen er satt ned til tilnærmet lik null.

Bør jeg bruke det på nedbetaling av nåværende boliglån, eller la de stå som egenkapital til senere boligkjøp? Jeg har ikke noen umiddelbare flytteplaner, men det er ikke utenkelig at jeg flytter ila noen år.

Det er det enkelt og greit et fasitsvar på; Velg den med høyest rente. Hvis du kan flytte BSU-kontoen din til annen bank som beholder den høye renten og den er høyere enn boliglånet ditt, så gjør du det. Hvis det er lavere enn renten på lånet ditt, så kan du like greit bare innbetale der. Da får du indirekte samme rente som lånet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om lånerenta er høyere enn BSU-renta som i dette tilfelle, hva med å sette BSU-kontoen som trekkonto for lånet?

Mens pengene går ut fra denne hver måned kan man jo ta beløpet som før gikk fra lønns/regningskonto og sette inn i fond f.eks.

Vil man tjene mer på dette enn man sparer på å korte ned løpetiden på lånet ved å cashe inn BSU-beløpet?

Lenke til kommentar

Om lånerenta er høyere enn BSU-renta som i dette tilfelle, hva med å sette BSU-kontoen som trekkonto for lånet?

Mens pengene går ut fra denne hver måned kan man jo ta beløpet som før gikk fra lønns/regningskonto og sette inn i fond f.eks.

Vil man tjene mer på dette enn man sparer på å korte ned løpetiden på lånet ved å cashe inn BSU-beløpet?

Det avheng av korleis fondet går, men med mindre ein kjøper i ein dårleg periode, så vil du ha fleire kroner igjen til slutt av å få BSU-beløpet på konto og kjøpe fond. Fordelen med metoden din er at du får spreidd kjøpa ut over og bli mindre sårbar for svingingar, men samtidig mistar ein potensiell avkastning av å ha større beløp ståande på BSU.

Det er ein fin måte å få meir å rutte med i eit par år, og du vil heile tida ha det beløpet som står igjen på BSU dersom eit eller anna behov skulle melde seg.

Det heile avheng litt av korleis økonomien ser ut, korleis behovet blir dei neste åra, om ein ev. er interessert i å spare beløpet langsiktig eller få bruk for dei om 1-2 år. Dersom BSU-beløpet er tenkt å bli del av bustadkjøp om få år, ville eg ikkje flytta for mykje av det inn i fond. Då kan du risikere eit fall rett før du har bruk for dei og stå der med eit val om å selje med tap eller potensielt måtte finne ein anna bustad.

Lenke til kommentar

Husk at du kun kan bruke de til nedbetaling av en bolig som ble kjøpt etter du opprettet BSU-konto (hvis du vil beholde skattefordelen.) 

Lenke til kommentar

En liten kommentar: Du får ikke flyttet BSU til en annen bank når du er over 34.

Enkelt å greit for hver gang man flytter via banker opprettes det en ny BSU-konto, og ny bank har ikke lov til opprettelse av BSU-konto når man er over aldersgrensen.

Dette må være feil. Jeg har flyttet BSU konto etter fylte 34, rett og slett fordi tidligere bank satte renten ned mot null. Du må bare huske at dette ikke er penger du kan flytte selv - finnes eget skjema for flytting av BSU som du fyller ut, og deretter er det banken som flytter pengene for deg. 

Lenke til kommentar

En liten kommentar: Du får ikke flyttet BSU til en annen bank når du er over 34.

Enkelt å greit for hver gang man flytter via banker opprettes det en ny BSU-konto, og ny bank har ikke lov til opprettelse av BSU-konto når man er over aldersgrensen.

Dette må være feil. Jeg har flyttet BSU konto etter fylte 34, rett og slett fordi tidligere bank satte renten ned mot null. Du må bare huske at dette ikke er penger du kan flytte selv - finnes eget skjema for flytting av BSU som du fyller ut, og deretter er det banken som flytter pengene for deg. 

Her har du helt rett, jeg som hadde fått feil informasjon, men dobbeltsjekket nå. Beklager, og opprinnelig innlegg er slettet

Lenke til kommentar

Siden lån har høyere rente enn bsu konto

Da har du et dårlig lån i så fall - det vanlige er vel å ha lånerente i området 2-2,5 % og BSU-rente over 3 %.

Nei, det er ikke vanlig å ha BSU-rente over 3 % dersom man er minst 34 år og har BSU-konto i en bank som ikke gir BSU-rente for de som er minst 34 år.

Lenke til kommentar

Det er vel stort sett bare DNB som har satt ned renta for gamle folk over 33. Jeg har ihvertfall 3,2% rente i Gjensidige, og en boligrente på 2.05%. 

Så har man spesielt mye dårligere deal enn dette må man seriøst vurdere å bytte bankforbindelser. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...